يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
با دستور سازمان ملی استاندارد ایران شماره گذاری نیسان آبی متوقف شد. با توجه به رفت و برگشت‌های این خودرو به خط تولید، آیا این بار واقعا گاو شیرده زامیاد به مسلخ می‌رود؟ یا اینکه بازهم راهی برای ادامه حیات پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۷۰۱۸۵

تیتر20  - به نظر می رسد که این بار قصه تولید نیسان آبی را باید تمام شده بدانیم .سازمان ملی استاندارد برخلاف دستور دادستان تهران و پیش از پایان یافتن موعدی که خودش برای این خودرو درنظرگرفته بود ، 3 هفته زودتر دست به کار شد و از شماره گذاری این خودرو جلوگیری کرد.


این در حالی بود که دادستان تهران ابتدای ماه با توجه به پیش فروش این محصول برای رسیدن به سقف استانداردهای 85 گانه تا پایان سال مهلت داده بود.


اما گویا این مساله چندان برای متولی اصلی استانداردکشور قابل پذیرش نبوده است و به بهانه عدم وجود کیفیت لازم عملکرد فرمان و سیستم ترمز ABS مانع از تولید و تحویل و شماره گذاری آن شده است.


نگاه به زندگی نامه نیسان درایران
نیسان جونیور که با نام‌های زامیاد و نیسان آبی شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ به تولید رسید. در سال ۱۳۶۵ با نام جدید به «سایپا۲۴» به عرصه تولید بازگشت . تولید نسخه ای هم که چنید پیش دستور توقف تولید آن صادر شد از ۱۳۷۷ به اسم«زامیاد۲۴» آغاز شد.


 نیسان آبی  از سال ۱۳۷۷ تا نیمه اول سال ۱۳۸۵ کاربراتور بود و از نیمه دوم ۱۳۸۵ به انژکتور تبدیل شد از سال ۱۳۸۸ مدل‌های جدیدی مانند ۲۴NI و ۲۴NIB تولید شد.
 از اواخر سال ۱۳۸۸ نوع دیزلی آن که پرطرفدارترین نوع آن نیز به شمار می رود با عنوان زامیاد ND_28 برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش درآمد.


بازگشت از مرگ نیسان
با این وجود برخلاف تصور و آرامش خیالی که مدیران این خودروساز به دست آورده بودند برای تولید این خودرو تا پایان سال برنامه ریزی کرده بودند. 
از منظر آنان اجازه ای که دادستان تهران، 10 تیرماه جاری برای ادامه تولید نیسان صادر کرده بود، شاید یادآوربازگشت از مرگ نیسان به دستور رئیس جمهور بود که سال گذشته صادرشد.


14 مرداد سال 1402، ابراهیم رئیسی در راستای شناسایی و رفع موانع تولید با 6 تن از مدیران ارشد صنعتی کشورجلسه ای برگزار کرد که مدیرعامل وقت سایپا ، محمد علی تیموری نیز یکی از حاضران بود.


در این جلسه، مدیران حاضر جداگانه گفت و گو کرده و به بیان مشکلات پرداختند. تیموری در این جلسه بود که به موانع ایجاد شده از سوی سازمان استاندارد پرداخت و از دست اندازهایی که این نهاد در مسیر تولید به وجود آورده است ابراز نگرانی کرد.


 وی در آن دیدار با بیان اینکه استانداردهای وضع‌شده موانع بسیاری را برای تولید ایجاد کرده اند، گفت: در دولت قبل، استانداردهای اروپایی را مبنای تولید خودرو در کشور گذاشتند، در حالیکه، امروز تنها ۳۰ درصد تولیدات اروپا از این استانداردها پیروی می کنند.


وی عنوان کرد: شرکت زامیاد با مشکل اعمال چهار عنوان استاندارد جدید برای تولیدات این شرکت، به دلایلی همچون زمان‌بر بودن تست خودروهای تولیدی در خارج از کشور، مواجه است.


 مدیرعامل وقت  سایپا، همچنین بیان کرد: نیسان وانت تنها خودرو کار کشور است که قیمتش یک پنجم خودروهای کار مشابه خارجی است.


شهید رئیسی نیز پس از شنیدن نظرات تیموری ، دستور رفع مشکلات شماره گذاری وانت نیسان را صادر کرد وخطاب به تیموری گفت : باید تلاش کنید تا شاخص های استاندارد را با همکاری سازمان های مربوطه رعایت کنید.


با این حال با توجه به اقدام سازمان ملی استاندارد به نظر می رسد که این خودرو توان پاس کردن استانداردهای 85 گانه را ندارد و ازاین پس این شرکت باید به فکر محصول دیگری باشد.


دراین شرایط باید دید که چرا زامیاد به رغم در اختیار داشتن محصولاتی مانند پادرا و زاگرس همچنان تاکید ویژه ای بر تولید این خودرو داشته و برای ادامه حیات آن خود را به آب و آتش می زند.


به نظر می رسد این مساله دلیل ساده ای داشته باشد ؛ تا می خرند تولید کرده و می فروشیم. 


این تفکر ساده باعث شده است که آنها نیازی به تولید محصولات جدید و یا حتی بازارسازی برای خودروهای مشابه نیسان آبی پیدا نکنند.


آنها برای تحقق این منظور از دو سال پیش و معرفی خودروهایی مانند زاگرس و پادرالانگ فرصت کافی را در اختیار داشتند . 


با این حال جذابیت ها و ظرفیت ها نیسان آبی به قدری زیاد است که اجازه تغییر و حرکت در مسیر جدید را نمی دهد.


البته به تغییرات پی در پی مدیریتی هم باید اشاره کرد.ولی در این تغییرات نیز میل و رقبتی برای توقف تولید نیسان دیده نمی شود. 


در این شرایط با توجه به توپ پرسازمان ملی استاندارد شاید دیگر این خودرو به خط تولید بازنگردد. آیا زامیاد توان تولید و گرفتن مجوز تولید محصولاتی مانند صحرا ، تیوان را دارد ؟ 


آیا می تواند با برنامه های منسجم پادرا و زاگرس را به عنوان جایگزین نیسان جا بیاندازد؟ یا اینکه باید بازار خودرو به طور کل قید خودروهایی در این کلاس قیمتی را زده و منتظر محصولات جدید از شرکت های دیگر باشد ؟

ارسال نظرات
موضوعات روز