تیتر20 - صنعت بیمه و چارچوب های فنی بیمه گری در یک دهه اخیر دچار تحولات زیرپوستی شده است. گسترش هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین در سطح فناوری و گسترش پوشش های انعطاف پذیر در قالب بیمه های خرد و بیمه های همتا به همتا (P2P) در سطح بازار موجب ایجاد تکانه های شدید، در اقتصاد بیمه شده است.
بیمه هایی که دستکم در یک دهه گذشته شکل گرفته اند، نیاز به این تغییرات را بیشتر از سایر بیمه های قدیمی احساس می کنند؛ چرا که بیمه های قدیمی تر سهم از بازار بالاتری را به خود اختصاص داده اند و با بازاریابی و فروش سنتی تسلط را حفظ کرده اند.
در این بین، بیمه سرمد که به تازگی وارد یازدهمین سالگرد صدور مجوز فعالیت خود در بازار بیمه شده است، می خواهد که با تمرکز بر سرعت ارائه خدمات، مزیت رقابتی ایجاد و با بیمه های قدیمی رقابت کند.
راهبرد سرمد در افق 1405
سرمد در چشم انداز 1405 قصد دارد که به عنوان برترین شرکت صنعت بیمه از منظر سرعت ارائه خدمات دست یابد اما پرسش این است: آیا می تواند؟ سرمد برای رسیدن به این چشم انداز، نقطه قوت خود را بر روی ترکیب توسعه کمی و کیفی شبکه فروش، ارائه فوری خدمات و توانمندسازی کارکنان قرار داده است.
سرمد برای دست یافتن به آنچه در نظر دارد، باید نقاط قوتش را تقویت، و نقاط ضعف را به نقاط قوت ضمیمه کند. سرمد با برخورداری از سطح یک توانگری که به 133 درصد در پایان سال 1402 می رسید، به عنوان یک شرکت جوان، موفق به تثبیت وضعیت خود شده است اما این شرکت با شرکت هایی رقابت می کند که سهم به شدت بالایی را در تولید حق بیمه به خود اختصاص داده اند.
داده های سال 1403 بیمه مرکزی نشان می دهند که 10 شرکت در 6 ماه ابتدای این سال 82.6 درصد از تولید حق بیمه را به خود اختصاص داده اند؛ در حالی که 17.4 درصد از کل تولید، نصیب 19 شرکت شده است. به بیان دیگر 19 شرکت دیگر که سرمد هم در میان آنهاست، هر یک به طور متوسط 0.9 درصد تولید حق بیمه را به خود اختصاص داده اند.
متوسط تولید حق بیمه برای 10 شرکت برتر به 8.2 درصد می رسد. در واقعَ، 10 شرکت برتر، 8.2 برابر 19 شرکت دیگر حق بیمه تولید کرده اند. این وضعیت کار بیمه سرمد را دشوار می کند اما این شرکت تلاش کرده است که با بهبود عملکرد تولید بیمه خود و افزایش سرمایه به سودآوری برسد.
افزایش سودآوری بیمه سرمد
سرمد در سال 1402 نسبت به 1401 با افزایش 259 درصد در سود خالص خود روبه رو شده است. سود عملیاتی سرمد در سال 1402 نسبت به 1401، 319 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب، این شرکت موفق به افزایش سودآوری خود با وجود سهم ناچیز از بازار تولید حق بیمه شده است.
همچنین سرمد با تاکید بر رشد پرتفوی خود در رشته مسئولیت و حوادث، تلاش کرده است که سهم بیشتری را از این دو رشته در سال 1402 نسبت 1401 به خود اختصاص دهد. اما در کل پرتفوی سرمد با تاکید بر کاهش نسبت خسارت، اصلاح شده است.
بیمه شخص ثالث با 20 درصد، بیمه عمر زمانی با 8 درصد، بیمه عمر و سرمایه گذاری با 7 درصد، بیمه مسئولیت با 7 درصد و بیمه آتش سوزی با 7 درصد، در مجموع 49 درصد پرتفوی سرمد را به خود اختصاص داده اند.
این رویکرد نشان می دهد که سرمد توجه ویژه بر روی بیمه های عمر، مسئولیت و آتش سوزی گذاشته است تا در شرایطی که سایر بیمه های دارای سهم بازار بزرگ تر، بر روی بیمه های درمان و ثالث تاکید دارند بتواند سهمی از بازار بیمه های زندگی را به دست آورد.
اما مشکل سرمد به عنوان یک شرکت با سهم بازار محدود اینجاست که با رشد مطالبات دست و پنجه نرم می کند. برای نمونه در سال 1402، میزان مطالبات این شرکت از بیمه گذاران و نمایندگان 46 درصد و میزان مطالبات از بیمه گران و بیمه گران اتکایی 286 درصد افزایش یافته است.
اما در کل، سرمد برای افزایش سهم از بازار، نیازمند به کارگیری فناوری های جدید برای صدور حق بیمه و پرداخت خسارت و البته فروش بیمه نامه های منعطف است؛ بیمه نامه هایی که صاحبان درآمدهای پایین را هدف قرار می دهند.
گرچه این شرکت برای صدور فوری بیمه نامه «همراه بیمه سرمد» را عرضه کرده است اما همچنان نیاز به بهبود خدمات مبتنی بر اپلیکیشن احساس می شود.