پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      

گام‌های وداع با چک کاغذی /

تیتر 20- با گذشت حدود یک سال از رونمایی «چکنو»، چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران و صدور بیش از 2 میلیون و 300 هزار برگ آن و استفاده از این ابزار پیشرو در تبادلات مالی، گام‌های بلندتری برای  وداع با چک‌ کاغذی برداشته  شده است. طبق مصوبه برنامه هفتم توسعه، در آینده نه چندان دور، فقط چک‌های دیجیتال، معتبر خواهند بود.


جعل، سرقت و گم شدن، نگرانی از عدم نقد شدن، امنیت پایین و اتلاف وقت و هزینه در حوزه صدور و وصول چک‌های کاغذی، از دغدغه‌های همیشگی مشتریان نظام بانکی بوده است. از این‌رو، چک دیجیتال، با سرعت، دقت و امنیت بیشتر در عملکرد و نقدشوندگی ظهور پیدا کرد که تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با امضای الکترونیکی، اعتبار پیدا می‌‌کند.


در این رابطه، رونمایی از «چکنو»، چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران، «برای اولین بار در نظام بانکی»، که دی‌ماه سال گذشته، صورت گرفت، پاسخ مناسبی برای رفع نگرانی مشتریان و چشم‌انداز جدیدی در نقل و انتقال سریع و مطمئن پول محسوب می‌شود. سامانه چکنو با هدف ایجاد بستر چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی، امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

 
آمار سالانه صدور بیش از 100 میلیون فقره چک بین‌بانکی و تبعات ناشی از آن، به‌ویژه چک‌های برگشتی و بلامحل، گویای اهمیت برند چکنو، چک امن دیجیتال بانک صادرات به عنوان محصول متمایز فناورانه بانکی برای ارائه خدمت انحصاری به مشتریان است.


با عملیاتی شدن چکنو توسط بانک صادرات به عنوان بانک پیشرو، ده‌ها میلیون مشتری این بانک، قادرند بدون مراجعه به شعبه، در هر زمان و مکان و بدون سقف مبلغ، برای صدور چک امن دیجیتال اقدام ‌کنند. این خدمت نوآورانه بانک صادرات ایران، حداقل پنج مزیت را برای مشتریان و در سطح کلان، برای نظام بانکی کشور به همراه داشته است:


_تسهیل دادوستد به دلیل عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک
_تسریع معاملات و سرعت زیاد در ثبت و پردازش به دلیل عدم نیاز به حضور فیزیکی
_کاهش هزینه مبادلات به دلیل کارمزد کمتر چک‌های الکترونیک
_کاهش ریسک‌های چک‌ کاغذی به دلیل حذف نگرانی برای ثبت چک در سامانه
_امنیت بالا به دلیل عدم امکان سرقت یا تحریف چک
علاوه بر مزیت‌های ذکرشده، امکان انتقال و عودت در نرم‌افزارهای همراه بانک‌‌ها در سطح نظام بانکی و شرکت‌های پرداخت‌ساز که امکان ارتباط و بهره‌مندی از سامانه صیاد را دارند، برای چکنو فراهم است.


نکته قابل توجه، استقبال از این محصول نوآورانه و متمایز بانک صادرات ایران، یعنی چک امن دیجیتال است. آمارهای اعلام‌شده توسط بانک صادرات، از صدور بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار برگ چکنو توسط مشتریان این بانک حکایت دارد. ضمن اینکه تاکنون (اواسط آبان‌ماه)، 127 هزار برگ چکنو به ارزش بیش از 11 هزار میلیارد ریال پاس شده است. دلیل استقبال وسیع مشتریان از چکنو، قابلیت‌های گسترده این ابزار پیشگام مبادلات مالی است. 


با راه‌اندازی چک امن دیجیتال بانک صادرات، امکان درخواست و صدور دسته‌چک دیجیتال و نیز صدور، دریافت، انتقال و وصول درون بانکی و بین‌بانکی چک دیجیتال فراهم می‌شود. علاوه بر آن، ضمانت چک توسط شخص ثالث، ابطال و مسدودی آن، دریافت گواهی عدم پرداخت، استعلام و مشاهده کارتابل‌های چک دریافتی، از دیگر ظرفیت‌های چکنو در نظام بانکی کشور است.


دسترسی به چکنو و استفاده از خدمات آن، بسیار ساده است. متقاضیان می‌توانند با ورود به وب‌سایت بانک صادرات به نشانی bsi.ir، از توضیحات مربوط به چک امن دیجیتال این بانک در قالب «صفر تا صد سامانه چکنو بانک صادرات» مطلع شوند. 


ورود چک امن دیجیتال بانک صادرات به عرصه بانکداری و معاملات تجاری، علاوه بر مزایا و قابلیت‌های یادشده، بیانگر دوراندیشی مسئولان بانک است، چراکه طبق قانون، چک کاغذی، باید در آینده نزدیک حذف شود. با تصویب مجلس در اوایل آبان‌ماه امسال، بانک مرکزی مکلف شده تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، چک‌های کاغذی را از نظام بانکی حذف کند. با این الزام قانونی، عملا بعد از سال 1405، خبری از چک‌های کاغذی نخواهد بود. بنابراین از منظر درک سیاستگذاری‌ها و مقررات نیز ورود چکنو به یک‌سالگی، نماد آینده‌نگری در حوزه تبادلات مالی است.


همچنین اعطای «گواهینامه شایسته محصول» به چکنو در دی‌ماه سال قبل، در هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران که بزرگ‌ترین رویداد فناوری‌های مالی کشور است، بیانگر تمایز ویژه این محصول فناورانه در بین رقبای صنعت بانکی و پرداخت الکترونیک است. قابلیت‌های منحصربه‌فرد، سطح فراگیری محصول و ارائه آن توسط بانک صادرات ایران به عنوان اولین بانک، از مهم‌ترین دلایل شایستگی چکنو در مبادلات تجاری، در رویدادهای مهم نمایشگاهی بوده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز