يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
تیتر۲۰ گزارش می دهد؛
در حال حاضر صنعت و بازار لوازم خانگی و خودرو از نظر قوانین و مقررات قیمت گذاری دستوری و ممنوعیت واردات و... شباهت دارند اما در مقطع کنونی بازار لوازم خانگی رقابتی و بازار خودرو انحصاری است و از طرف دیگر پدیده قاچاق و صادرات هم در صنعت خودرو دیده نمی شود و همین تفاوت ها سرنوشت صنعت لوازم خانگی را متمایز از صنعت خودرو می کند.
کد خبر: ۶۳۴۱۴
چرا سرنوشت صنعت لوازم خانگی شبیه خودرو نمی شود؟
تیتر ۲۰ -  صنعت لوازم خانگی در سال های اخیر با محدودیت های زیادی همچون تحریم، عدم تخصیص به موقع ارز و ... مواجه شده و همین مسئله هزینه های تولید را بالا برده و حاشیه سود شرکت ها تحت تاثیر قرار گرفته است.

 از طرفی لوازم خانگی همچون صنعت خودرو زیر فشار قیمت گذاری دستوری است و همین شباهت ها منجر شده که برخی کارشناسان مدعی شوند که صنعت لوازم خانگی همان راه صنعت خودرو را می رود، اما در مقطع کنونی تفاوت های زیادی بین این دو صنعت وجود دارد که به نظر نمی رسد که صنعت لوازم خانگی فعلا به معضلات صنعت خودرو مبتلا شود، مگر اینکه دولت همچنان به سیاست های دستوری و ... ادامه دهد.

در حال حاضر یکی از مهمترین چالش های بازار خودرو ممنوعیت واردات و کاهش تولید است که با  تقاضای بیشتر از عرضه تحریک شده و به حباب و برهم خوردن تعادل بازار ختم شده است اما بازار لوازم خانگی با چنین مشکلاتی مواجه نیست، زیرا برخلاف صنعت خودرو انحصاری نبوده و حتی تعداد برندهای تولیدکننده لوازم خانگی در ایران بسیار بیشتر از کشورهای صاحب این صنعت است و همین موضوع مانع انحصاری شدن این بازار شده تا جایی که در بازار رکودی امروز شرکت های لوازم خانگی رقابت زیادی برای جذب مشتری دارند ولی در صنعت خودرو به دلیل ماهیت سرمایه ای آن عملا هیچگونه رقابتی برای تصاحب بازار وجود ندارد. 

در حال حاضر صنعت لوازم خانگی از نظر تیراژ تولید ظرفیتی مازاد تقاضای بازار داخلی دارد و حتی سالانه به صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری هم رسیده و امکان افزایش این ظرفیت هم وجود دارد اما در بازار خودرو امروز کشور به ناترازی مواجه شده به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است که خودروی دست دوم واردات کند. از طرف دیگر بازار لوازم خانگی به دلیل سهولت در جابه جایی با قاچاق مواجه است که همچین امکانی برای بازار خودرو وجود ندارد.

با در نظر گرفتن این فاکتورها می توان گفت صنعت لوازم خانگی و صنعت خودرو دو مسیر متفاوت را طی خواهند کرد با این تفاوت که صنعت خودرو ایران همچنان در مسیر مونتاژ کاستی های خود را جبران می کند و در مقابل صنعت لوازم خانگی به سمت افزایش بومی سازی حرکت کرده و دستاورد آن تقویت برندهای بزرگ خواهد بود و شرکت های کوچک کم کم از دور رقابت ها کنار می روند و شاید آزاد‌سازی واردات لوازم خانگی در آینده، سرعت به حاشیه رفتن شرکت های کوچکتر را بیشتر کند.

از طرف دیگر در آینده نه چندان دور با افزایش واردات و عرضه خودرو تقاضا در این بازار کاهش می یابد و به عبارتی جنبه سرمایه ای بودن این کالا کاهش می یابد و به تبع وارد یک فضای رکودی می شود اما در بازار لوازم خانگی شرایط متفاوت است، زیرا کالاهای این بخش مصرفی بود و به تبع با کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم تقاضا برای کالاهای این بخش بیشتر می شود و همین مسأله به رونق بیشتر تولید هم کمک کند. هرچند نباید نادیده گرفت که سیاست گذاری های دولت می تواند بسیاری از این معادلات را تغییر دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز