دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
تیتر20 بررسی می کند؛
قرعه کشی خودرو چه نکات مثبت و منفی و به اصطلاح چه سود و زیانی برای خودروسازان و مشتریان به دنبال داشت.
کد خبر: ۴۳۸۲۴
سود و زیان قرعه کشی خودرو
تیتر 20 - ثبت نام در اولین طرح فروش فوق العاده خودروسازان اواخر هفته گذشته پایان یافت و 25 هزار متقاضی خوش شانس از طریق قرعه کشی به عنوان برنده این بخت آزمایی مشخص شدند. این 25 هزار نفر در حالی برنده شده اند که قرار است خودروهای مدنظرشان را با نرخ کارخانه (بسیار پایین تر از بازار) تحویل بگیرند.

با اتمام نخستین طرح فروش فوق العاده و انجام قرعه کشی اما این پرسش مطرح می شود که قرعه کشی خودرو چه نکات مثبت و منفی و به اصطلاح چه سود و زیانی برای خودروسازان و مشتریان به دنبال داشت. ابتدا از مشتریان شروع کنیم و ببینیم روش جدید فروش به ویژه قرعه کشی چه تبعاتی را برای آنها به دنبال داشته است.

به نظر می رسد مهمترین نکته مثبت و سود قرعه کشی برای مشتریان، فراهم شدن امکان ثبت نام برای نزدیک به هفت میلیون متقاضی بوده است. در طرح های قبلی، سایت های فروش خودروسازان بلافاصله پس از اتمام ظرفیت، بسته می شد و از همین رو همواره خیلی ها نسبت به عدم ثبت نام شکایت می کردند.

بسیاری از ناکامان در ثبت نام خودرو حتی این موضوع را عنوان می کردند که فرآیند فروش به اصطلاح نمایشی بوده و خیلی ها با رانت موفق به ثبت نام می شوند. در طرح فروش فوق العاده اما سایت های فروش خودروسازان 10 روز باز بود و بالغ بر هفت میلیون نفر افراد واجد شرایط در آن شرکت کردند. بنابراین خیلی ها که پیش تر در فرآیند فروش خودروسازان ناکام بودند، این بار توانستند حداقل طعم ثبت نام اولیه را بچشند.

در باب قرعه کشی نیز  این نکته حائز اهمیت است که برنده شدن در قرعه کشی خودرو عملا بر پایه شانس افراد بوده و احتمالا رانتی در آن وجود نداشته است. به عبارت بهتر، ثبت نام کنندگان حداقل از اینکه (در فرآیند قرعه کشی) بی عدالتی در مورد آنها صورت نگرفته، راضی اند، هرچند حتما از بدشانسی خود ناراحت خواهند بود. این ناراحتی البته می تواند نکته منفی قرعه کشی خودروسازان به حساب بیاید، چه آنکه امکان دارد برخی را به اصطلاح دچار سرخوردگی ناشی از بدشانسی کند.
 
اما در باب تبعات قرعه کشی برای خودروسازان نیز می توان دو نکته منفی و مثبت را در نظر گرفت. نکته منفی و زیان ماجرا اینجاست که اگر طرح قرعه کشی موفق از آب دربیاید و رضایت شهروندان را جلب کند، این موضوع می تواند به معنای تداوم قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو باشد. با بازگشت شورای رقابت به قیمتگذاری و تداوم سیاست تعیین دستوری قیمت خودروها بود که روش های فروش خودروسازان نیز تغییر کرد و پای قرعه کشی به میان آمد.

در واقع اگر نرخگذاری دستوری حذف و قیمت خودروها در حاشیه بازار تعیین می شد، اصلا دیگر نیازی به قرعه کشی نبود، زیرا با توجه به حذف یا به حداقل رسیدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها، مشتریان برای شرکت در طرح های فروش خودروسازان تقلا نمی کردند و تقاضای کاذب هم از بین می رفت. حالا اگر قرعه کشی رضایت عمومی را جلب کند، وزارت صمت احتمالا انگیزه ای برای حذف قیمتگذاری دستوری نخواهد داشت و این موضوع به هیچ وجه مطلوب خودروسازان نیست.

قرعه کشی اما احتمالا یک نکته مثبت را نیز برای خودروسازان به همراه داشته و آن، کاهش ضریب بی اعتمادی مشتریان به آنها است. در واقع با توجه به اینکه منتخبان نهایی فروش خودروسازان از طریق قرعه کشی و بر پایه شانس افراد تعیین می شوند، بخشی از شهروندان احتمالا می پذیرند که ایران خودرو و سایپا رانتی برای برندگان ایجاد نکرده و به اصطلاح عدالت (عدالت بر اساس اینکه به دلیل انجام قرعه کشی، همه شانس یکسانی برای برنده شدن داشته اند)، رعایت شده است. 
 
    

ارسال نظرات
موضوعات روز