جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
در سال‌های اخیر برند‌های بزرگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توسعه شعب خود در اندازه‌های کوچک و توسعه سبد محصولات خود به همه کالا‌ها اعتراض سوپرمارکتی‌ها را برانگیخته و از طرف دیگر برخی اصناف دیگرهم نسبت به مقررات صنفی و استاندارد‌های بهداشتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تازه تاسیس حساس شده اند.
کد خبر: ۶۶۸۲۰

تیتر ۲۰- در یک دهه اخیر سرعت توسعه فروشگاه های زنجیره ای خارق العاده بوده تا جایی که این روزها شهرستان های کوچک هم میزبان شعب فروشگاه های زنجیره ای شده اند اما این اتفاق بدون حاشیه نبود زیرا برخی فروشگاه های زنجیره ای با نگاه برندینگ شعب خود را گسترش دادند، به همین دلیل کمتر به استانداردهای فروشگاه های زنجیره ای توجه کرده اند و منجر شده اتحادیه های سوپرمارکتی به این موضوع ورود کنند. 


به عبارت دیگر همه شعب فروشگاه های استانداردهای لازم را ندارند و برخی از آنها در مقیاس سوپرمارکت ها هستند و از آنجایی که راه اندازی فروشگاه در این اندازه قابلیت گسترش بیشتر را برای فروشگاه های زنجیره ای به وجود آورده اتحادیه سوپرمارکتی ها تهدید بیشتری را حس کرده اند، زیرا وقتی قرار باشد فروشگاه های زنجیره ای در اندازه استاندارد راه اندازی شود به دلیل نیازهای انباری و... امکان استقرار آن در همه شهرهای کوچک یا مناطق کم تراکم وجود ندارد به همین دلیل فروشگاه های زنجیره ای به سمت شعبه های کوچکتر رفته اند و استدلال آنها هم این است از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اجبار کرده قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده روی کالا درج شود عملا امتیاز فروشگاه های زنجیره ای برای تخفیف کالا را از بین برده است.


به عبارت دیگر با حذف امتیاز فروش تخفیفی فروشگاه های زنجیره ای دیگر مزیتی نسبت به سوپرمارکت ها ندارند، به همین دلیل مدیران اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای معتقدند شرایط باید به گونه ای تغییر کند تا آنها هم بتوانند رقابت داشته باشند، به همین دلیل وارد عرضه تمام محصولات مصرفی شده اند و این موضوع برای شعبه های کوچکتر چالش برانگیز شده است.


 چراکه محصولات لبنی برای انبارش و حمل به استانداردهای خاص خود دارند و برخی برندهای جدید فروشگاهی از لجستیک گسترده و استاندارد برخوردار نیستند و منجر به بروز مشکلاتی برای فروش کالاهای فسادپذیر شده است و حالا برخی فروشگاه های زنجیره ای برای رفع مشکلاتشان به سمت دریافت مجوز اتحادیه سوپرمارکتی ها هم رفته اند تا بتوانند بدون هیچگونه محدودیتی انواع محصولات غذایی و ... را عرضه کنند.


 اما از آنجایی که این موضوع منجر می شود که فروشگاه‌ها با سرعت بیشتری گسترش یابند و روی میزان فروش واحدهای صنفی کوچک مانند سوپر مارکت‌ها اثر بگذارد از این امر به عنوان عاملی آسیب زا یاد می کنند،  به طوری که با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای تعداد زیادی از واحدهای خرده فروشی کوچک مجبور به تعطیلی می‌شوند. بنابراین اتحادیه سوپرمارکتی ها خیلی موافق سیاست جدید فروشگاه های زنجیره ای نیستند.


البته عارفی مدیر عامل فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان با انتقاد به اینکه در برخی شرکت ها متاسفانه صددرصد استانداردهای تاسیس شعب رعایت نشده است و برخی از این فروشگاه‌‌‌ها به صورت نامنظم رشد کرده اند و باعث نابسامانی‌‌‌هایی در بازارها شده است.

بنابراین اختلافاتی بین اتحادیه‌‌‌های مختلف دست‌‌‌اندرکار از فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای گرفته تا سوپرمارکتی‌‌‌ها و لبنیاتی‌‌‌ها و... ایجاد شده که خوشبختانه تیم اتحادیه با جلساتی که برگزار کرده تا حدی مشکلات برطرف شده است.


براساس این گزارش می توان پیش بینی کرد که چالش های فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها با چند جلسه به وطور کامل حل نشود، زیرا برخی برندها سرمایه گذاری گسترده ای برای راه اندازی شعب جدید داشته اند و نمی توانند به یکباره استراتژی خود را تغییر دهند، اما در ادامه قطعا در سطح کلان باید توافقات جامعی صورت بگیرد تا در عین حال که منافع همه اصناف دیده می شود مانع از زیان به خرده فروشی ها شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز