تیتر 20- 18 اردیبهشت، فقط روز تولد بانک دی با سه میلیون مشتری و بیش از ۷۰۰ هزار سهامدار نیست، بلکه یک فرصت و مناسبت ویژه برای بررسی کارنامه 14 ساله این بانک محسوب میشود. شرایط نه چندان مساعد بانک دی، ناترازی و زیانده بودن این بانک طی سالهای اخیر و چالشهای مدیریتی، منجر به اصلاحاتی در وصول مطالبات، واگذاری بنگاههای اقتصادی و تغییرات مدیریتی شده تا بهبود تدریجی عملکرد بانک را رقم بزند.
بانک دی، زیرمجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران، به دلیل برخورداری از داراییهای متکثر از جمله املاک و زمینهای متعدد چند هزار میلیاردی و دارا بودن شرکتهای تابعه فراوان مانند کارگزاری، صندوق سرمایهگذاری، بیمه، لیزینگ، شرکت تجارت الکترونیک و...، طبق دیدگاه صاحبنظران، از ثروتمندترین بانکهای خصوصی ایران است.
گزارش بانک دی در مردادماه سال گذشته نشان میدهد از 134 مورد اموال غیرمنقول با ارزش بهروزشده حدود 10 هزار میلیارد، 43 مورد به صورت اختیاری و 91 مورد به صورت قهری به تملک بانک درآمده است. ضمنا حدود ۸۰ درصد مشتریان تسهیلات بانک دی، حقوقی هستند و تسهیلات به افراد حقیقی، بیشتر در قالب فعالیت اقتصادی سودآور مرتبط با مشتری ارائه میشود.
قاعدتا آنهایی که به نحوی با بانک دی سروکار داشتهاند، اعم از ذینفعان، مشتریان، سهامداران و صاحبنظران بانکی، دیدگاههای مختلفی درباره عملکرد آن دارند. برای بررسی فراز و فرودهای بانک دی، میتوان از شاخصهای مختلف بهره برد. در ادامه، کارنامه این بانک، با استناد به دادهها و گزارشهای متعدد، از نگاهی نقادانه واکاوی شده است.
توسعه شعب و بانکداری الکترونیک
بانک دی در طول 14 سال گذشته، با وجود نوسانات موجود، در زمینههای مختلف از جمله شعب و بانکداری الکترونیک رشد داشته است. طبق اطلاعات وبسایت بانک دی، این بانک، 91 شعبه در کشور دارد که با توجه به مشتریان هدف، یعنی اشخاص حقوقی و شرکتها، قابل توجیه است. تنوع محصولات و خدمات ارزی، ریالی، کارتی و امنیتی بانک دی نیز به شدت گسترش یافته است. همچنین این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک، بانکداری باز، اینترنتبانک و ایجاد سامانههای بانکداری مدرن مانند دینت، دیجت، بانکداری مشارکتی، بلیت امنیتی و... در جهت رضایتمندی مشتریان گام برداشته است.
سودآوری
سودآوری بانک دی طی سالهای گذشته، با چالشهای زیادی مواجه بوده و از پاشنههای آشیل آن محسوب میشود. این بانک دارای زیان انباشته بالاست که عواملی مانند افزایش مطالبات غیرجاری، فسادهای مدیریتی، ناکارآمدی برخی شرکتهای تابعه، نوسانات اقتصادی، ارزی و... در آن نقش داشتهاند. زیانده بودن بانک دی و عدم تایید صورتهای مالی توسط بانک مرکزی و تعلیق نماد معاملاتی دی، طی چندین سال، سهامداران این بانک را به شدت با مشکل مواجه ساخت. جدول زیر، بیانگر افزایش قابلتوجه زیان انباشته بانک دی، از حدود 17.3 به 25.5 همت از آذرماه 1401 تا 1402و قرار گرفتن در فهرست هفت بانک با بیشترین زیان انباشته است:
وضعیت سود/ زیان انباشته بانک دی- ریال
نماد |
انتهای 1399 |
انتهای 1400 |
آذر 1401 |
آذر 1402 |
تغییر |
دی |
-72.731.811 |
-134.821.018 |
-173.183.986 |
255.003.501 |
53 درصد |
در عین حال، اصلاحات سالهای اخیر و گزارش مدیران بانک نشان میدهد منابع بانک دی، اواخر سال گذشته، بعد از مدتها، بالاخره بالاتر از میانگین نظام بانکی قرار گرفته و این امر، در کنار بهبود سایر شاخصهای عملیاتی مانند کاهش مطالبات، سهم بازار بانک دی را افزایش داده است. البته همه اینها نیازمند شفافیت در جزییات اطلاعات ارائهشده است.
ناترازی و کفایت سرمایه
یکی از شاخصهای تراز یا ناترازی، نسبت کفایت سرمایه است. این نسبت برای بانک دی در سال 1400، منفی 34 درصد اعلام شده که در سال 1401 به حدود 48 درصد رسیده و از نشانههای احوال ناخوش بانک دی است. این در حالی است که طبق ماده ۳ آییننامه کفایت سرمایه مصوب شورای پول و اعتبار، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای بانکها و موسسات اعتباری، ۸ درصد است. این اختلاف فاحش، ناشی از سوءمدیریت داراییهای مشتریان و سهامداران است.
