جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند: 
شرک فولاد مبارکه با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی از گمرک اختصاصی خود بهره برداری کرد تا بتواند بخشی از مشکلات در صادرات و واردات را حل کند.  
کد خبر: ۶۹۷۲۰

تیتر20-  توسعه صادرات در صنعت فولاد با مشکلات بسیاری به وِیژه در حوزه زیرساخت ها مواجه است. این موضوع باعث شد تا سطح صادرات در کنار مشکلاتی در سیاست گذاری از میزان قابل پیش بینی کاهش پیدا کند. 


بی شک یکی از این موارد می تواند در  بخش گمرکی کشور باشد. در اختیار داشتن یک گمرک تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی می تواند به انجام امور گمرکی سرعت بخشیده و برخی موضوعات را تسهیل ببخشد. 


فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد کشور برای اولین بار با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی از گمرک اختصاصی این شرکت بهره برداری کرد. 


اما بهره برداری از این گمرک تخصصی چه اهمیتی دارد؟
فولاد مبارکه به عنوان یکی از 10  صادرکننده برتر کشور برای تسهیل در امور صادراتی خود افزایش حجم آنها به سراغ سرمایه گذاری برای احداث گمرک اختصاصی رفت.

 
این موضوع می تواند بسیاری از اقدامات گمرکی فولاد مبارکه را تسهیل بخشیده و سرعت رسیدن به بازارهای صادراتی را برایش کاهش دهد. درواقع فولاد مبارکه با احداث گمرک اختصاصی توانست با سرعت بیشتری خود را به بازارهای هدف برساند.


 فولاد مبارکه سال گذشته با صادرات 1.4 میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از 700 میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد و حالا با در اختیار داشتن گمرک اختصاصی می تواند این عدد را برای سال جاری افزایش دهد. 


درواقع در اختیار داشتن گمرک اختصاصی می تواند به حل مشکلاتی همچون پیچیدگی های سیستم اداری، عدم هماهنگی با سازمان های مربوطه، هزینه های اضافی در مراحل مختلف گمرکی و دیگر چالش هایی که فولادی ها با آن مواجه هستند کمک کند. درواقع فولاد مبارکه با احداث این گمرک اختصاصی توانسته برخی موانع موجود را کاهش دهد.

 
اما فراموش نکنیم فولاد مبارکه با در اختیار داشتن زیرمجموعه های بسیار و فعالی همچون فولاد هرمزگان، با احداث گمرک اختصاصی می تواند بر حجم صادراتی هلدینگ خود بیفزاید و از سویی دیگر سرعت را در تامین برخی قطعات و تجهیزات وارداتی افزایش دهد.

 
احداث چنین گمرک اختصاصی نشان می دهد که فولاد مبارکه توسعه را از تمامی زوایا در دستور کار دارد و تلاش می کند تا برخی موانع موجود را از میان بردارد. با احداث این گمرک حالا باید منتظر احداث پایانه صادراتی تخصصی فولاد از سوی مبارکه هم باشیم.

 
تفکر موجود در میان مدیران این مجموعه حاکی از آن است که توسعه باید در هر حوزه ای با نگاه کارشناسی انجام شود و امروز بهره برداری از این گمرک تخصصی نشان می دهد تفکرات فولاد مبارکه به عرصه اجرا رسیده و این مجموعه نقش مهمی در تسهیلگری صادراتی داشته است. 


این اقدام فولاد مبارکه علاوه بر اینکه کار را برای زیرمجموعه ها آسان می کند اتفاقی مثبت برای اقتصاد کشور خواهد بود زیرا منجر به توسعه صادرات غیر نفتی می شود اما نکته مهم آن است که امروز سیاست گذاری های خارج از سازمانی فولاد مبارکه توانسته آمار صادراتی را حداقل در فروردین ماه جاری کاهش دهد، حال باید دید اثر بهره برداری این گمرک اختصاصی خود را با چه رشدی در صادرات نشان می دهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز