تیتر20- عادل پیرمحمدی در همایش و نمایشگاه «خودکفایی و صنعت هوشمند» که بهمناسبت هفته بسیج در شرکت ساپکو برگزار شد، با بیان اینکه بسیاری از نهادههای تولید داخلی هنوز با قیمتگذاری مبتنی بر نرخهای جهانی عرضه میشوند، افزود: نرخ مواد اولیه مثل آلومینیوم که پارسال ۱۳۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم بود، امروز نزدیک ۳۰۰ هزار تومان در بورس عرضه میشود و این موضوع مستقیم روی قیمت تمامشده محصول اثر میگذارد. خودروساز نه علاقهمند به افزایش قیمت است و نه منتفع از آن؛ ریشه چالش در ساختار قیمتگذاری نهادههاست.
وی دستاوردهای خودکفایی را عامل اصلی تداوم تولید دانست و گفت: در سالهای اول تحریم، حتی فولادهای پایه پیچ و مهره را وارد میکردیم، اما امروز بیش از ۱۵۴ نوع فولاد در داخل کشور تولید میشود و بخش عمده وابستگیها کاهش یافته است. تولید روزانه ۲۴۰۰ دستگاه خودرو در ایرانخودرو حاصل همین مسیر خودکفایی است.
پیرمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاکید اخیر رییسجمهور بر کاهش مصرف سوخت، از استراتژی جدی تیم مدیریتی ایرانخودرو برای توسعه محصولات جدید با فنآوری کممصرف خبر داد و گفت: از این مطالبه استقبال کردیم و پروژههای در حال اجرا را سرعت دادیم. پروژههای کاهش مصرف سوخت خودروها بهخصوص توسعه فنآوری هیبرید، از سال گذشته همزمان با روزهای نخست خصوصیسازی مدیریت ایرانخودرو در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نخستین پلتفرم هیبریدی این شرکت با مصرف کمتر از پنج لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، تولید آزمایشی خود را شروع کرده و در آینده خیلی نزدیک وارد خط تولید میشود که این موضوع با طرح مطالبات رییسجمهور نیز همزمان شده است و نشانهای از مسیر درست صنعت خودرو در سال های پیشرو است. همچنین نمونههای اولیه تارا هیبرید تولید شده و سال آینده وارد خط تولید انبوه خواهد شد.
مدیرعامل ایرانخودرو کاهش مصرف بنزین در خودروهای هیبرید را «بیش از ۳۵ درصد در سیکل استاندارد» و «بیش از ۵۰ درصد در ترافیک شهری» اعلام کرد و افزود: در صورت اجرای کامل برنامههای صنعت خودرو و طرح اسقاط خودروهای فرسوده، کشور میتواند طی پنج سال آینده از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شود./ایکوپرس
ارسال نظرات
موضوعات روز