سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
تیتر20//
به نظر می رسد بهتر است اظهارات کنایه آمیزعلیه خودروسازی با کلیدواژه پراید، جای خود را به نقدهای منصفانه و علمی بدهد.
کد خبر: ۵۳۸۲۶
پراید رفت؛ باور کنید
تیتر20 - با وجود آنکه یک سال و نیم از حذف پراید می گذرد، این خودرو همچنان کلیدواژه حمله و کنایه به خودروسازی کشور است و هرچند وقت یکبار برخی با نام بردن از آن، از قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل انتقاد می کنند. تردیدی نیست که خودروسازی ایران از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیست و علاوه بر آن، در حوزه قیمت هم نتوانسته شهروندان را راضی کند. در دورانی که پراید تولید می شد، به دلیل سطح کیفی پایین آن و البته قیمت نامتناسبش با کیفیت، همواره در نقدها، انتقادها و البته تمسخرها علیه خودروسازی کشور نقش اول را بازی می کرد که البته چندان هم بیراه نبود.

از همین رو تصمیم گرفته شد که پراید پس از حدود سه دهه از چرخه تولید حذف شود تا صنعت خودرو مسیری جدید را با خودروهایی جدید پیش بگیرد. تابستان سال گذشته بود که سایپایی ها سرانجام پراید را از خطوط تولید خود حذف کردند و چند ماه بعد نیز شاهین به عنوان محصولی جدید در این شرکت به تولید رسید. 

با حذف پراید، سایپایی ها امیدوار بودند که دیگر مانند گذشته مورد حمله منتقدان قرار نگیرند و حواشی این خودرو دست از سرشان بردارد. این در حالی است که با وجود گذشته یک سال و نیم از حذف پراید، همچنان از این خودرو به عنوان کلیدواژه ضعف کیفی و رشد قیمت در خودروسازی کشور یاد می شود. همین چندی پیش یکی از فعالان مشهور بخش خصوصی با انتقاد از قیمت هنگفت پراید در بازار، تاکید کرد که قیمت این خودرو 150 میلیون تومان نیست، بلکه 50 میلیون تومان است. منظور وی در واقع این بود که پراید با قیمتی بسیار بالاتر از هزینه تولید واقعی آن به دست مشتریان می رسد. اظهارات وی در حالی است که اولا پراید تابستان سال گذشته از خط تولید خارج شد و ثانیا قیمت این خودرو در بازار هیچ ارتباطی به قیمت کارخانه ای اش ندارد.

 سایپایی ها خود نیز در اطلاعیه ای اعلام کردند که آخرین پراید خود را سال گذشته و با قیمتی زیر 40 میلیون تومان فروخته اند. 

هرچند در کیفیت پراید و اینکه قیمت آن در بازار هرگز با سطح کیفی اش متناسب نیست، تردیدی وجود ندارد، با این حال این خودرو هر چه بود، تمام شد و رفت و دیگر به تولید نمی رسد. 

در طول یک سال و نیمی که از حذف پراید می گذرد، سایپا شاهین را روانه بازار کرده و همچنین تولید و عرضه دو خودرو دیگر به نام آریا و اطلس را هم در برنامه دارد. 

بنابراین دیگر نه تنها خبری از پراید در خطوط تولید این شرکت نیست، بلکه خودروهایی جدید در سبد تولید این شرکت قرار گرفته اند که به هر حال بسیار بهتر از پراید هستند. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که قیمت بازار خودروهای داخلی (نه فقط پراید، بلکه دیگر محصولات) ارتباطی به شرکت های خودروساز ندارد، زیرا به صورت دستوری و از بیرون تعیین می شوند.

 اینکه پراید در حال حاضر و با وجود حذف از خطوط تولید، قیمتی 180 میلیون تومانی در بازار دارد، نفعی به حال سایپا نخواهد داشت و همان موقع هم که تولید می شد، این شرکت اجازه نداشت آن را با قیمتی بیش از نرخ مصوب بفروشد.
 
بنابراین قیمت خودروها در بازار معلول شرایط اقتصادی کشور از جمله نوسان بازار است و اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به جیب دلالان و سوداگران می رود نه شرکت های خودروساز. 
به نظر می رسد بهتر است اظهارات کنایه آمیز علیه خودروسازی با کلیدواژه پراید، جای خود را به نقدهای منصفانه و علمی بدهد.  

ارسال نظرات
موضوعات روز