دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
یادداشت 
دکتر مهدی کریمی تفرشی - رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور
کد خبر: ۶۹۹۶۱

تیتر20 - واقعیت اینست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای زمانی می‌توانند موفق عمل کنند که تولید داخلی به سطح قابل قبولی از شاخص‌های رقابتی نزدیک شده باشد و تا زمانی که این مهم محقق نشده باشد این فروشگاهها و متعاقبا اتحادیه های ذیربط نمی توانند در جهت منافع تولید کننده و مصرف کننده عمل کنند. این به این معناست که باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای به منزله ویترین کالاهای داخلی باشند.

در حالی که در شرایط فعلی کشور سطح تولید داخلی متاثر از روش‌ها و عملکردهای نادرست مدیریتی افزون بر تحریم‌های خارجی است و این چنین است که به نظر نمی‌آید این فروشگاه‌ها بتواند کمک چندانی به اقتصاد کشور بکنند.

خط مشی و هدف اصلی از راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در واقع سامان‌دهی نظام توزیع، حذف واسطه‌های غیرضروری، ایجاد زمینه رقابت و کاهش قیمت‌ها، کاهش هزینه حمل‌ونقل و تسهیل نظارت بر عملکرد خرده‌فروش‌ها بوده است. در حالی که در شرایط فعلی که وضعیت فضای کسب‌وکار کشور در هاله ای از ابهام است و از سوی دیگر با اعمال سیاست کنترل قیمت‌ها زمینه رقابت در بازار تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده بعید به نظر می رسد که اکثریت بخش خصوصی تمایل و امید چندانی برای ورود به این عرصه داشته باشد.
 
آنچه مسلم است تجربه موفق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با شیوه‌های مدیریتی اقتصاد دولتی جواب نمی‌دهد و امروز می بینیم که مردم درصد کمی از نیازشان را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین می‌کنند.

در صورتیکه دولت تسهیلات ویژه‌ای برای این بخش قائل شود شاید بتوان چشم انداز قابل قبول تری را برای این عرصه پیش بینی کرد. اما در عین حال اگر دولت خود بخواهد این بخش را در دست گرفته و وارد عرصه راه‌اندازی و گرداندن این فروشگاه‌ها شود، می توان پیش بینی کرد که رقابت در عرصه اقتصاد بیش از پیش مختل شده و با ورود دولت به عرصه‌ای که در حیطه وظایف و مسئولیت های دولت نیست چشم اندازی جز تصدی‌گری در اقتصاد و عواقب ناشی از آن را نمی توان متصور بود.

در این میان اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نماینده بخش خصوصی باید متصدی جدی پیگیری اصلاح این زیرساخت ها و تریبون بخش خصوصی برای مطالبه نیازهای این بخش باشد و تا زمانی که عملکرد آن متاثر از ضعف های موجود باشد نمی تواند کارنامه قابل قبولی از عملکرد موثر در این عرصه ارائه دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز