پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
تیتر20 بررسی کرد:
بررسی صنعت فولاد حاکی از آن است که مشکلات مشترکی در میان مجموعه ها قرار دارد اما با این حال شناخت کافی ابراهیمی از فولاد خوزستان می تواند به هیات مدیره امیدواری دهد که با تدوین استراتژی دقیق و درست می توان از بحران های پیش رو گذر کرد هر چند تغییر یکباره مدیر عامل آن هم در آستانه انتخابات می تواند تغییری ناپایدار باشد.
کد خبر: ۴۹۵۱۹
از انتصاب در ماه های پایانی دولت تا چالش های پیش روی ابراهیمی در فولاد خوزستان
تیتر20 - فولاد خوزستان که شمش تولیدی آن مبنای قیمت گذاری زنجیره فولاد است در هفته گذشته شاهد تغییردر مدیریت این مجموعه بود.  تغییر مدیریتی آن هم در ماه های پایانی دولت می تواند عمر کوتاهی داشته باشد و یا بر اساس برخی تصمیمات ناگهانی اعمال شود. 

زمزمه های تغییرات در صنعت فولاد سازی در واحدهای بزرگ کشور در چند ماهه اخیر بارها به گوش رسیده است اما این بار قرعه به نام فولاد خوزستان افتاد.

این احتمال وجود دارد که امین ابراهیمی مدیرعامل تازه نفس فولاد خوزستان دومین تولیدکننده فولاد کشور نیز پس از انتخابات جای خود را به فرد دیگری بدهد اما با این حال باید نگاهی به چالش های پیشروی مدیر عامل جدید و برنامه های این شرکت داشت .

در اولین گام فولاد خوزستان باید در راستای تحقق شعار سال با رفع موانع درون سازمانی و خارج از آن جهش تولید را در کارنامه سال 1400 ثبت کند. 

 در این میان برنامه مشخص برای تامین مواد اولیه و همچنین تسهیل صادرات باید در دستور کار ابراهیمی قرار بگیرد. توسعه صادرات واحدهای فولادسازی علاوه بر افزایش صادرات غیر نفتی منجر به تامین ارز مورد نیاز برای توسعه فعالیت مجموعه ها در شرایط فعلی امری حیاتی تلقی می شود هرچند در یک سال گذشته موانع صادراتی توانست صادرات فولاد را تا 15 درصد کاهش دهد. 

به گفته رییس هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان، تامین مواد اولیه، حضور در بازارهای هدف صادراتی، تسریع در روند طرح‌های توسعه، تکمیل زنجیره بالادست و پایین‌دست فولاد، تخصصی کردن شرکت‌های تابعه، توجه به نیروی انسانی و ارتقای کمی و کیفی در سطوح مختلف شغلی، توجه به معیشت و جبران خدمات کارکنان، اشتغال نیروهای بومی و برنامه‌ریزی مدون از مهم‌‌ترین برنامه‌های محوری سال ۱۴۰۰ این مجموعه است.

تلاش برای اصلاح قیمت گذاری دستوری
شمش تولیدی در مجموعه فولاد خوزستان مبنای قیمت گذاری زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا است. البته فعالان این حوزه معتقدند که امروز در خرید و فروش ها نسبت های اعلام شده رعایت نمی شود. 

فولاد خوزستان نیز به عنوان دومین تولیدکننده فولاد کشور معتقد است دولت باید دست از قیمت گذاری دستوری برداشته و بازار را آزاد بگذارد. در این باره بهمن تجلي زاده معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان  هفته گذشته در نشستی کلاب هاوسی اعلام کرد: قيمت گذاری دستوری اثرات منفی در اقتصاد به همراه دارد.

وی افزود: در حال حاضر مبنای قيمت گذاری شمش فولاد خوزستان است. امروز قيمت شمش 430 دلار است در حالي كه در بازار جهانی 580 دلار است. فاصله اين دو با هم 25 درصد است كه معضلات فراوانی به همراه دارد. 

تجلی زاده با اشاره به اين مشکل بيان كرد: درنتيجه اين معضل باعث میشود كسي كه آن را می خرد به دنبال ايجاد ارزش افزوده نباشد. از سويی ديگر به دليل ركود حاكم در كشور نورد كاران هم سودی نخواهند كرد. 

وی اضافه كرد: امروز قيمت كنسانتره 16 درصد شمش خوزستان است اما انتظار بر اين است كه به 19 درصد تغيير پيدا كند. ما امروز شمش را 25 درصد ارزان تر از قيمت جهانی در بورس می فروشيم حال اگر اين درصد را بر كنسانتره اعمال كنيم می شود 20 درصد، يعنی بالاتر از انتظار فعلی انجمن سنگ آهن است.

معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان در ادامه تصريح كرد: دو سال پيش شعار سال جهش توليد بود اما مسئولان با اين قيمت گذاری خلاف جهش توليد اقدام كرده اند. تنها فولادسازان بزرگ علی رغم قيمت گذاری منفی زنده مانند كه آن هم به دليل خاصيت خصولتی بودن آنها است. 
در نتیجه تلاش این مجموعه برای اصلاح قیمت و همچنین تعامل بیشتر با نوردکاران از دیگر موضوعاتی است که در اولویت برنامه مدیریت جدید قرار می گیرد.

اما در این میان با گران شدن قیمت برق یا به نوعی واقعی شدن آن، فولاد خوزستان با مشکل جدیدی مواجه خواهد شد که می تواند بر قیمت تمام شده اثر گذاشته و توان رقابتی را کاهش دهد. امسال قرار است هزينه انرژي فولاد سازان  380 درصد باشد. درنتیجه فولاد خوزستان باید در راستای کاهش مصرف انرژی قدم برداشته و اقدامات لازم را در این زمینه اجرایی کند.

بررسی صنعت فولاد حاکی از آن است که مشکلات مشترکی در میان مجموعه ها قرار دارد اما با این حال شناخت کافی ابراهیمی از فولاد خوزستان می تواند به هیات مدیره امیدواری دهد که با تدوین استراتژی دقیق و درست می توان از بحران های پیش رو گذر کرد اما باز هم تغییر یکباره آن هم در آستانه انتخابات می تواند تغییری موقت باشد.

به همین دلیل انتصابات کوتاه مدت اجرای برنامه های سالانه را با چالش یا کندی مواجه می کند. اما با این حال تلاش هیات مدیره این مجموعه باید بر ارتقای جایگاه فولاد خوزستان باشد. فولاد خوزستان دستیابی به تولید ۵/ ۱۳ میلیون تنی زیرسقفی در افق ۱۴۰۴ را جزو اصلی ترین هدف خود مشخص کرده است و معتقد است باید با این میزان تولید 25 درصد از سهم تولیدی فولاد کشور را از آن خود کند


ارسال نظرات
موضوعات روز