تیتر 20- انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای، فرصتی استثنایی برای تغییر و تحول در یکی از مهمترین اصناف اقتصادی کشور است. انتخاب پنج عضو از بین 11 کاندیدا، فقط تعیینکننده مسیر آینده این اتحادیه نیست، بلکه بیانگر اولویتها و نیازهای کلیدی صنف است. در شرایطی که فروشگاههای زنجیرهای با چالشهای مختلفی مانند تعامل با نهادهای حاکمیتی، توسعه شبکههای توزیع و تنوعبخشی به خدمات مواجهند، انتخاب آگاهانه و هوشمندانه نامزدهای نهایی، نقطه عطفی در زمینه بهبود یا تقویت عملکرد اتحادیه است.
طبق ماده 14 آییننامه اجرایی نحوه تشکیل و برگزاری انتخابات اتحادیههای کشوری و موضوع تبصره هفت ماده 21 قانون نظام صنفی، دوره جدید انتخابات اتحادیه کشوری صنف فروشگاههای زنجیرهای، قرار است 29 آبان 1403 از ساعت 9 تا 14 برگزار شود.
وقتی از این انتخابات صحبت میشود، شاید در نگاه اول، اینگونه به نظر برسد که این رویداد تنها یک تصمیمگیری درونسازمانی و درونصنفی است اما واقعیت این است که انتخابات مذکور، میتواند به مثابه قطبنمایی عمل کند که تعیینکننده مسیر آینده صنف، ذینفعان و زیرمجموعههای آن باشد. انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره، فرصتی است تا به تقویت نقاط قوت، اصلاح نقاط ضعف و ترسیم مسیر روشنتر برای پیشرفت این اتحادیه مهم کمک کند.
11 بازیگر پیشنهادی کارزار فروشگاههای زنجیرهای
در این دوره از انتخابات هیئت مدیره اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای، 11 کاندیدا با پیشینه و تجربه متنوع حضور دارند که هرکدام نماینده برخی اصناف مهم و تاثیرگذارند و البته، جای برخی صنوف خالی است. این کاندیداها عبارتند از:
رضا حسنپور از اسنوا، به عنوان نماینده بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی کشور
محمدعلی خراسانی فردوانی از فروشگاه رفاه، از بازیگران اصلی و مهم عرصه خردهفروشی
عباس شمسوالا از فروشگاه اسپارت، بزرگترین تامینکننده انواع قطعات یدکی و لوازم جانبی محصولات خانگی
حسین صبوری از فروشگاه افق کوروش به عنوان لیدر صنعت خردهفروشی ایران
داود قربانیان از فروشگاه شهروند، فروشگاه زنجیرهای موفق پایتخت
مهدی کاظمی از فروشگاه هفت، از فعالان مطرح حوزه خردهفروشی مدرن
سیدعلی موسوی از فروشگاه اتکا، نمایندهای از تعاونیهای مصرف باسابقه و تامینکننده نیازهای خانوار
سیدنیکان میرقلمی از شرکت صنایع غذایی پرپروک، تنها نماینده حوزه رستورانها و خدمات غذایی.
هادی بهرامی از صنف سیم و کابل، نماینده بخش تولید و زنجیره تامین صنعتی
محمدمهدی حاجمحمد از فروشگاه زنجیرهای مینومارت، در حوزه خردهفروشی مواد غذایی
ابوالفضل کریمی مشکانی، مدیرعامل پیشین رفاه و تجربه بالا در حوزه مدیریت خردهفروشی
همچنین محمدرضا شاهمیری و مهدی عارفیداریان به عنوان داوطلبان بازرس کاندیدا شدهاند.
گمانه زنی درباره 5 کاندیدای شاخص
یکی از نکات برجسته این انتخابات، تنوع قابل توجه کاندیداها از صنوف مختلف است. رستوران و فستفود، لوازم خانگی، محصولات فرهنگی، پوشاک، کیف و کفش، کالاهای سوپرمارکتی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات ساختمانی، قطعات و لوازم، گروههای کالایی و اعضای اتحادیه را تشکیل میدهند. با وجود تنوع نامزدها، عدم حضور نمایندهای از صنف پوشاک علیرغم سهم قابلتوجه در اقتصاد و نیز نمایندگان برخی حوزههای دیگر، پرسشهایی را درباره پوشش کامل نیازهای صنف مطرح میکند. صنف پوشاک، با وسعت و تنوع زیاد، میتوانست نقش کلیدی در تصمیمات داشته باشد. خلأ آن، توجه به گستره نیازهای اعضا را ضروریتر میسازد.
با این همه، گمانهزنیها نشان میدهد از میان کاندیداهای مطرحشده، برخی افراد، به دلایل مختلف، شاخصترند و احتمال موفقیت آنها در پیشبرد اهداف اتحادیه در دوره جدید بیشتر است. مدیران افق کوروش، شهروند، اسنوا، پرپروک و رفاه، از جمله نامزدهایی هستند که به دلیل سوابق ارزنده و نقش برجسته در حوزه فروشگاههای زنجیرهای، نگاهها را به سمت خود جلب کردهاند.
