پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 May 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۵
محمدحسن کاکایی:
اتفاقاتی می افتد و باید در مقابل آن مقاومت کنیم. این اتفاقات دو جنبه دارد، یک دسته به دلیل بروکراسی کشور است که انجمن‌های قطعه سازی پیگیری خود را می‌کنند. اما یک بخش مهم به فضای عمومی برمی‌گردد.
کد خبر: ۷۶۱۲۷

تیتر20- محمدحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو و قطعه سازی ایران در مصاحبه با روابط عمومی انجمن قطعه سازان همگن درباره هدف و دستاورد برگزاری این همایش اظهار داشت:  اوضاع صنعت اصلاً خوب نیست و با چالش‌های زیادی روبروست؛ به خصوص در زنجیره تامین و تولید، چالش‌ها خیلی سنگین است.

از کمبود گاز و برق بگیرید تا بحران ارز و انواع بحران‌هایی که جلوی حرکت صنعت را می‌گیرد، همچنین فرش قرمز‌هایی که جلوی واردات انداخته شده است صنعت خودرو، به خصوص زنجیره تامین، را با چالش‌های جدی روبرو کرده‌است. 

باید بنشینیم و درباره آن صحبت کنیم. به ویژه مسئولین قرار است بیایند و امیدواریم مفید باشد. همچنین در مورد مسائل، راهکارهای پیشنهادی بدهیم تا بتوانیم آنها را مدیریت کنیم؛ چرا که شرایط موجود ممکن است منجر به وقوع اتفاقات بسیار بدی بشود. عدم مدیریت این بحران‌ها در صنعت برق ما را به این روز انداخته است. اگر این بحران مدیریت نشود، هرچه داریم از دست می‌رود. ما الان چاره‌ دیگری نداریم. 

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اتفاقاتی می افتد و باید در مقابل آن مقاومت کنیم. این اتفاقات دو جنبه دارد، یک دسته به دلیل بروکراسی کشور است که انجمن‌های قطعه سازی پیگیری خود را می‌کنند. اما یک بخش مهم به فضای عمومی برمی‌گردد. فضاسازی که طی سال‌ها رخ داده، تقابل میان مردم و صنعت را به وجود آورده‌است. به طوری که مطرح می‌شود صنعت جلوی پیشرفت مردم را گرفته است. 

این موضوعات باید در یک فضای عمومی‌تر طرح شود و از پشت در بسته بیرون بیاید. ما از این دست جلسات پشت در بسته داشته‌ایم، ولی الان باید بیرون بیاید، دیده و خبررسانی شود. الان مهم نیست که مسئولین چقدر جدی بگیرند. چاره‌ای ندارید. می‌خواهید بایستید نگاه کنید؟ صنایع دیگر هم دارد نابود می‌شود و پشت این‌ها وارد کننده‌ها هستند. برای تولید مانع تراشی می‌شود و اتفاقاتی در شرف وقوع است. ما موظفیم که واکنش نشان دهیم، این که نتیجه می دهد یا نه، باید دعا کنیم که نتیجه دهد.

محمدحسن کاکایی گفت: الان مسئله مرگ و زندگی است. من قول می‌دهم با این دست فرمانی که دولت پیش می‌رود امسال چیزی از صنعت خودرو به معنای زنجیره تامین باقی نمی‌ماند. تا می‌توانند قطعات خودرو را از خارج کشور می‌آورند و چیزی که می ماند یک صنعت کاملا مونتاژی است. این روندی است که در برنامه‌های کلان مجلس و دولت می‌بینیم. با برداشتن تعرفه‌ها و برداشتن حمایت از صنعت کار به جایی می‌رسد که رهبری در سخنرانی‌اش می‌گوید کیفیت اگر بد است درستش کنید. چرا واردات را به عنوان راه حل جایگزین انتخاب می‌کنید؟

وی در پایان اظهارداشت: زنجیره تامین صنعت خودرو باید توانمندی‌هایش را نشان دهد و مسئولین را بکشد پای میز، با آنها گفتگوی رودررو ایجاد کند و بگوید که ما چه باید بکنیم. نمونه تبعیض را ببینید، چرا ارز برای واردات هست اما برای تولید نیست؟ چرا قیمت دارو باید بالا برود اما ارز را باید بدهیم برای واردات خودرو؟ چرا وقتی درآمد مردم آمده پایین و تورم رفته بالا، باید ارز برای واردات خودرو تخصیص پیدا کند و مونتاژ کاری رشد قابل توجه داشته باشد؟ یک فاجعه بزرگ در حال رخ دادن است. مدل سیاست گذاری در صنعت، ما را به این روز انداخته‌است.

ایران خودرو و سایپا معادل ۱۰ میلیارد دلار در این سال‌ها زیان کرده اند. این زیان ۲۳۰ همت است. الان کسی محاسبه کند معادل ۲.۳ میلیارد دلار است. در صورتی که باید توجه داشته باشید این زیان طی ۷ سال به وجود آمده‌است. اگر میانگین ارز را ۲۳ هزار تومان بگیرید، ۱۰ میلیارد دلار زیان دیده‌اند، در صورتی که برعکس مدیران خودرو رشد زیادی کرده است.

برچسب ها: خودرو صنعت خودرو
ارسال نظرات
موضوعات روز