چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد
خبر‌ها حاکی از آن است که در ۴۰  روز حوادث در شرکت ملی مس جان سه نفر را گرفته است. هرچند دادستانی پیمانکاران را در این موضوع مقصر می‌داند، اما نباید از غفلت شرکت ملی صنایع مس ایران در نظارت بر فعالیت پیمانکاران و همچنین عدم توجه ویژه بر موضوع ایمنی نیز چشم پوشی کرد.  
کد خبر: ۷۱۴۰۷

تیتر20-  ایمنی یکی از اصول مهم در فعالیت های معدنکاری و توسعه پایدار است. این در حالی است که معدنکاری یکی از سخت ترین کارهای دنیاست که بارها با حوادث ناگواری همراه بوده است که منجر به فوت تعداد زیادی از کارگران شده است. 


اما هرچند وقوع حادثه در بخش معدن انکار ناپذیر است اما در این بین نظارت و سرمایه گذاری و بالا بردن سطح آموزش کارگران می تواند از اصلی ترین اقدامات برای کاهش حوادث باشد. 


 حال با این وجود اخباری مبنی بر تکرار حوادث در شرکت ملی مس منتشر شده است. 


دادستان رفسنجان در این باره بیان کرده است: شاهد سومین حادثه منجر به فوت کارگران در ۴۰روز گذشته در شرکت مس بوده‌ایم و به همین علت ۳ نفر از مسئولان مرتبط با این حادثه بازداشت شدند. هرچند در این باره گفته می شود قصوراتی از ناحیه شرکت پیمانکاری بوده و علت و عوامل حادثه کماکان در حال بررسی و به محض روشن‌شدن موضوع حتما دستگاه قضایی با افراد خاطی بدون اغماض برخورد خواهد کرد، اما بی شک بخشی از دلایل تکرار این اتفاقات به نحوه عملکرد ملی مس باز می گردد. 


وقوع سه حادثه در کمتر از 40 روز هرچند می تواند نشان از عدم کفایت پیمانکار در ایجاد ایمنی را داشته باشد اما مسئله مهم آن است که باید شرکت ملی مس بر روند فعالیت پیمانکاران خود نیز نظارت داشته باشد.  درواقع نمی توان فملی را در این موضوع بی تقصیر دانست.

 
براساس این اخبار باید به این موضوع اشاره داشت که شاید در زمان انتخاب پیمانکاران نیز تنها قیمت های ارائه شده برای ملی مس  مهم است و تلاش می کند تا هزینه کمتری به پیمانکاران پرداخت کند. 


اما بی شک این موضوع در ادامه می تواند برای ملی مس گران تمام شود. فوت 3  کارگر در مجموعه ملی مس می تواند تصویر این مجموعه را منفی کند، به هر حال بخشی از توسعه پایدار در گرو ایجاد ایمنی در این مجموعه است. 


در نتیجه شاید با بررسی بیشتر سرنخ این حادثه به خود ملی مس می رسد و علت آن عدم توجه به موضوع ایمنی و آموزش باشد. بی شک سخت گیری های خود این مجموعه برای پیمانکاران می تواند میزان حوادث را کاهش دهد. 


اما بخشی دیگر از دلایل این موضوع به برنامه های ملی مس درباره ایمنی باز می گردد. هدف گذاری تولید 1  میلیون تن کاتد تا سال 1407  میزان فعالیت های این مجموعه را افزایش می دهد. بی شک عدم نظارت کافی بر نحوه کار پیمانکاران و همچنین عدم سرمایه گذاری در حوزه ایمنی می تواند تعداد حوادث را افزایش دهد.


 این موضوع حتی می تواند بر سهام این مجموعه نیز اثر گذار شود. در نتیجه لازم است تا در کنار سرمایه گذاری در افزایش تولید، این مجموعه برروی ارتقای آموزش ایمنی نیز سرمایه گذاری کند و به نوعی برنامه های خود را در این زمینه نیز اعلام کند. در چند ماه اخیر اخبار حواشی تولید در مجموعه ملی مس بسیار دست به دست می شود که می تواند نگاه سهامداران به این نماد را تغییر دهد. فساد اقتصادی پرونده ای که سر و صدایی زیادی کرد و حالا فوت 3  نفر در طی 40  روز که قرار است دادستان رفسنجان به آن ورود پیدا کند. 


اما شاید تمامی این موارد در یک عبارت قابل خلاصه باشد، عدم مدیران قوی در راس امور که توانسته مشکلات زیادی را در مسیر توسعه این مجموعه قرار دهد. اگر ملی مس بدنبال توسعه پایدار است باید به بحث ایمنی نظارت کافی داشته باشد در غیر این صورت عدم مدیریت و نظارت درست می تواند بر روند فعالیت نیروی انسانی که اصلی ترین سرمایه هر مجموعه محسوب می شود نیز اثر گذار شود. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز