سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا سال ها با توجه به عرضه پراید، مورد نقد مشتریان از حیث کیفیت محصول قرار داشته و حالا با توجه به پوست اندازی اش می تواند امیدوار باشد که نظر شهروندان را تغییر دهد.
کد خبر: ۵۰۹۹۹
تغییر مسیر سایپا در کیفیت و محصول/ جسارت در تصمیم گیری وحرکت به سمت سایپای نوین
تیتر20 - سایپا در شرایطی از یک سال و اندی پیش پراید را کنار گذاشت که حالا با توجه به طراحی و تولید محصولات جدید در این شرکت، به نظر می رسد این خودروساز بزرگ ایران در مسیر بهبود کیفی تولیدات خود قرار گرفته است.

 سایپا که تا همین چند سال پیش تنوع بسیار ضعیفی در سبد محصولات خود داشت، حالا در مسیر توسعه محصول قرار گرفته، ضمن آنکه سطح کیفی خودروهای این شرکت نیز با توجه به تولیدات جدید، افزایش یافته است. محصولات سایپا در سال 97 بیش از چهار مدل نبود که آنها نیز در سطح کیفی پایینی تولید می شدند.

 در آن مقطع، پراید گل سرسبد خودروهای تولیدی سایپا بود، محصولی قدیمی و کم کیفیت که سال ها از تاریخ انقضای آن می گذشت.  حالا اما سایپایی ها هفت مدل محصول دارند که هم سطح کیفی و هم امکانات آنها بهتر از تولیدات گذشته شان است.

 این تغییر بزرگ نشان می دهد این خودروساز بزرگ ایران حرکتی جدی را به سمت توسعه محصول، بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتریان آغاز کرده است. 

یکی از اقدامات مهمی که سایپایی ها در راستای توسعه محصول انجام دادند، حذف پراید بود. این خودرو از اوایل دهه 70 وارد کشور شد و هرچند اوایل کیفیت بدی نداشت، اما رفته رفته با افت کیفی مواجه شد. 

پراید با توجه به تیراژ بالا و فروش بسیاری که داشت، عملا سایپایی ها را به خود مشغول و آنها را به نوعی از توسعه محصول دور کرد.

 با این حال سایپا سال گذشته جسارت به خرج داد و پراید را کنار گذاشت تا عملا وارد دوره ای جدید شود. این دوره جدید که به سایپای نوین مشهور شده، نارنجی های جاده مخصوص را در مسیر توسعه قرار داده است.

 به نظر می رسد اگر سایپایی ها پراید را از رده تولید خارج نمی کردند، میل و انگیزه چندانی به توسعه محصول از خود نشان نمی دادند، بنابراین حذف پراید  به نوعی آغاز شکل گیری سایپای نوین بوده است. 

 در واقع حذف پراید سبب شد یکی از نقاط تاریک کیفیت در سایپا از بین برود و سطح کیفیت محصول در این شرکت پله پله بالا بیاید. سایپا در حال حاضر با خودروهایی مانند تیبا، کوئیک، ساینا و البته شاهین به عنوان محصولات داخلی روزگار می گذراند و در کنار آنها، آریو و برلیانس را هم دارد. فعلا تکلیف دیگر خودرو چینی این شرکت به نام چانگان مشخص نیست، اما اگر تحریم لغو شود، این محصول نیز به خطوط تولید سایپا برمی گردد. 

سایپایی ها اما توسعه محصول روی پلت فرم خودرو شاهین را نیز در دستور کار قرار داده اند. آنها قرار است دو محصول به نام آریا و اطلس را نیز تولید و روانه بازار کنند.
 
اتفاق مهم دیگری که در سایپا رخ خواهد داد، تولید محصول روی پلت فرم پی 90 است. پی 90 در واقع همان پلت فرم ال 90 است که مرکز تحقیقیات سایپا با کمک جامعه دانشگاهی می خواهد تندر-90 و ساندروی به اصطلاح ایرانی را روی آن بسازد.

 با توجه به اینکه خودروهای جدید سایپا از فناوری نو بهره می برند، انتظار می رود سطح امکانات و آپشن و البته کیفیت شان در مقایسه با محصولات قبلی و حتی برخی خودروهای فعلی این شرکت بالاتر باشد. 

طبعا اگر تحریم ها لغو شوند و سایپا بتواند از قطعات خارجی استفاده بیشتری کند، سطح کیفی محصولاتش افزایش می یابد. طبیعی است که هرچه کیفیت خودروهای سایپا بالا برود، میزان رضایتمندی مشتریان نیز رشد خواهد کرد.

 سایپا سال ها با توجه به عرضه پراید، مورد نقد مشتریان از حیث کیفیت محصول قرار داشته و حالا با توجه به پوست اندازی اش می تواند امیدوار باشد که نظر شهروندان را تغییر دهد.    

ارسال نظرات
موضوعات روز