تیتر۲۰- در 7 ماهه 1402 صادرات محصولات لبنی برحسب وزن با 16.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 325 هزار و 455 تن رسیده است.
در بین این محصولات لبنی صادراتی، کره ، بستنی ،شیر و خامه غلیظ شده کاهش در حجم صادرات داشته اند سایر محصولات روندی افزایشی داشته اند.
سه محصول شیر و خامه ، دوغ و کفیر و شیرخشک صنعتی بیش از 60 درصد سهم سبد صادراتی برحسب وزن را به خود اختصاص داده اند.
همچنین در 7 ماهه 1402 صادرات محصولات لبنی از لحاظ ارزشی 13 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و به بیش از 436 میلیون دلار رسیده است.
سه محصول شیرخشک صنعتی، شیر وخامه و پنیر بیش از 70 درصد سهم سبد صادراتی برحسب ارزش را به خود اختصاص داده اند.
بنابراین گزارش با توجه به قیمت پایین شیر خام در ایران صادرات لبنیات از ایران از به ویژه شیرخشک به شدت رواج دارد.
دلیل قیمت پایین شیر در ایران در مقایسه با سایر کشورها نرخ پایین نهاده های دامی در کشور و توزیع این محصولات به صورت یارنه ای میان دامداران است.
ایران بزرگ ترین صادر کننده لبنیات در آسیا است و محصولات لبنی ایران به کشورهای مختلف صادر می شود.
بر اساس پیشبینی فائو تولید شیر و لبنیات در ایران در سال جاری به 7 میلیون و 820 هزار تنمی رسد. این رقم در سال قبل 7 میلیون و 840 هزار تن بوده است./تسنیم