چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
در حالی مدیرعامل جدید بانک دی بعد از کمتر از یک ماه از معارفه استعفا داده که حدود ۴۰ روزه نماد آن در فرابورس به دلیل عدم شفافیت تعلیق شده و حالا ریسک جابجایی مدیران دی بر دوش سهامداران افتاده و احتمال افت جدید سهام آن جدی است.
کد خبر: ۶۶۱۵۶

تیتر 20 -  هنوز یک ماه از مجمع عمومی فوق العاده بانک دی برای تغییر مدیرعامل این بانک نگذشته که شاهد استعفای بهمن اسکندری هستیم و شایعه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه استعفا در نتیجه فشار سهامداران و همچنین عملکرد ضعیف بانک رخ داده است.


در حال حاضر بانک دی جزو بانک های زیان ده کشور محسوب می شود و نماد آن از 30 مهر 1402 به دلیل عدم رعایت مفاد ماده 39 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران و عدم رعایت الزامات ماده 42 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، فرابورس ایران تعلیق شده است و بازگشایی نماد معاملاتی ناشر منوط به رعایت الزامات ماده  و اخذ نظر مقبول یا مشروط از حسابرس یا بازرس قانونی نسبت به صورت هاي مالی شده است.


نکته جالب توجه اینجاست که این سهم در 6 ماهه نخست سال جاری به ازای هر سهم حدود 39 تومان زیان ساخته در حالی که در مجمع سال گذشته برای صورت های مالی 12 ماهه به ازای هر سهم زیانی 32 تومانی ساخته بود و این موضوع نشان می دهد که شرکت عملکرد بسیار زیادی در ارائه خدمات بانکی داشته و همچنان هزینه های شرکت بسیار بالاتر از درآمد آن است.


عملکرد بانک دی به این دلیل زیر سوال است که در چند سال اخیر بانک های کشور عملکرد بسیار خوبی ثبت کرده اند و در شرایط کنونی بیشتر بانک های دولتی پی بر ایی زیر 10 دارند وحتی بانک های خصوصی توانسته اند پی بر ایی خود را به زیر 5 برسانند و این موضوع حکایت از این دارد که مشکلات اقتصادی ارتباطی به وضعیت بانک ندارد زیرا در همین شرایط بسیاری از بانک ها در مجامع سود هم تقسیم کرده اند.


از طرف دیگر رئیس کل بانک مرکزی بارها خط و نشان کشیده که بانک های ناتراز لغو مجوز خواهند شد ، بانک ها دی نیز در شش ماهه سال جاری نه تنها نتوانسته ناترازی خود را برطرف کند عمق آن را هم بیشتر کرده است.


بخشی از مشکلی که امروز بانک دی با آن مواجه است عدم اجرای قانون رفع موانع تولید برای واگذاری دارایی های مازاد است که در یک سال گذشته شاهد این بوده ایم که این بانک بارها مزایده گذاشته اما نتوانسته دارایی های خود را واگذار کند و این موضوع این شائبه را به وجود آورده که مزایده های این بانک، واقعی نبوده و به دلیل اعلام قیمت های بالا توفیقی در واگذاری ها پیدا نمی کند.


از طرف دیگر نماد این بانک در فرابورس بسیار نوسانی عمل می کند، به طوری که در پاییز سال 1401 این نماد با قیمت حدود 60 تومان معامله می شد و در بهار 1402 به قیمت 180 تومان سید و این بازدهی 300 درصدی در یک بازه زمانی شش ماهه حکایت از این داشت که منطقی پشت این نوسانات وجود ندارد، زیرا گزارش صورت های مالی بانک اتفاق خاصی را روایت نمی کرد که بازدهی آن به این میزان افزایش یابد. بنابراین همواره این بانک با فشار سهامداران روبرو بوده است.


بنابراین یکی از مشکلاتی که در حال حاضر مدیرعامل این بانک با آن مواجه است عملکرد غیر شفاف و ناتراز بانک است و از طرف دیگر باید پاسخگوی سهامداران شرکت باشد.


در حال حاضر این بانک در بازه زمانی یک ساله با وجود اصلاح از 180 تومان به حدود 105 تومان هنوز ریسک بازگشایی دارد و بسیاری از سهامداران و فعالان بازار معتقدند که اگر در موقعیت کنونی این بازگشایی اتفاق بیفتد به طور قطع زیر 100 تومان کشف قیمت خواهد شد و از طرف دیگر شکستن حمایت روانی 100 تومان به معنی ادامه اصلاح تا همان حمایت قبلی 60 تومان خواهد بود. حالا باید دید که استعفای مدیرعامل ناشی از چیست؟

ارسال نظرات
موضوعات روز