سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
تیتر20 بررسی می کند؛
ایران خودرو به تازگی از محصول جدید خود به نام TF21 رونمایی کرد، خودرویی که قرار است جانشین پژو 206 شود و یکی از ویژگی های مهم آن علاوه بر ظاهری جذاب تر (نسبت به 206) داخلی سازی تقریبا 100 درصدی آن است.
کد خبر: ۵۸۶۰۴
داخلی سازی TF21 ؛ تضمین تولید پایدار
تیتر20 - آن طور که مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی TF21 اعلام کرد، ایران خودرو سعی می کند در روند تولید خودرو موردنظر تمام استاندارد‌ها را رعایت کرده و روند بهبود کیفیت را نیز بهبود ببخشد، ضمن اینکه این محصول دارای تقریبا 100 درصد قطعات داخلی است.

داخلی سازی تقریبا کامل محصول جدید ایران خودرو اما از جهات مختلف قابل بررسی است، چه آنکه ساخت داخل در خودروسازی کشور تیغی دو لبه محسوب می شود و می تواند در کنار مزایایش دارای عیب نیز باشد.

داخلی سازی فی نفسه اتفاق مثبتی در خودروسازی کشور به شمار می رود که اصلی ترین آن شامل صرفه جویی ارزی و در امان ماندن از طوفان تحریم می شود، ضمن آنکه امتیاز بزرگی برای شبکه تامین داخل هم به حساب می آید.

اینکه TF21 با داخلی سازی تقریبا 100 درصدی تولید و عرضه خواهد شد، در واقع تضمینی است برای تولید پایدار آن. تجربه دو دور تحریم خودروسازی کشور در دهه 90 نشان داد خودروهای کشور با وجود ادعاها مبنی بر داخلی سازی بالا، وابستگی زیادی به قطعات خارجی داشته و همین موضوع سبب افت سنگین تولید شد.

 این در حالی است که طبعا هر چه خودرویی از ساخت داخل بالاتری برخوردار باشد، نیاز به قطعات خارجی کمتری خواهد داشت و این موضوع در دوران هایی مانند تحریم حسابی به کار خودروسازان می آید. بنابراین TF21 می تواند خودرویی باشد که با توجه به داخلی سازی تقریبا 100 درصدی (طبق ادعای ایران خودرو) حتی در دوران تحریم نیز با تولیدی پایدار تبدیل به محصولی پر تیراژ و پر فروش شود.

داخلی سازی تقریبا کامل این خودرو اما از منظر صرفه جویی ارزی هم حائز اهمیت است، موضوعی که می تواند هزینه تولیدش را کنترل کند.

 با توجه به داخلی سازی نزدیک به 100 درصدی TF21، این خودرو نیاز چندانی به قطعات خارجی ندارد، بنابراین ارز زیادی مصرف نخواهد کرد. با توجه به شرایط فعلی کشور و لزوم مدیریت منابع ارزی، تولید چنین خودرویی سبب می شود سرانه مصرف ارز در صنعت خودرو کشور پایین بیاید، چه آنکه TF21 بناست جایگزین پژو 206 با ارزبری نسبتا بالا شود.

این موضوع اما روی کنترل قیمت محصول جدید ایران خودرو نیز تاثیر می گذارد. با توجه به رشد قیمت ارز، طبعا هرچه ارز کمتری بابت تامین قطعات مصرف شود، قیمت تمام شده نیز کمتر خواهد شد، بنابراین جانشین پژو 206 با قیمت تا حد امکان تعدیل شده به دست مشتریان می رسد.
 با توجه به اینکه TF21 بناست جانشین 206 شود، کنترل قیمت آن از مسیر استاندارد، لازم است زیرا اگر فاصله قیمتی میان این دو محصول زیاد شود، قدرت خرید بسیاری از مشتریان 206 در بازار TF21 از بین خواهد رفت. 

اما داخلی سازی بالای TF21 برای شبکه تامین داخلی نیز یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. هرچه داخلی سازی قطعات بالاتر باشد، قطعه سازان کشور نیز به عنوان تولیدکننده نفع بیشتری از  این ماجرا خواهند برد و این موضوع به نوعی اشتغال واحدهای قطعه سازی را تضمین می کند.
در کنار مزایای داخلی سازی بالای TF21 اما یک سوال بزرگ نیز وجود دارد و آن کیفیت این خودرو با توجه به قطعاتش است. از همین رو بهتر است ایران خودرو تا حد امکان در کنار داخلی سازی تقریبا کامل محصول جدیدش، هوای کیفیت آن را نیز داشته باشد.
 
  

ارسال نظرات
موضوعات روز