صبوری، مدیرعامل افق کوروش، به دلیل تجربه مدیریت بزرگترین شبکه فروشگاههای زنجیرهای کشور و نیز سابقه دبیری اتحادیه در دوره فعلی، یکی از گزینههای اصلی است. افق کوروش، با حدود 4000 شعبه در 31 استان، حدود 700 شهر، بیش از 20 هزار پرسنل و بالغ بر 3200 محصول، یک الگوی برجسته در حوزه خردهفروشی است. اکنون فروشگاههای زنجیرهای، 15 درصد سهم بازار خردهفروشی را در دست دارند که چهار درصد از این میزان، به تنهایی در اختیار افق کوروش است. بنابراین حضور مدیرعامل موفق این مجموعه به عنوان عضو هیئت مدیره با توانمندیهای بالا در حوزه توسعه شبکه فروش و تعامل با برندهای معتبر، میتواند موجب تقویت تصمیمگیریها و افزایش انسجام صنف شود.
قربانیان، مدیرعامل فروشگاه شهروند، با پیشینه مدیریت در نهادهای دولتی و شبهدولتی، از جمله شورای مدیران سازمان صمت استان تهران، توانایی ایجاد دیالوگ موثر بین دولت و صنف را دارد. این مهارت، بهویژه در دورانی که تعامل با نهادهای حاکمیتی، از ضعفهای اتحادیه بوده، از اهمیت زیادی برخوردار است. وی با مهارت در چانهزنی برای اخذ امتیازات صنفی، میتواند صدای رسای اعضا باشد و در مشارکت اتحادیه در سیاستگذاریهای کلان اقتصادی سهم بسزایی ایفا کند. قربانیان که اوایل آبانماه امسال به عنوان عضو جدید هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران معرفی شده، با توجه به تعاملات خوب رسانهای، پل ارتباطی مناسبی بین صنف، رسانهها و حاکمیت برای حمایت از حقوق اعضاست.
خراسانی، مدیرعامل هلدینگ رفاه، که اکنون سمت نایب رئیس اول اتحادیه را نیز برعهده دارد، با توجه به تجربه کنونی در اتحادیه و مدیریت یکی از هلدینگهای بزرگ با تجربه خرید متمایز در حوزه فروشگاههای زنجیرهای، از دیگر گزینههای قابلتوجه هیئت مدیره جدید اتحادیه است. وی با حضور در جمع اعضای اصلی به عنوان نماینده رفاه، قادر است به تقویت راهبردهای صنف، بهبود عملکرد اتحادیه و توسعه شبکههای فروش کمک کند.
حسنپور، مدیرعامل اسنوا، به دلیل تجربه مدیریتی در یکی از بزرگترین شبکههای تولید و توزیع لوازم خانگی کشور، گزینه مهمی برای ایجاد تنوع در ترکیب هیئت مدیره است. اسنوا، زیرمجموعه گروه صنعتی انتخاب، با شبکه گسترده تولید و فروش، نمونه موفق برای توسعه اتحادیه در این حوزه محسوب میشود. حضور نماینده لوازم خانگی و تجربه حسنپور در مدیریت زنجیره از تولید تا فروش، در ارتقای ساختار اتحادیه و گسترش شبکه توزیع موثر است و فرصتهای جدید برای تعاملات صنفی و توسعه بازار فراهم میکند. طرح دیدگاههای متنوع در صنف و دفاع از آنها در حین تصمیمگیری، از دیگر تواناییهای وی است.
میرقلمی، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی پرپروک، نامی که بیشتر با رستورانهای زنجیرهای پرپروک شناخته میشود، تنها کاندیدای حوزه رستورانها و خدمات غذایی است. حضور او در هیئت مدیره، میتواند به تقویت زیرمجموعههای اتحادیه که کمتر به آنها توجه شده و نیز طرح نیازها و انتظارات بحق این صنف کمک کند. میرقلمی با آگاهی از نیازها و چالشهای موجود، قادر است جریان تصمیمگیریها را به سمت تامین حقوق صنفی تمامی زیرمجموعهها هدایت نماید.
همچنین ائتلاف تحول نیز افرادی را به عنوان کاندیدای هیئت مدیره اتحادیه معرفی کرده که از بین نامزدهای شاخص یادشده، نام حسین صبوری، محمدعلی خراسانی و داود قربانیان در این فهرست به چشم میخورد.
آبانِ سرنوشتساز
در مجموع، به نظر میرسد ترکیب پنجنفره هیئت مدیره جدید، شامل سه نماینده از صنف خردهفروشی، یک نماینده از لوازم خانگی و یک نماینده از سایر صنوف مانند خدمات غذایی، تاثیر قابلتوجهی بر مسیر آینده اتحادیه خواهد داشت.
اکنون پرسش کلیدی این است: آیا ترکیب نهایی، نماینده واقعی تمام نیازها و تنوع صنفی اعضای اتحادیه خواهد بود یا همچنان بخشهایی از این صنف، در حاشیه تصمیمگیریها باقی خواهند ماند؟
نتایج آرای شرکتکنندگان انتخابات هیئت مدیره اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای، در سهشنبه سرنوشتساز 29 آبان امسال، به این پرسش مهم پاسخ میدهد و از 11 بازیگر فعال در میدان رقابت، پنجتن را بر کرسی هیئتمدیره خواهد نشاند.