دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
تیتر20 گزارش می دهد:
با نگاهی به عملکرد کرمان موتور به عنوان یک تولید کننده بخش خصوصی می توان این خودروساز را به عنوان یکی از الگوها و تاثیر گذاران این صنعت معرفی کرد.
کد خبر: ۵۴۲۳۵
کارنامه 1400 کرمان موتور در یک نگاه
تیتر 20  - طی سال های اخیر صنعت خودروسازی کشور با مشکلات خرد و کلان فراوانی مواجه شده است.مشکلاتی که هم اکنون برای همگان آشنا و آشکار شده است که از میان آنان می توان به تحریم ها، افزایش نرخ ارز،کرونا ،بحران اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا،مشکلات نقل و انتقال پول،سختی مسیر حمل و نقل قطعات و مواد خریداری شده و افزایش چند برابری نهاده های اولیه تولید اشاره کرد.

هر یک از این موارد می تواند به تنهایی مانع از روشن شدن چراغ تولید شده  وسرمایه گذاری های انجام شده را بلا استفاده بگذارد. به بیان دیگر در شرایطی که صنعت با مشکلاتی برشمرده مواجه شده است،حرکت و ادامه مسیر تولید تنها با استفاده از زیرساخت های مناسب صنعتی و فکری میسر خواهد بود.

با این حال و طی دورانی که کشور با این نوع مشکلات مواجه و همراه شده است،تولید کنندگانی نیز بوده اند که به هر مشقت تلاش کرده اند تا نه تنها چراغ تولید خاموش نماند ،بلکه نسبت به توان خود سعی کرده اند که تاثیر مستقیم،مستمر و بلند مدتی در بازار خودرو داشته باشند.
با نگاهی به تنوع و عملکرد کرمان خودرو به عنوان تولید کننده متعلق به بخش خصوصی می توان این شرکت در زمره تولید کنندگانی دانست که باعث افزایش رقابت،تنوع و عرضه به بازار خودرو کشور شده اند.

هر چند این شرکت نیز مانند سایر تولید کنندگان بخش خصوصی با مصائب پس از تحریم همراه شد،اما چون سرمایه های آن متعلق به بخش خصوصی است،اجازه توقف و ایستا شدن را پیدا نکرد. چرا که این بخش از تولید کنندگان باید در برابر تعهدات خود نیز پایبند بمانند.در غیر این صورت با وضعیتی مواجه شده و خواهند شد که هم اکنون برخی از تولید کنندگان دیگر دچار آن شده اند.

با این حال کرمان موتور نیز همانند سایر تولید کنندگان از گزند و آسیب های به وجود آمده در امان نماند. خودروسازی که پیش از تحریم ها با همکاری یکی از غول های خودروساز کره ای برخی محصولات برند هیوندای را در ایران تولید می کرد،به یکباره با رفتن این شریک تجاری،با مشکل همراه شد.

با این حال این شرکت با توجه به برخورداری از  زیرساخت های مناسب که نشان از سال ها تجربه و کار دارد،پس از وقفه ای کوتاه که از قضا همگانی نیز بود،دوباره با محصولاتی جدید و برخی محصولات قدیمی تر اما به روز شده و پر تقاضا وارد کارزار رقابت و تولید شد.

کارنامه 1400 کرمان موتور در یک نگاه
با همین تفکر و استفاده از شرایط فراهم شده بود که کرمان موتور توانست در سال 1400 بیش از 24 هزار دستگاه خودرو تولید کند. به خصوص اینکه بسیاری از این خودروها در کلاس هایی بودند که هم تقاضا در آن ها زیاد بود و هم رقابت بنابراین حضور یک تولید کننده قدیمی علاوه بر شدیدتر کردن این رقابت باعث که  این بخش از بازار چندان با آهنگ رشد قیمت ها هم ساز نشود.

آبی پوشان کرمانی در سال 1400 توانسته محصولاتی مانند،جک جی 3، جک جی 4 ،کراس اوور کی 7 ، پیکاپ تی 8 و همچنین جک اس 5 توربو را تولید و روانه بازار کنند.به خصوص اینکه آنها با به روز کردن یک محصول پر طرفدار این گروه،یعنی جک اس 5 توربو،توانستند نظر بخش بسیاری از علاقمندان به این برند و حتی این کلاس خودرو را به خود جلب کنند. چرا که تا کنون بیش از 80 هزار دستگاه جک جی 5 توسط کرمان موتور تولید و عرضه شده است.این مساله به نوبه خود نشان می دهد که این محصول همچنان از تقاضای مناسبی برخورداراست .بنابراین این شرکت نیز با بررسی و محاسبات دقیق سراغ به روز و بهینه کردن این محصول رفت.به بیان ساده کرمان موتور از تقاضاهای بسیار زیاد بازار خودرو سوء استفاده نکرد و سراغ محصولی رفت که در صورت عادی شدن روابط ایران با سایر کشورها نیز بتواند در خط تولید و رقابت باقی بماند.

حرکت به سوی 1401
البته تولید این محصولات تمام فعالیت های آبی پوشان کرمانی را شامل نمی شود،بلکه این تولید کننده با توجه به بازارسنجی و نیاز سنجی از جامعه مصرف برنامه های ویژه ای نیز برای سال 1401 خود در نظر گرفته است. در واقع کرمان موتور برای سال پیش رو در نظر دارد علاوه بر ادامه تولید محصولات کیفی و پر طرفدار خود،سراغ بخش های دیگر از بازار خودرو برود که به رغم حضور بازیگران قوی و بزرگ بازهم خلاء دارد و به محصول به روز نیاز دارد.یکی از کلاس ها سدان است که قرار است این خودروساز در سال 1401 در آن حضور پیدا کند.این حضور با یک سدان لوکس به نام جی 7 خواهد بود.خودرویی که وعده عرضه آن در اوایل سال 1401 در مراسم رونمایی و معرفی جک اس 5 توربو اعلام شد.

تولید خودروهای برقی 
در همین حال کرمان موتور با توجه به آغاز حرکت های جهانی مبنی بر تولید خودروهای برقی یا مبتنی بر انرژی های پاک در این زمینه هم بیکار نمانده است.به نحوی که قرار است در سال آینده محصولات برقی این شرکت نیز روانه بازار شوند.در این میان این تولید کننده کرمانی  همانطور که در انتخاب شریک خارجی سعی در انتخاب بهترین ها را داشته است در داخل نیز سراغ شرکتی رفته است که در این زمینه ید طولایی دارد. در واقع قرار است جک جی 4 برقی را با همکاری شرکت مپنا تولید و عرضه کند. بنابراین انتخاب مپنا به عنوان شریک تجاری در حوزه خودروهای برقی نشان از حرکت بسیاری جدی و مهم این شرکت برای حضور ،تولید،ماندگاری و تاثیرگذاری در تولید خودروهای برقی دارد.البته این تنها محصول برقی این شرکت نخواهد بود. چرا که اخبار از ورود و آغاز بررسی های فنی یک خودروی برقی دیگر حکایت می کنند.جک ای – جی اس 1(E-JS1) نام این هاچ بک برقی است که در خط تولید قرار خواهد گرفت. به بیان ساده همانگونه که این خودرو ساز با افزایش تولید و تنوع سبد محصولاتش خود را به عنوان یک بازیگر قدر در بازارخودرو مطرح کرد،برای سال 1401 نیز قرار است این برنامه ادامه پیدا کند.

خرید آنلاین قطعات 
از دیگر اقدامات کرمان موتور در سال 1400 می توان به راه اندازی سامانه خرید اینترنتی قطعات یدکی این شرکت نیز اشاره کرد که با توجه به پاندمی کرونا و جلوگیری از کاهش ترددهای غیر ضروری به منظور حفظ سلامت مشتریان این شرکت اشاره کرد.در واقع این شرکت با عبور از گردنه بحران و ارائه محصولات و خدمات به روز می تواند به عنوان یک الگو در این صنعت قرار بگیرد.جایی که همچنان به رغم شعارها بخش خصوصی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز