يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
مدیرعامل تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره اقداماتی که هیات مدیره جدید انجام خواهد داد، بیان کرد: مدیریت تعاونی به شکل زنجیرۀ تامین، راه‌اندازی کارگروه توسعه شرکت و تاسیس کارگروه توزیع کاغذ سه برنامه‌ای است که در این دوره پیگیری خواهدشد.
کد خبر: ۶۳۷۳۶

تیتر۲۰- ارشد عین‌الهی درباره فعالیت ماه‌های اخیر تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران توضیح داد: شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گذشته بزرگترین وارد کننده کاغذ برای ناشران بود، این تعاونی کاغذ را بین همه ناشران تقسیم می‌کرد. باید توجه داشت علاوه بر ۶۵۰ عضو تعاونی که سهام‌دار هستند، به حدود دو هزار عضو دیگر هم که ناشر بودند اما عضو اتحادیه و تعاونی نبودند، خدمات ارائه می‌دادیم.

مدیرعامل تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به مشکلی که در سال ۹۱ برای این تعاونی شکل‌گرفته‌است، بیان کرد: تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران در سال ۹۱ با شرکتی وابسته به شهرداری تهران برای واردات ۳۰ هزار تن کاغذ معادل ۲۵ میلیون یورو قرارداد بست. متاسفانه بخش عمده‌ای از این پول به باد رفت و نتوانستیم برای دریافت آن کاری کنیم. به‌همین دلیل وارد روند قضایی شدیم تا مشکل را حل کنیم. شکایت کیفری کردیم و از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۱ پیگیر این مساله هستیم.

او ادامه داد: متوجه شدیم که دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم و شرکت را هم نمی‌توانیم رها کنیم؛ زیرا شرکت سرمایه عظیم مالی دارد. ساختمانی آپارتمانی داریم که برخی از واحدهای آن را اجاره دادیم و همچنین انباری با وسعت ۴۵ هزارمترمربع در پاکدشت داریم.

تغییر مدیرعامل و حضور ناشران در هیات مدیره تعاونی

عین‌الهی با بیان اینکه در تیرماه سال ۱۴۰۱ مجمع عمومی این تعاونی برگزار شده‌است، ادامه داد: در نتیجه مدیرعامل تغییر کرد، تا سال گذشته رئیس هیات مدیره بودم، بعد از برگزاری مجمع، به عنوان مدیرعامل انتخاب شدم و سه نفر علیرضا رئیس‌دانایی مدیر انتشارات نگاه، مهدی میردشتی مدیر انتشارات میردشتی و مهدی شیرازی مدیر انتشارات سنایی به اعضای هیات مدیره اضافه شدند.

مدیرعامل تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به اینکه از ۱۶ مهر ۱۴۰۱ حرکت جدیدی در این تعاونی شروع شده‌است، ادامه داد: ساختمان تعاونی را بازسازی کردیم و چهار طبقه از این ساختمان را به اجاره دادیم. انبار را هم اجاره دادیم، زیرا نمی‌خواستیم تا زمانی که کاغذ بخریم، انبار خالی بماند. این انبار ویژه کاغذ ساخته و کل استانداردها در آن رعایت شده‌است، اگر خالی می‌ماند، بدون رسیدگی تخریب می‌شد.

پیش از این تعاونی کاغذ مازندران را میان ناشران توزیع می‌کرد

عین‌الهی درباره اقداماتی که پیش از این در تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان انجام می‌شد، توضیح داد: مدتی با کارخانه کاغذ مازندران قرارداد بسته‌بودیم و کاغذ این کارخانه را میان ناشران توزیع می‌کردیم. کاغذ بعد از تولید در کارخانه با تریلی به انبار تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران منتقل و از آنجا میان ناشران توزیع می‌شد. مدیران کارخانه تولید کاغذ مازندران تغییر کرد و همکاری ادامه پیدا نکرد.

مدیرعامل تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان اینکه در دوره جدید سه برنامه را پیگیری می‌کنند، افزود: در نظر داریم مدیریت تعاونی به شکل زنجیرۀ تامین باشد تا از صفر تا صد نیاز ناشران به کاغذ، زینک، مقوا و هرچه لازم دارند، در تعاونی انجام شود. در نتیجه ناشران مجبور نخواهند بود کالای مورد نیاز خود را از بازار و با قیمت‌های متفاوت تهیه کنند.

به گفته او شرکت‌های تعاونی می‌توانند میان پنج تا ۶ درصد از قیمت خرید سود را دریافت کنند؛ زیرا سودی برداشت نمی‌شود و عین سود به سهامداران باز می‌گردد. در نتیجه ناشر و شرکت تعاونی تمایل همکاری با یکدیگر را دارند.

قیمت‌گذاری کاغذ حاشیه زیادی دارد

عین‌اللهی درباره دومین برنامه تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران توضیح داد: تلاش داریم کارگروه توسعه شرکت را راه‌اندازی کنیم. مسئولان این بخش در حوزه‌های مختلف تامل و بررسی می‌کنند تا برای مثال کاغذ به صورت بندی یا رولی خریداری شود.

مدیر عامل تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران افزود: اگر توانستیم کاغذ وارد کنیم، باید بتوانیم کارگروه توزیع کاغذ را تاسیس کنیم. در این کارگروه هیچ نقشی نخواهم داشت، تعدادی از ناشران و دو نفر از هیات مدیره خرید و توزیع کاغذ را براساس ضوابط کنترل می‌کنند، تا توزیع درست و بهینه داشته باشیم. نظارت بر این بخش بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

او با اعلام اینکه عمر هیات مدیره تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران سه سال است، ادامه داد: تا مهر سال ۱۴۰۲ یک سال از عمر این هیات مدیره تمام می‌شود. برای واردات کاغذ با شرکت چنمینگ چین و دو شرکت دیگر مذاکره کردیم. همچنین در خلال این موارد ممکن است مواردی پیش بیاید که انجام دهیم. تلاش داریم تا از سرمایه تعاونی استفاده کنیم.

عین‌الهی درباره تاثیر برنامه‌های تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران بر قیمت کاغذ و کتاب، بیان کرد: قیمت‌گذاری کاغذ حاشیه زیادی دارد و باید در این حوزه مورد به مورد پیش رفت، زیرا امسال شاهد افزایش قیمت ناگهانی چاپ و زینک بودیم./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز