شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک تجارت طرحی را معرفی کرده است با نام «این تجارت سودمند است» تا یادآوری کند که محتوای این طرح چیزی جز یک رابطه برد-برد میان اصناف و نظام بانکی از طریق یک مشارکت دو جانبه نیست که در نهایت سود آن به جیب اصناف هم می‌رود.
کد خبر: ۶۴۸۰۳

گام تشویقی در حمایت از اصناف/ طرحی که رابطه بانک تجارت با اصناف را عمق می‌بخشد

تیتر20 - سال ها از پی هم ورق می خوردند تا چالش های اقتصادی به بحران های دامن گیر تبدیل شوند. تجربه مدیریت اقتصادی در ایران و جهان نشان داده که مسئولیت پذیری در دوران ظهور چالش ها می تواند از عمق بافتن بحران های آینده جلوگیری کند. 


یکی از این چالش ها، تعمیق رکود در جریان چرخه های تجاری است. اقتصاددان هایی که به مطالعه چرخه های تجاری پرداخته اند، یک چرخه را دارای 4 فاز می دانند: دوران شکوفایی (Boom)، دوران اوج (Peak)، دوران رکود (Recession) و بازیابی (Recovery). در دوران شکوفایی شاهد ریخت و پاش دولت ها در اقتصاد و انبساط اقتصادی هستیم.


 در دوران اوج، علائم حضیض که ناشی از آثار تورمی مرحله شکوفایی است، پدیدار می شوند تا ساکنان دریای متلاطم اقتصاد در امواج گرفتار شوند؛ یعنی همان مرحله ای که اگر در برابرش با «ابزارهای مالی» و ترکیب آن با «ابزارهای پولی» قد نکشید، شاهد غرق شدن یک جمعیت وسیع خواهیم بود. 


حال اگر به موقع و به وسعت لازم از ترکیب این ابزارها استفاده شود، می توان دوران رکود را کوتاه تر کرد تا به زودی اقتصاد وارد فاز بازیابی شود. بررسی بحران اقتصادی دهه 90 در ایران که رکود و تورم را با یکدیگر ترکیب کرده بود، نشان می دهد که دوران شکوفایی و اوج که از میانه دهه 80 و با افزایش درآمدهای نفتی به حدود 600 میلیارد دلار و پول پاشی ناشی از آن رقم خورد، با تاوان رکودی دهه 90 پاسخ داده شد. این در حالی است که کشور در دهه 90 نتوانست با مدیریت پولی و مالی دوران رکود از تعمیق آن جلوگیری کند. بررسی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که میانگین رشد واقعی دهه 90 در حدود 0.29 درصد بود؛ در حالی که همین نرخ در دوران شکوفایی و اوج (دهه 80) به بیشتر از 5 درصد می رسید.  


اصناف در نقشه اقتصادی ایران   
حالا مدتی است که اقتصاد ایران وارد فاز بازیابی شده است. داده های بانک مرکزی نشان می دهد که طی 2 سال گذشته رشد اقتصادی کشور به 4.2 درصد رسیده است. با این وجود، باید از تجربه دهه 90 درس گرفت تا در مراحل بعد، فاز رکود در مقیاس بزرگ تر، اقتصاد و بازیگران کلیدی آن از جمله اصناف را آزار ندهد. 


گزارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهند که اصناف سهم 20 درصدی از تولید ناخالص داخلی دارند. طبق اعلام این وزارتخانه تا پایان تیرماه 1401 بیش از 2 میلیون و 439 هزار واحد در کشور فعال بودند که از این تعداد 1 میلیون و 191 هزار یعنی در حدود نیمی از آنها توزیعی محسوب می شدند.


 در همین حال، 460 هزار واحد تولیدی، 390 هزار واحد خدمات فنی و 396 هزار واحد خدماتی صرف هستند. طبق گزارش اتاق اصناف به طور میانگین 3.1 نفر برای هر واحد صنفی شاغل وجود دارد. در این شرایط، حدود 7.5 میلیون نفر به طور مستقیم از بازار اصناف، معیشت خود را تامین می کنند که با احتساب خانواده، جمعیت آنها به بیش از 20 میلیون نفر می رسد. در نتیجه حضور موثر بخش های اقتصادی و در صدر آنها بانک ها در زمان رکود و پس از آن، می تواند یک جمعیت وسیع از کشور که 20 درصد تولید ملی سرانه را هم رقم می زند را نجات دهد.

 
بانک تجارت در مسیر حمایت  
بانک تجارت، یکی از بانک هایی است که به طور خاص از اصناف حمایت می کند و مانند مرحله گذشته، طرحی را معرفی کرده است؛ طرحی که از دهم شهریور آغاز شده و تا پایان آذر ماه 1402 ادامه دارد. بانک نام این طرح را «این تجارت سودمند است» برگزیده تا یادآوری کند که محتوای این طرح چیزی جز یک رابطه برد-برد میان اصناف و نظام بانکی از طریق یک مشارکت دو جانبه نیست که در نهایت سود آن به جیب اصناف هم می رود.


این طرح هم قرعه کشی دارد و هم رابطه اصناف با بانک تجارت را عمق می بخشد؛ قرعی کشی که شانس برنده شدن در آن برای همه نوع واحد صنفی وجود دارد. رسته های گوناگون اصناف، برای ورود به قرعه کشی عادی جشنواره، نیاز به 300 امتیاز و برای شرکت در قرعه کشی ویژه به حداقل 1000 امتیاز نیاز دارند. افرادی که 1000 امتیاز را به دست می آورند به طور خاص در قرعه کشی 3 فقره کمک هزینه خرید خودرو به ارزش 300 میلیون تومان شرکت داده می شوند. همین دست صاحبان اصناف و همچنین افرادی که کمتر از این میزان تا حداقل 300 امتیاز را به دست آورده اند، وارد قرعه دیگری هم می شوند. در این قرعه 1378 نفر برنده امتیاز تسهیلاتی 100، 200 و 500 میلیون تومانی می شوند. همچنین برای 78 نفر جایزه نقدی 20 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. 


نحوه دریافت امتیاز 
بانک تجارت در توضیح نحوه دریافت امتیاز و سطح بندی امتیازات 7 حالت مختلف را در نظر گرفته است که در صورت مشارکت صاحبان حساب های بانکی، در هر یک از این حالت ها، میزانی از امتیاز برای آنها در نظر گرفته شده است. در نهایت، جمع این امتیازات وضعیت صاحب حساب را به لحاظ شانس بردن جایزه نهایی، مشخص می کند. بر این اساس، با افتتاح حساب 5 امتیاز کسب می کنید. در حالت دوم که پس از افتتاح حساب شکل می گیرد،  در صورتی که در هر ماه «به طور میانگین» 2 میلیون تومان در حساب های جاری، کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید به ترتیب 4، 3 و 1 امتیاز کسب می کنید. در حالت سوم به ازای هر چک عهده و واگذاری 2 امتیاز در نظر گرفته شده است.


 در حالت چهارم که دریافت امتیاز آن منوط به نصب پوز بانک تجارت در واحد صنفی است، 5 امتیاز در ماه به ازای حداقل 25 تراکنش یا 30 میلیون تومان تراکنش در ماه در نظر گرفته شده است. در حالت پنجم هم به ازای هر تراکنشی که هم مبدا و هم مقصد آن بانک تجارت باشد، 1 امتیاز در نظر گرفته شده است. در حالت هفتم هم به ازای هر 20 میلیون تومان تراکنش که ناشی از کارت خوان یا درگاه پرداخت باشد 1 امتیاز در نظر گرفته شده است. در نتیجه چنانچه یک واحد صنفی 20 میلیارد تومان تراکنش در یک ماه داشته باشد می تواند 1000 امتیاز لازم را برای شرکت در قرعه کشی کمک هزینه خودرو به دست آورد. 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز