يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
نگرانی در مورد تشدید درگیری رژیم صهیونیستی و حماس و اختلالات احتمالی عرضه در منطقه کلیدی تولیدکننده نفت خاورمیانه، افزایش قیمت نفت را به‌دنبال داشت.
کد خبر: ۶۵۵۳۱

تیتر۲۰- در پی گزارش‌هایی مبنی‌بر حمله نظامی آمریکا به سوریه، قیمت نفت روز جمعه ۲۷ اکتبر بیش از یک دلار افزایش یافت. نگرانی در مورد تشدید درگیری رژیم صهیونیستی و حماس و اختلالات احتمالی عرضه در منطقه کلیدی تولیدکننده نفت خاورمیانه، افزایش قیمت نفت را به‌دنبال داشت. بر اساس گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این خبر، بهای معاملات نفت‌برنت برای تحویل در ماه دسامبر با یک‌دلار و ۳۰‌سنت یا ۱.۵‌درصد افزایش به ۸۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر نیز یک‌دلار و ۳۰‌سنت افزایش یافت و ۸۴ دلار در هر بشکه فروخته شد.

حملات ارتش آمریکا به تاسیسات نظامی در شرق سوریه در پاسخ به حملات اخیر به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بود. اگرچه این حملات مستقیما بر عرضه نفت تاثیری نداشت امااین نگرانی را به‌وجود آورد که درگیری غزه بین اسرائیل با حمایت ایالات‌متحده و حماس، ممکن است گسترش یابد و به‌طور بالقوه عرضه سوخت را مختل کند. یک درگیری گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر همچنین می‌تواند محموله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفت ارسالی از عربستان‌سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و سایر تولیدکنندگان خلیج‌فارس را تحت‌تاثیر قرار دهد. بهای هر دو شاخص برنت و WTI در سه هفته گذشته شاهد کاهش بود، زیرا ترس از اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه تقریبا از بین رفته بود.

کلوین یو، یک تاجر ارشد نفت در Ocean Leonid Investments، اظهار کرد: «به‌عنوان یک معامله‌گر، باید بگویم که ما تا حدودی دچار ترس بی‌مورد شده‌ایم و در حالی که عرضه سوخت به‌طور معنی‌داری مختل‌نشده، ارزش نابجایی را به ریسک ژئوپلیتیک نسبت داده‌ایم.» عملیات زمینی اسرائیل در غزه علیه حماس مخالفت‌ها را در جهان عرب برانگیخته است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، تمایل خود را برای تهاجم کامل زمینی ابراز کرده‌، درحالی‌که ایالات‌متحده و سایر کشورها از اسرائیل خواستند تا آن را به تعویق بیندازد، زیرا از درگیری‌های گسترده‌تر در خاورمیانه می‌ترسیدند. هلیما کرافت، تحلیلگر RBC Capital، با توجه به خطوط قرمز نامشخصی که می‌تواند بازیگران بیشتری را درگیر کند، دشواری در پیش‌بینی مسیر بحران را برجسته کرد.

تحلیلگران موسسه مالی گلدمن‌ساکس پیش‌بینی خود از قیمت نفت‌خام برنت در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ را ۹۵ دلار در هر بشکه حفظ کرده اما خاطرنشان کردند که کاهش صادرات ایران می‌تواند منجر به افزایش ۵‌درصدی قیمت‌های پایه شود. آنها همچنین اظهار کردند که در سناریوی کمتر محتمل وقفه تجارت از طریق تنگه هرمز که یک نقطه ترانزیت حیاتی برای ۱۷‌درصد از تولید جهانی نفت است، قیمت‌ها می‌تواند ۲۰‌درصد افزایش یابد. به گفته تحلیلگران، علاوه‌بر این، کاهش داوطلبانه عرضه توسط عربستان‌سعودی و روسیه که قرار است تا پایان سال‌ادامه داشته‌باشد، بازارهای جهانی نفت را منقبض کرده و باعث افزایش قیمت‌ها شده‌است./دنیای اقتصاد


ارسال نظرات
موضوعات روز