تیتر20- چه بخواهیم چه نخواهیم، دنیای خودرو این روزها درگیر تغییرات شدید و پیچیدهای شده که جایگاه برخی از برندها و خودروها را یا بسیار متزلزل یا بسیار جذاب میکند. در واقع بسیاری بر این باور بودند که خودروسازانی مانند تویوتا، مرسدس بنز و غیره، تا همیشه پرچمدار خودروسازی در دنیا هستند و کسی نمیتواند جای آنها را بگیرد. اما این روزها با ظهور و پیشرفت خودروسازان کوچک و ناشناخته، این باور به کل مردود شده است.
اگر چند سال گذشته پیشبینی میکردیم که روزی میرسد که چینیها مقابل خودرویی مانند تویوتا لندکروزر قد علم میکنند، احتمالا بسیاری ما را نادان یا خوشخیال فرض می کردند؛ اما در دنیای امروز خودرو، این امر به واقعیت پیوسته و خودروسازانی از چین، نه تنها لندکروزر، بلکه پرچمداران و بزرگان را هم تهدید میکنند.
گریت وال تانک ۵۰۰، از جمله خودروهایی است که حداقل روی کاغذ، این ادعا را دارد که میتواند رو به روی تویوتا لندکروزر، نامی افسانهای که مدتهاست در سگمنت شاسیبلندهای فول سایز حکمرانی میکند، بایستد. این خودرو با فناوری هیبریدی پیشرفته و مجموعه چشمگیر امکاناتش، قواعد مرسوم را به چالش میکشد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم تانک ۵۰۰ واقعا حرفی برای گفتن در مقابل لندکروزر محبوب دارد یا خیر.
تانک ۵۰۰ قرار است در نسخه پلاگین هیبریدی به بازار ایران بیاید.
طراحی
هم لندکروزر و هم تانک ۵۰۰، نشانهای از سرسختی و قدرت را در طراحی دارند. لندکروزر با وجود اینکه نسبت به نسل قبل خود تغییرات گستردهای را تجربه کرده، اما همچنان مدرن، تهاجمی و قلدر بودن را در طراحی، به خوبی با یکدیگر ادغام کرده است.
چراغهای مستطیلی باریک که هماهنگی خوبی با جلوپنجره دارند، طراحی عضلانی کاپوت و نمای جانبی و همچنین تمرکز بر اسپرت و لوکسگرایی در کنار آفرودی بودن، از جمله ویژگیهای طراحی تویوتا لندکروزر هستند.
استفاده از ادوات و رینگهای کرومی به جذابیت نمای جانبی افزودهاند. نمای پشتی لندکروزر، از طراحی به دور از شلوغکاری و همچنین چراغهای مستطیلی کشیده بهره میبرد.
در مقابل، تانک ۵۰۰ هم از واقعیت این روزهای طراحی خودرو عقب نمانده است. طراحان تانک برای اینکه ظاهرش با اسمش همخوانی داشته باشد، قسمتهای ظاهری آن را با ابعادی بزرگتر طراحی کردهاند. برای مثال، چراغها با طراحی نسبتا بزرگ، در کنار یک جلوپنجره بسیار بزرگ کرومی قرار گرفتهاند. نسبت به لندکروزر، بدنه تانک طراحی صافتر و بدون برجستگی داشته و آن عضلانی بودن رقیب ژاپنی را در سراسر بدنه ندارد.
نمای پشتی تانک توسط چراغهای عمودی دارای گرافیکهای برجسته و همچنین محفظه زاپاس پر شده و طراحی شلوغتری نسبت به لندکروزر دارد.
فضای داخلی لندکروزر حس لوکس و در عین حال کاربردی بودن را القا میکند. طراحی پلکانی و مملو از دکمهها و کنترلرهای فیزیکی، نشاندهنده علاقه کم طراحان به استفاده از نمایشگرهای بزرگ و طراحی روز است.
تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ در بخش ایمنی و رفاهی، ترکیبی کامل از امکانات را ارائه میدهد. این خودرو مجهز به ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، تشخیص علائم ترافیکی، سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک متقاطع عقب، نوربالای خودکار، ۱۰ کیسه هوا و غیره است. در کنار این موارد، امکانات رفاهی متعددی نظیر صندلیهای جلو با تنظیم برقی، گرمکن و سردکن، سیستم تهویه مطبوع چهار منطقهای، نمایشگر لمسی ۱۲٫۳ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto، سیستم صوتی JBL با ۱۴ بلندگو، شارژر بیسیم تلفن همراه نیز تجربهای لوکس و راحت را برای سرنشینان فراهم میکند.
تانک ۵۰۰ در کابین خود از طراحی لوکس و متقارن بهره برده است. با استفاده از متریال چوبی و ساعت آنالوگ و همچنین تزئینات روی کنسول مرکزی و طراحی خاص دریچههای تهویه مطبوع، طراحان سعی کردهاند تا توجهات را بر روی نمایشگر بزرگ متمرکز نکنند.
گریت وال تانک ۵۰۰ در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی، حرفهایی برای گفتن داشته و عقب نمانده است. در کابین، نمایشگر مرکزی ۱۴.۶ اینچی، پنل دیجیتال ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان، صندلیهای جلو با گرمکن و سردکن و صندلیهای عقب با گرمکن، گرمکن فرمان، هدآپ دیسپلی (HUD)، تودوزی چرمی ناپا، نورپردازی داخلی و شارژر بیسیم تلفن همراه دیده میشوند. در حوزه ایمنی و کمکراننده نیز این خودرو به دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی مجهز شده است.
مشخصات فنی
لندکروزر و تانک ۵۰۰ از نظر طول کلی (۱۹۰۵ میلیمتر) و فاصله بین دو محور (۲۸۵۰ میلیمتر) ابعاد یکسانی دارند. با این حال، وزن خالص ۳۲۳۰ کیلوگرمی لندکروزر به آن برتری جزئی نسبت به وزن ۲۸۱۰ کیلوگرمی تانک ۵۰۰ هیبریدی میدهد که به طور بالقوه به پایداری و توانایی آفرود آن کمک میکند.
در زیر کاپوت، این دو خودرو در فلسفه پیشرانه خود از هم متمایز میشوند. تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ از نظر فنی با پلتفرم جدید GA-F توسعه یافته و حدود ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر از نسل قبلی است. این خودرو به یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک دائم مجهز بوده و در نسخههای مختلف عرضه میشود. در نسخههای پایه، پیشرانه ۳.۵ لیتری V۶ توئینتوربو بنزینی با قدرت ۴۰۹ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتنمتر قرار دارد، در حالی که برخی بازارها نسخه دیزلی با موتور ۳.۳ لیتری V۶ توئینتوربو با ۳۰۴ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتنمتر را نیز دریافت میکنند. نسخه GR Sport نیز با تمرکز بر قابلیتهای آفرود، با همین پیشرانهها ولی با تجهیزات پیشرفتهتر مثل قفل دیفرانسیل جلو و عقب و سیستم تعلیق تطبیقی عرضه میشود. این خودرو در مجموع در تریمهایی چون VX و ZX و GR Sport به بازارهای مختلف عرضه شده و بسته به منطقه، تنوع پیشرانه و تجهیزات دارد.
در مقابل، گریت وال تانک ۵۰۰، شاسیبلند فولسایز چینی با ساختار بدنه روی فریم، در نسخههای مختلفی عرضه میشود که هر یک دارای قوای محرکه متفاوتی هستند. نسخه پایه به پیشرانه ۳ لیتری V۶ توربوشارژ با سیستم هیبرید ملایم ۴۸ ولتی مجهز است که توان ۳۴۹ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر تولید میکند. نسخه پلاگین هیبریدی (PHEV) با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ و موتور الکتریکی، مجموع توان ۲۹۹ اسب بخار و گشتاور ۶۱۶ نیوتنمتر را ارائه میدهد. نسخه Hi۴-Z نیز با پیشرانهای با توان ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتنمتر، باتری ۵۹.۰۵ کیلوواتساعتی و برد الکتریکی حدود ۲۰۱ کیلومتر، مصرف سوخت ترکیبی ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد. تمامی نسخهها به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک مجهز هستند.
هم لندکروزر و هم تانک ۵۰۰ برای مقابله آسان با چالشبرانگیزترین زمینها طراحی شدهاند. امکاناتی مانند سیستم تعلیق متغیر تطبیقی (AVS)، انتخاب حالت رانندگی برای سطوح مختلف و کرال کنترل، توانایی آفرود افسانهای لندکروزر را تقویت میکنند و کشش و پایداری بهینه را حتی در صعبالعبورترین سطوح تضمین میکنند. در همین حال، تانک ۵۰۰ با سیستم کروز کنترل هوشمند آفرود خود که به طور خودکار تنظیمات خودرو را برای فتح آسان سطوح مختلف تنظیم میکند، قابلیتهای آفرود خود را به نمایش میگذارد. علاوه بر این، کنترل حرکت در سرازیری پیشرفته و سیستم واکنش به سطح مسیر (Terrain Response) عملکرد آفرود آن را بیشتر بهبود میبخشد.
قیمت
در حالی که هم لندکروزر و هم تانک ۵۰۰ به بخش لوکس بازار تعلق دارند، استراتژیهای قیمتگذاری آنها به طور قابل توجهی متفاوت است. در بازار استرالیا، لندکروزر سری ۳۰۰ در تیپهای متنوعی از جمله GX، GXL، VX، Sahara، GR Sport و Sahara ZX عرضه میشود. قیمتها در این بازار از ۸۹,۹۹۰ دلار استرالیا برای تیپ GX تا ۱۳۸,۷۹۰ دلار استرالیا برای تیپ Sahara ZX متغیر است. در بازار خاورمیانه، قیمت پایه لندکروزر ۲۰۲۵ حدود ۱۴۰ هزار دلار اعلام شده است.
قیمت گریت وال تانک ۵۰۰ بسته به نسخه و بازار عرضه، متفاوت است. در بازار چین، قیمت این خودرو بین ۳۳۵,۰۰۰ تا ۳۹۵,۰۰۰ یوان (تقریباً ۵۳ تا ۶۲ هزار دلار) تعیین شده است. همچنین، نسخه Hi۴-Z با قیمت ۳۷۹,۸۰۰ یوان (حدود ۵۲,۱۵۰ دلار) عرضه میشود. در استرالیا نیز، تانک ۵۰۰ در دو تیپ با قیمتهای ۴۳,۴۰۰ و ۴۸,۲۰۰ دلار آمریکا به فروش میرسد.
در نهایت، تصمیمگیری بین این دو شاسیبلند به سلایق، اولویتها و ملاحظات بودجهای فردی بستگی دارد. هر مسیری را که انتخاب کنید، یک چیز مسلم است: بازار SUV های لوکس هفت نفره فولسایز هرگز هیجانانگیزتر از این نبوده است، چرا که این غولهای خودروسازی مرزهای ممکن را جابجا کرده و تجربه رانندگی را برای خریداران نکتهسنج بازتعریف میکنند./خبر انلاین