تیتر۲۰- کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک زیادی می کند.
وی با بیان این که وزن مجموعه لنگ و لغزنده موتور EF پلاس بیش از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7 قدیمی کاهش یافته است، افزود: در زمینه کاهش اصطکاک اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ ها و پوشش DLC انجام شده است، در زمینه بهبود احتراق هم بهبود سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها CVVT دوگانه، افزایش شدت اغتشاش جریان داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر رو توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورقکاری، بهبود سامانه تهویه بخارات روغن و ... انجام شده است همچنین سامانه خنک کننده موتور مجهز به هواگیری خودکار شده است.
وی در پایان اشاره کرد: قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک کننده و … آن کاملا متفاوت از EF7 و TC7 بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب شرکت ساپکو و زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.
رونمایی از پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو
پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو نیز برای استفاده در محصولات آتی و فعلی ایران خودرو رونمایی شد.
این پلتفرم بومی تماما در داخل ایران و توسط شرکت جتکو با همکاری مرکز تحقیقات و توسعه محصول ایران خودرو طراحی شده است.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل جتکو، در خصوص شبکه برق و الکترونیک بومی ایرانخودرو اظهار کرد: شرکت جتکو بازوی تکنولوژیکی ایران خودرو بوده و در راستای برطرف کردن گلوگاههای تولید نسبت به توسعه و رونمایی این پلتفرم با مالکیت معنوی ایرانخودرو و تحت مدیریت این شرکت اقدام کرده است.
وی افزود: این پلتفرم برق و الکترونیک بومی در سال جاری تولید و در ابتدا روی خودرو دنا پلاس جدید با موتور EFP توربو نصب می شود.
محمدقاسمی با بیان این که این پلتفرم جدید قرار است روی دیگر محصولات ایرانخودرو اعم از تارا، کراس اوور K125 یا ریرا و خودرو TF21 نصب شود و طی یک تا یک و نیم سال آینده روی محصولات فعلی این شرکت نیز تعریف خواهد شد، تاکید کرد: این پلتفرم منطبق بر نیازهای تکنولوژیکی محصولات ایران خودرو و مشخصات تعریف شده در محصولات این شرکت تا ۱۰ سال آینده خواهد بود.
وی تولید پلتفرم بومی برق و الکترونیک را موجب ارتقای کیفیت محصولات ایرانخودرو، یکنواختی کیفیت و کاهش واریانتهای برق و الکترونیک و محدود شدن همه محصولات به یک معماری و ساختار الکترونیک یکپارچه، کاهش قیمت تمام شده، روانسازی تولید و از همه مهمتر صاحب نقشه شدن ایرانخودرو دانست.
مدیرعامل جتکو بیان کرد: ۴۰ تا ۴۵ درصد نوآوریهای خودروهای روز دنیا در زمینه برق و الکترونیک بوده که با معرفی این پلتفرم، ایرانخودرو نیز فضای توسعه و نوآوری قابل توجهی با حداقل هزینه و زمان در محصولات آتی خود خواهد داشت.
محمدقاسمی در پایان اظهار کرد: پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایرانخودرو موجب سادهسازی ارایه خدمات پس از فروش برای شرکت و همچنین تامین سادهتر قطعات برای مشتری میشود که در نهایت کاهش هزینه برای خودروساز و افزایش رضایت برای مشتریان را در پی دارد./ایکوپرس