دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
شرکت تجلی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان به دنبال انقلاب معدنی در کشور است. ورود به حوزه عناصر نادر خاکی از سوی این شرکت را باید گامی بسیار مهم برای دستیابی به دانش روز در حوزه عناصر نادر خاکی دانست.  
کد خبر: ۷۲۰۳۲

تیتر20- بازارهای جهانی نشان می دهد افزایش تقاضا برای عناصر نادرخاکی می تواند انقلابی در کشورهای دارای این معادن ایجاد کند. 


آن طور که برخی گزارش ها نشان می دهد میزان ذخایر کشف شده عناصر نادر خاکی در جهان 47.6میلیون تن در جهان است اما تخمین زده شده است که میزان این عناصر در جهان به حدود 100 میلیون تن می‌رسد.


 قیمت این مواد معدنی در سال 2022 به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید تا در سال گذشته به دلیل افزایش تولید در چین و رشد کندتر از سطوح انتظار تقاضا که به دلیل بهبود اقتصادی ناچیز این کشور پس از همه‌گیری کرونا بود، کمی کاهش یافت.


تغییرات در بازارهای جهانی و همچنین بروز جنگ اقتصادی میان امریکا و چین که عناصر نادر خاکی یکی از بازیگران اصلی این جنگ بود، نشان می دهد بهره برداری از این عناصر بسیار حائز اهمیت است و باید برای بهره برداری از آنها وارد سرمایه گذاری شد. 


در میان شرکت های ایران شرکت پروژه محور «تجلی» با ورود به حوزه عناصر نادرخاکی در حال تغییراتی در پروژه های خود است. از اصلی تریم اقدامات این مجموعه آغاز همکاری با یک شرکت دانش بنیان است. 


دسترسی به تجهیزات و دانش روز از مهمترین الزامات برای استخراج و استحصال عناصر نادر خاکی است. بر همین اساس این مجموعه با شرکت آرسس که بیش از 11  سال در حوزه عناصر نادر خاکی تجربه دارد، وارد همکاری مشترک شده است.  


بدون شک شروع این همکاری گامی در راستای خودکفایی کشور و همچنین افزایش توان اجرایی تجلی خواهد بود. اما همان طور که اشاره شد بحث دانش فنی و تکنولوژی از مهمترین موضوعات در حوزه عناصر نادر خاکی محسوب می شود که حالا تجلی با این همکاری به سراغ ارتقای راندمان استخراج این عناصر می رود. 


اما آغاز این فعالیت چندین دستاورد برای مجموعه تجلی خواهد داشت. 


این شرکت وارد حوزه ای شده است که عملا رقیبی در بازار داخلی ندارد و می تواند تمامی توانمندی خود را به نمایش بگذارد. از سویی دیگر بالا بودن قیمت این عناصر منجر به افزایش درامدهای تجلی و تقویت توان مالی آن برای ورود به پروژه های دیگر می شود.

 
همچنین دستیابی به دانش روز در استخراج و استحصال عناصر نادر خاکی، می تواند فرصت همکاری های جدید در کشورهای دیگر را برای تجلی فراهم کند.

بدون شک با رفع موانع تحریمی تجلی می تواند حضور پررنگ تری در بازارهای جهانی داشته باشد و باید این اقدامات را از بسترسازی های لازم دانست. 


اما در بخش دیگر تجلی با ورود به این حوزه نشان می دهد بخش خصوصی با نگاهی کارشناسی و دقیق می تواند توسعه حداکثری را به همراه داشته باشد.

فراموش نکنیم عناصر نادر خاکی در صنایعی همچون  لیزر و تجهیزات نظامی گرفته تا آهن ‌رباهای موجود در خودروهای الکتریکی و لوازم الکترونیکی مصرفی، استفاده می‌ شوند که با ورود و سرمایه گذاری تجلی در این حوزه علاوه بر تامین نیاز های کشور و کاهش ارز بری در این صنایع، به بازیگری اصلی و اثر گذار تبدیل می شود.


در حال حاضر پایلوت این پروژه با موفقیت اجرا شده و محصول تولید شده است. همه آزمایش‌ها و راه‌اندازی تجهیزات با موفقیت انجام شده و تنها مرحله باقی‌مانده، تأمین خوراک اصلی از معدن برای سنجش دقیق عیار و بازیابی تجهیزات در مقیاس صنعتی است. همچنین شایان ذکر است شرکت تجلی علاوه بر دستیابی به دانش فنی تولید عناصر نادرخاکی، دو محدوده ی معدنی با ذخیره 120 میلیون تن عناصر نادرخاکی در تملک دارد و موفق به اخذ اولین پروانه بهره برداری از عناصر نادرخاکی در کشور شده است.
 

ارسال نظرات
موضوعات روز