جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
تیتر20 در گفت و گو با کارشناسان بررسی کرد؛
سرانه مصرف شیر در ایران به حدود 70 لیتر یعنی کمتر از نصف هدفگذاری سند چشم انداز 1404 رسیده و این مساله نگرانی هایی را درباره سلامت جامعه به وجود آورده با این حال مدیریت ضعیف دولت در توزیع یارانه لبنیات ادامه دارد و برخی از همین مسیرمیلیاردها تومان به جیب می زنند.
کد خبر: ۵۰۷۲۶
صنایع لبنی قربانی بی تصمیمی دولت / یارانه لبنیات ؛ کمک به مصرف کنندگان یا رانتی برای دلالان ؟
تیتر20 -  به تازگی موضوع گرانی قیمت شیر دوباره خبر ساز شده و از آنجایی که بسیاری از گاوداری ها به دلیل گرانی خوراک دام در آستانه ورشکستگی و تعطیلی بودند این تصمیم با حمایت بسیاری از کارشناسان مواجه شده است اما برخی هم نگران سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور هستند که در سال های اخیر تا 30 درصد کاهش یافته و سلامت جامعه در مسیر آسیب قرار گرفته است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور در گفتگو با پایگاه خبری تیتر 20 با اشاره به اینکه دولت در ابتدای زنجیره لبنیات یعنی برای تامین نهاده های دامی ارز 4200 تومانی تخصیص می دهد و انتظار دارد در انتهای زنجیره و صنایع غذایی محصولات با قیمت مصوب عرضه شوند، گفت: اما از آنجایی که اقتصاد کشور با تورم بیش از 40 درصد روبرو است و گاوداری ها هم نهاده ها را با قیمت مصوب دریافت نمی کنند و حتی علوفه ای که در داخل کشور تولید می شود نسبت به قبل 5 برابر گران شده است از این رو امکان تنظیم و ثبات قیمت با اختصاص یارانه به نهاده ها وجود ندارد.

سید محمدرضا بنی طبا با اشاره به افزایش  قیمت مصوب شیر خام ، افزود:  این رشد قیمت مواد اولیه تولید و هزینه بسته بندی باعث افزایش هزینه تولید محصولات لبنی شده است، به عبارت دیگر قیمت محصولات پتروشیمی ها 100 درصد افزایش پیدا کرده که هزینه بسته بندی محصولات لبنی را بالا برده و از طرف دیگر افزایش حقوق و دستمزد و ... هم به  هزینه تمام شده کالا اضافه کرده است. 

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دو نوع کالا در صنایع لبنی داریم، تصریح کرد: یک گروه کالاها که مشمول قیمت گذاری دولتی است شامل 10 قلم کالای شیر پاستوریزه ساده، ماست ست ساده و پنیر 400 گرمی یو اف است که در اوزان و چربی مختلف به 10 قلم میرسد و 70 درصد حجم خطوط تولید به این گروه کالاها اختصاص دارد  و کالاهای گروه دوم شامل سایر کالاهای لبنی مانند کره، خامه، پنیر سنتی، شیرهای طعم دار، ماست هم زده و ... براساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل قیمت گذاری می شوند که حدود 30 درصد حجم تولید را به خود اختصاص داده است.

او افزود: در حال حاضر گروه اول که 70 درصد از ظرفیت تولید صنایع لبنی را به خود اختصاص داده اند از آذرماه هم قیمت آنها تغییر نکرده است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور درباره دلایل تنظیم نشدن بازار لبنی گفت:وجود اختلاف نظر میان وزارت جهاد و وزارت صمت باعث شده تا اصلاح قیمت گروه اول که مشمول قیمت گذاری دولتی است انجام نشود .

او افزود: قرار است از 2 مرداد طبق قانون انتزاع تصمیم گیری درباره قیمت لبنیات دوباره به وزارت جهاد کشاورزی برگردد، هرچند بعید است که در این دولت قانون انتزاع اجرایی شود زیرا وزارت صنعت و وزارت جهاد هر دو نهاد با وجود اینکه می دانند که قیمت لبنیات باید افزایش پیدا کند اما از بالا دستور دارند که این تغییر قیمت لبنیات در دولت فعلی انجام نشوند.

بنی طبا با تاکید بر اینکه در حال حاضر به واسطه افزایش قیمت ارز تمام هزینه های تولید بالا رفته است گفت: از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و نتیجه آن این است که روند نزولی تقاضا همچنان ادامه دارد و تا زمانی که تحریم و مشکلات انتقال ارز وجود دارد تورم و افزایش قیمت تمام شده در همه صنایع کشور ماندگار خواهد بود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه اختصاص یارانه به هر بخش از زنجیره تولید کار نادرستی است گفت: در شرایط کنونی بهترین و بهینه ترین راهکار برای حل مشکل قیمت گذاری مصحولات لبنی انتقال شیرخام و محصولات لبنی از گروه یک به گروه دو کالایی بر اساس نظام عرضه و تقاضا است. تداوم قیمت گذاری دستوری نمیتواند منجر به ثبات در بازار شود و شوک قیمتی حاصل از قیمت گذاری دستوری برای مصرف کننده بیشتر از پذیرش نظام عرضه و تقاضاست. از طرف دیگر طبق سند چشم انداز 1404 میزانه سرانه مصرف شیر در ایران باید به 150 لیتر می رسید اما در حال حاضر به حدود نصف آن یعنی 70 کیلوگرم رسیده است و این مساله سلامت جامعه را در آستانه تهدید قرار داده است.

ضعف توزیع یارانه عامل آسیب به تولید و مصرف
همچنین عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با تیتر 20 با انتقاد به سیاست های یارانه ای دولت در بخش صنایع غذایی گفت: در شرایط کنونی برخی صنایع لبنی ایران به کشورهای همسایه صادرات می شوند و این به معنای این است که یارانه ای که بابت نهاده های دامی از سوی دولت به برخی واردکننده ها داده می شود در صورتی که واقعا با همان نرخی یارانه ای به مصرف کننده ها یعنی گاوداری ها داده شود در نهایت در قالب صادرات از کشور خارج می شود، هرجند در شرایط کنونی مشکلات زیادی در نتیجه گرانی و کمبود نهاده های دامی وجود دارد و عملا خوراک دام با قیمت مصوب به دست گاوداری ها نمی رسد.

آرمان خالقی با تاکید بر اینکه دولت باید یارانه لبنیات را مستقیم به مردم مصرف کننده بدهد، افزود: در حال حاضر بسیاری از مردم دهک های پایین توان مصرف لبنیات را ندارند، از این رو دولت باید سیاستی را بکار گیرد که بر مبنای آن هم دهک های پایین بتوانند لبنیات مصرف کنند و هم اینکه سرکوب قیمت منجر به آسیب به تولید و نهایتا کاهش عرضه لبنیات نشود که در این حالت علاوه بر اینکه موج گرانی در کشور راه می افتد بسیاری از صنایع پایین دستی هم آسیب خواهند دید و صادرات و اشتغال هم لطمه می بیند.

ارسال نظرات
موضوعات روز