تیتر20 - قرار گرفتن در صدر بانکهای خصوصی کشور، یکی از رقابتیترین اهداف ممکن، در سطوح خدماتی-سازمانی است. برای دسترسی به این هدف، بانک باید انبوهی از خدمات را در یک زنجیره ارزش هم عرض کند و بر اساس منافع درآمدی-راهبردی به هر یک از این اجزا وزن و ضریب دهد.
بر همین اساس، بانک دی، زنجیره ارزش خود را متشکل از بیمه، تجارت الکترونیک، صرافی، کارگزاری و… ، ساخته است تا به گستره ای از خدمات دست یابد و از یک بانک تجاری-سازمانی صرف، به یک نهاد فعال در اقتصاد مالی و صنعتی ایران تبدیل شود.
حالا، بانک دی به زیرساختها و قدرت بازاری دست یافته است که میتواند هدف خود را در مجموعه اهداف «قابل دسترس» طبقهبندی کند:«قرار گرفتن در بین برترین بانکهای خصوصی کشور در پایان ۱۴۰۴.»
آغاز دوره جدید بانک دی
اما نقطه عطف عملیات سریع و ممکن بانک دی برای جای گرفتن در میان بهترینهای خصوصی در چشمانداز ۱۴۰۴ از چه زمانی شکل گرفت؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، باید قدری به عقب برگردیم؛ یعنی به ماه های پایانی سال گذشته؛ روزی که هیئت مدیره جدید بانک دی تعیین شد.
29 دی ۱۴۰۳ که هیات مدیره جدید سکان هدایت بانک را در دست گرفت، از استفاده از مدل برنامه ریزی OKR برای بازآفرینی و تحول در شرکتهای بانک، خبری کوتاه منتشر شد.
OKR در بودجه ۱۴۰۴ بانک هم اعمال شده است تا به دی، بالاترین کارآمدی سازمانی را اعطا کند؛ کارآمدی سنجشپذیر و بازخوردپذیر.
اما چرا OKR به عنوان نخ تسبیح ترسیم راهبردهای بانک دی در ۱۴۰۴ انتخاب شد؟ در بازار رقابتی بانکداری خصوصی ایران، دستیابی به جایگاه برتر مستلزم بهکارگیری روشهای نوین مدیریت عملکرد است.
بانک دی با اتخاذ مدل OKR (اهداف کیفی و نتایج کلیدی کمی)، در سال ۱۴۰۳ و تعمیم آن به برنامهریزی بودجه ۱۴۰۴، از چارچوبی اثربخش برای هم راستاسازی اهداف کلان و عملیاتی بهره میبرد.
بر این اساس، زمانی که بانک دی در راهبرد خود قرار گرفتن در ردیف برترینهای خصوصی را هدفگذاری میکند، در واقع، اهداف کیفی خود را تعیین کرده است اما از آنجا که OKR نیازمند، نتایج کلیدی کمی است، باید مجموعهای از شاخصهای کمی هم معرفی شوند.
در نتیجه، مجموعهای از شاخصهای کمی مانند رشد درصدی درآمدهای کارمزدی، افزایش سودآوری هر شعبه و ارتقای سطح رضایت مشتری، چارچوب OKR را برای بانک دی تحکیم میکنند.
با تدوین OKR در چارچوب هیئتمدیره و شرکتهای تابعه، سلسله مراتب تصمیمگیری به گونهای تنظیم شده که مدیرعامل شرکتها بهصورت هفتگی، معاونان ستادی گروه به طور ماهانه، هیئت مدیره بهصورت فصلی، عملکرد واحدها را پایش و انحراف مثبت یا منفی نتایج کلیدی را بررسی کنند.
بازتاب OKR در زمینه رشد شاخصهای کمی در دادههای منتشر شده از سوی بانک دی، در ۱۰۰ روز اول عملکرد هیئت مدیره روشن شده است:«رشد ۷۹ درصدی منابع، رشد ۲۲۴ درصدی در تعهدات، رشد ۳۸۴ درصدی در ضمانتنامهها و رشد ۱۷۳ درصدی در اعتبارات اسنادی.»
از سویی دیگر، دادههای عملکردی ۱ ماهه بانک دی (فروردین ۱۴۰۴) در کدال و تطبیق آن با مدل سنجش OKR که مبتنی بر «چارچوب هدف گذاری استراتژیک» است، نشان میدهد که درآمد عملیاتی ماهانه ۲۷۱ میلیارد تومان و درآمد تسهیلات اعطایی در اسفند ۱۸۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.
در نتیجه، میتوان تحلیل دادهها با مدل سنجش OKR را اینگونه ارائه داد: این افزایش مستمر در درآمد عملیاتی حکایت از هم راستایی موفق واحدهای عملیاتی، با OKR کلان دارد و تاییدی بر روند صعودی حرکت بانک دی در مسیر هدفگذاری شده، به شمار میآید.
دادههای فروردین حاکی از تحقق رشد ۸۲ درصدی در درآمد کارمزدی (۸۱ میلیارد تومان) است. این موفقیت نشان میدهد که ابتکارات دیجیتال سازی، بستههای کارمزدی رقابتی و همچنین توانمندسازی کارکنان شعب در فروش خدمات غیرفیزیکی، اثربخشی بالایی داشته است.
یکی دیگر از نتایج کلیدی کمی OKR سال ۱۴۰۴ بانک دی، سهم ۸۳۰ میلیارد تومانی سود سپردههای پرداختی به حسابهای بلندمدت ۱ساله است؛ این در شرایطی است که در دوره فروردین ۱۴۰۴، مجموع سود سپردههای سرمایهگذاری ۹۸۱ میلیارد تومان بود.
در نتیجه، استقبال گسترده مشتریان از سپردههای بلندمدت 1ساله نشان میدهد که بستههای نرخمحور بانک دی در چارچوب OKR به خوبی طراحی و به اجرا درآمده و نقش قابلتوجهی در تأمین منابع پایدار بانک ایفا کرده است.
راست آزمایی چشمانداز ۱۴۰۴
با توجه به دادههای اول سال ۱۴۰۴، تمام شاخصهای کلیدی عملکردی بانک دی (درآمد عملیاتی، کارمزدی و سپردهگذاری) همسو با مدل OKR، رشد چشمگیری را تجربه کردهاند.
گزارشدهی هفتگی و ماهانه، شفافیت و مسئولیتپذیری واحدها را تقویت کرده و امکان اصلاح سریع استراتژیها را فراهم آورده است. ادامه این روند به بانک دی کمک خواهد کرد تا با اطمینان بیشتری به جایگاه برترین بانک خصوصی کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ دست یابد.