تیتر20- در هیچ جای دنیا وجود و گسترش فروشگاههای زنجیره ای و هایپرمارکتها دلیلی بر تعطیلی سوپر مارکت ها و خرده فروشی ها نیست و فعالیت هر کدام به صورت جداگانه برای کشور ضروری است.
مهدی تقوی کارشناس اقتصادی درخصوص رویکرد اصلی ازایجاد فروشگاههای زنجیره ای و هایپرمارکت ها درگفت وگو با ساره نیکقدم منش، گفت: بسیاری براین باورند که رویکرداصلی ازایجاد فروشگاههای زنجیره ای وهایپرمارکت ها جمع آوری سوپرمارکت ها وخرده فروشی هاست اما به طور معمول و دراقصی نقاط دنیا فروشگهای زنجیره ای وهایپرمارکت ها درجهت تنظیم بازار و حق انتخاب بیشتر به مشتریان است بنابراین این نگرش که باید با گسترش فروشگهای زنجیره ای دست ازخرده فروشی برداشت نگاهی نادرست است.
این اقتصاددان ادامه داد: درفروشگاههای زنجیره ای و هایپر مارکت ها به دلیل حجم کالایی زیاد و خریداری بیشتر و مکرر از محصولات واحدهای تولیدی قیمت فروش کمتر است و این مجموعه ها می توانند قیمت عرضه کالاها را کمتراز سوپر مارکت ها داشته باشند اما سوپر مارکت ها قادر به ارائه چنین تخفیفاتی نیستند.
تقوی بیان کرد: اشخاصی که ازاین فروشگاهها مایحتاج خود را خریداری می کنند به دلیل حجم بیشتر اقلام تولیدی خود و قدرت انتخاب بیشتر از تخفیفات مناسب تری برخوردار می شوند اما برای اشخاصی که در هر لحظه نیاز به تامین مایحتاج خود دارند وجود سوپر مارکتها و خرده فروشی های محلی ضرورت دارد.
این کارشناس اقتصادی درخصوص پیامد گسترش ترویج فروشگاههای زنجیره ای و هایپر مارکت ها بیان کرد: تنها مساله ای که ممکن است با گسترش این مجموعه ها درصورت بگیرد تعطیلی برخی از خرده فروشی ها و سوپرمارکت ها است که این البته برای این مورد هیچ فردی جز صاحب فروشگاه خرده فروشی و سوپر مارکت تصمیم گیرنده نیست.