تیتر 20 – ساره نیکقدم منش / علی قنبری کارشناس اقتصادی در خصوص آزادسازی قیمت بنزین گفت: در شرایطی که تاکنون قانون هدفمند ی یارانه ها به شیوه صحیحی به اجرا در نیامده است ، آزادسازی قیمت بنزین اقدامی نادرست است .
وی اظهار داشت : در قانون هدفمندی یارانه های به دلیل تاثیر پذیر بودن جامعه سیاست های کلیدی اتخاذ شده است و در نظر بود که این قانون قدم به قدم و در راستای این سیاست ها به مرحله اجرا درآید.
وی گفت : در این قانون در نظر گرفته شده بود تا قیمت ها با سبک و سیاق صحیحی آزاد شود و برای کالاهای دو قیمتی به نحوی شرایط رقابتی ایجاد گردد اما آنچه که تاکنون از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها استنباط می شود بیانگر این مطلب است که این قانون از اهداف خود به شدت دور مانده ودر راستای برنامه از پیش تعیین شده به مرحله اجرا در نیامده است .
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: درچنین وضعیتی که حمایت مناسبی از دهکهای آسیب پذیر جامعه صورت نگرفته است آزادسازی شتاب زده برخی از اقلام همانند بنزین آنچنان صحیحی به نظر نمی رسد.
وی درخصوص تبعات آزاد سازی قیمت بنزین متذکر شد: برخی بر این باورند که با آزادسازی قیمت بنزین مشکلاتی برای صاحبان صنایع پیش می آید اما از آنجا که حمل و نقل کالاها به طورعمده از طریق کامیونهای گازوئیل سوز صورت می گیرد وافزایش قیمت گازوئیل نیز آنچنان تند نبوده نمی تواند تاثیر زیادی را در قیمت حمل و نقل کالا داشته باشد.
قنبری تصریح کرد: در خصوص آزاد سازی قیمت بنزین اگر قانون صحیح اجرا می شد می توانستیم شاهد تحول مناسبی دراقتصاد کشور باشیم اما در شرایط کنونی این اقدام تنها ایجاد فشار مضاعف برای قشر آسیب پذیر جامعه است.