با وجود ناترازی و زیانده بودن بانک دی، انجام اقداماتی مانند تلاش برای حل پروندههای حقوقی و نیز اصلاحات مدیریتی و مالی، موجب شده طبق گزارشها در اسفندماه پارسال، بانک دی، در بین بانکهای مختلف، بیشترین کاهش ناترازی را داشته باشد.
مطالبات غیرجاری
یکی از چالشهای اصلی بانک دی، افزایش مطالبات غیرجاری است. این موضوع بدین معناست که بخشی از وامهای اعطایی توسط بانک، معوق شده و بازپرداخت نشدهاند. این موضوع به سلامت مالی بانک آسیب میرساند و توانایی آن را برای اعطای وامهای جدید محدود میکند. در این رابطه، طبق گزارش مدیرعامل بانک دی در هفتههای اخیر، با انجام اصلاحات ساختاری در بخش حقوقی، مطالبات غیرجاری کاهش یافته و اولویت نخست این بانک در چهاردهمین سالگرد تاسیس، به وصول مطالبات و پیگیری روزانه پروندههای قضایی اختصاص یافته است.
هرچند آمار دقیقی درباره میزان کاهش مطالبات اعلام نشده اما تقدیر دولت از فعالیتهای بانک دی در این حوزه، تا حدی بیانگر بهبود وضعیت نسبت به گذشته است.
با وجود نابسامانی در صورتهای مالی، مطالیات غیرجاری و زیانده بودن اما بانک دی در حوزه تسهیلات تکلیفی، عملکرد مثبتی داشته است. در زمینه وام ازدواج و فرزندآوری که از جمله تسهیلات تکلیفی بانکها محسوب میشود، مشتریان بانک دی، کمترین میزان انتظار را برای دریافت تسهیلات داشتهاند و این بانک، تعهد بالایی نسبت به پرداخت این وامها، متناسب با وظایف محوله داشته است؛ موضوعی که در حوزه تسهیلات مسکن نیز باید شتاب بیشتری پیدا کند.
مدیریت
مدیریت بانک دی در سالهای گذشته، در صدر انتقادات بوده است. به گفته بسیاری از منتقدان، سوءمدیریت و عدم شفافیت، سرچشمه اتفاقات ناخوشایند مربوط به این بانک بوده است. سال 1395، در ماجرای هیات تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید، خبر بازداشت کوتاهمدت مدیرعامل وقت این بانک، بازتاب وسیعی داشت. در نیمه دوم سال 1399، محاکمه ۹ مدیر بانک دی از سوی دادستان تهران، به خاطر ارائه ۶۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بیضابطه به افراد خاص خبرساز شد. همچنین ماجرای حقوق نجومی مدیرعامل اسبق بانک که به عنوان شرکت بورسی، خلاف قوانین بوده و فساد مدیران، از دیگر چالشها بوده است. با این حال، با نشستن علیرضا قیطاسی بر صندلی داغ بانک دی از آذرماه 1402، امیدواری برای عبور از بحرانها ایجاد شده است.
بنگاهداری
با وجود سیاستهای کلان مبنی بر خروج بانکها از بنگاهداری و عدم اعطای تسهیلات به شرکتهای زیرمجموعه خارج از مصوبات، بانک دی، طی سالهای فعالیت، بنگاهداری را توسعه داده و با استفاده از سپردههای مشتریان و سرمایهگذاران در بازارهای غیرمولد ملک، ارز و... ورود کرده است. شرکتهای سرمایهگذاری مانند بوعلی، پاکاندیش امین، رویای روز کیش و نیز شرکتهای توسعه دیدار ایرانیان، عمران و مسکن آبادی دی، خدمات مالی و حسابداری دی ایرانیان، نیروگاه دماوند و... تنها برخی از آنها هستند.
با این حال، اخبار واگذاری قطعی نیمی از شركتهای زیرمجموعه گروه توسعه ملی متعلق به بانک دی، به ارزش ۳.۳ هزار میلیارد تومان در نیمه دوم پارسال، اقدام به واگذاری چندین شرکت در سالهای اخیر و 15 سهام بانک دی در اردیبهشت امسال، نشانه عزم جدیتر برای خروج از بنگاهداری است؛ اقدامی که میتواند به حل آسیبهای شرکتداری، ناترازی و جلوگیری از اعطای تسهیلات گسترده به اشخاص حقوقی مرتبط کمک کند.
بررسی شاخصهای یادشده در 14 سالگی بانک دی نشان میدهد اگر این بانک، توانایی مرتفع ساختن چالشها خصوصا مطالبات غیرجاری، زبان انباشته و ثبات مدیریتی را داشته باشد، جایگاه بهتری نسبت به وضعیت فعلی خواهد داشت و به سمت تحقق چشمانداز خود یعنی «کسب کفایت سرمایه مثبت با حذف کامل زیان انباشته در افق 1403» حرکت میکند، وگرنه چهبسا زمزمه انحلال به واقعیت پیوسته و به سرنوشت موسسات مالی و بانکهای منحلشده یا در انتظارِ تعیین تکلیف دچار شود.
اگرچه گزارشها، آمارها و اظهارات اخیر، ظاهرا نویدبخش بهبود عملکرد بانک دی در مقایسه با سالهای گذشته است اما نوسانات اقتصادی پیشرو، چالشهای ارزی، تحریمها، شدت عمل بانک مرکزی در مقابل بانکهای ناتراز و آسیبهای کهنه نظام بانکداری ایران، بیانگر این است که «با یک گل، بهار نمیشود» و جشن تولد اردیبهشت، لزوما بهارِ بانک دی نیست.