تیتر 20- به طور قطع هرکسی که اسم کیش را می شنود نخستین چیزی که به ذهن او خطور می کند موضوع سفر به کیش برای گذراندن اوقات فراغت است. این مساله به این دلیل در ذهن مخاطبان شکل می گیرد که این منطقه در سال های گذشته هیچ اقدامی جز تبلیغ تورهای رنگارنگ نداشته است.
البته به تازگی مدیران منطقه آزاد کیش روی برگزاری نمایشگاه های تجاری سرمایه گذاری کرده اند تا از این طریق بتوانند فضای هتلینگ که در سال های اخیر ایجاد شده است را پر کنند. اما موضوع اینجاست که بیشتر نمایشگاه های کیش از مهرماه تا خرداد ماه برگزار می شود.
در این مدت زمان منطقه آزاد کیش مشکلی برای جذب گردشگر ندارد. حتی برگزاری نمایشگاه در این مدت به مشکلات گردشگران نیز دامن زده است. به طوری که زمان برگزاری نمایشگاه در منطقه آزاد کیش بیشتر از همیشه مشکل بلیت هواپیما وجود دارد و حتی هتل ها هزینه رزرو را بالا برده است.
بنابراین به نظر می رسد مدیران منطقه آزاد کیش به جای اینکه در کنار صنعت گردشگری به دنبال توسعه خدمات یا صنعت دیگری باشند که بتواند صنعت گردشگری را تکمیل کنند، عملا خدماتی را ارائه می کنند که برای گردشگران مشکل آفرین است. به همین دلیل پیش بینی میشود که خدمات نمایشگاهی کیش نیز بعد از چند سال با چالش مواجه شود. مگر اینکه مدیران کیش به دنبال توسعه زیرساخت های منطقه آزاد کیش باشند. یا اینکه زمان برگزاری نمایشگاه های کیش را از زمان اوج مسافر به فصل تابستان و ... منتقل کنند.
اخیرا با برگزاری چند نمایشگاه مشکلات حمل و نقل هوایی منطقه آزاد کیش به قدری بحرانی شده که دبیر شورای عالی منطقه آزاد اعلام کرده است که شرکت هواپیمایی کیش ایر باید به منطقه آزاد کیش برگردند. هرچند این موضوع تا حدودی می تواند مشکل حمل و نقل منطقه آزاد را موقت برطرف کند. اما مسأله منطقه آزاد کیش فقط حملونقل نیست. البته نباید نادیده گرفت که صنعت هوایی ایران با چالش های عدیده ای مواجه است و بعید به نظر می رسد با انتقال کیش ایر به منطقه آزاد موافقت شود.
از این رو بهترین راهکار برای حل مشکلات منطقه آزاد کیش به تغییر سیاست های قبلی، ایجاد زیرساخت ها و استفاده از مدیران توانمند برمی گردد. به طور قطع اگر تغییری در این زمینه به وجود نیاید شاهد شکست برنامه های منطقه آزاد کیش برای جذب بیشتر مسافر خواهیم بود.
همانطور که پیشتر مدیران قبلی منطقه آزاد کیش با برگزاری اردوهای تیم های ورزشی تلاش کردند تا هواداران ورزشی از جمله فوتبال را به این منطقه بکشاند. اما از آنجایی که آب و هوای این منطقه برای تمرینات ورزشی در همه فصول مناسب نیست عملا این طرح شکست خورد. این موضوع نشان می دهد که برنامه های این منطقه بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی است. به همین دلیل عمدتا دیده می شود که برنامه های آن بعد از اینکه مدت کوتاهی اجرا شکست می خورند.
یکی از اقداماتی که در حال حاضر می تواند شکست مدیریتی در منطقه آزاد کیش را کاهش دهد طرح آمایش سرزمینی است. تا بر مبنای ظرفیت های که در این منطقه آزاد وجود دارد در کنار توسعه خدمات، ظرفیت های صنعتی را شناسایی کند تا درآمد آنجا به صورت پایدار افزایش یابد.
یکی از ظرفیت های این منطقه توسعه تجارت و ترانزیت کالا است. به طور قطع کیش می تواند به دروازه انتقال کالاهای ایرانی به کشورهای منطقه تبدیل شود. چراکه در حال حاضر نسبت به سایر نقاط ایران بیشتر گردشگر از کشورهای همسایه جذب می کند. به همین دلیل صادرات چمدانی می تواند مقدمه ای برای توسعه صادرات از ایران باشد. در ادامه همین ظرفیت می تواند به استقرار شرکتهای خارجی در منطقه آزاد کیش کمک کند.
هرچقدر زمینه برای حضور شرکت های خارجی در منطقه آزاد کیش فراهم شود به همان اندازه ظرفیت ترانزیتی و تجاری آن نیز بالا می رود. از طرف دیگر این ظرفیت به حضور گردشگران خارجی در تمام وصول به این منطقه آزاد کمک می کند. چراکه بسیاری از گردشگران منطقه خلیج فارس با آگاهی از وضعیت آب و هوایی کیش به آنجا سفر می کنند و حتی برای برخی گردشگران خارجی این نوع آب و هوا می تواند جذابیت محسوب شود.
اما این مساله نیز نیازمند توسعه امکاناتی است که به رفاهیات گردشگران می پردازد، همانطوری که در تابستان بسیاری از اروپایی ها به دبی سفر می کنند و هیچ مشکلی با آب و هوای آن ندارند.