جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
تیتر ۲۰ بررسی کرد:
وزارت صمت در دور جدید واردات خودرو قصد داشت که با افزایش تعداد بازیگران این عرصه، زمینه‌های ورود حداکثری با سرعت زیاد را فراهم کند. اما آمار‌های منتشرشده نشان می‌دهد که لیست پرتعداد واردکنندگان، هیاهو برای هیچ بوده است.
کد خبر: ۷۰۶۵۱

تیتر20  -  بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک از ابتدای سال جاری تا به 20 تیرماه کمتر از 9هزار دستگاه از گمرکات کشور ترخیص شده و 5200 دستگاه نیز در حال طی مراحل ترخیص هستند.


دور جدید واردات خودرو پیش از اوایل سال 1401 رسما کلید خورد. پس از رفت و آمدهای بسیار آئین نامه جدید، میان دولت و مجلس فازاجرایی آن سرانجام با ابلاغ آئین نامه نهایی از آبان 1401 آغاز شد. شرکت های مجاز بلافاصله دست به کار شدند. اولین محموله های نیز اسفند ماه سال به بنادر کشور رسید.


وزیروقت صمت مدعی شده بود که تا پایان سال 100 هزاردستگاه خودرو به کشور وارد می شود. کمی بعد گفته خود را اصلاح کرده و این آمار را تا خرداد 1402 به 200 هزار دستگاه رساند. 


آماری که از یک سو باعث خوشنودی مصرف کنندگان شد و از سوی دیگر بازار ملتهب را در آستانه کاهش قیمت ها قرار داد.


اما برخلاف تصور آمارچیز دیگری می گوید . طی مدت زمانی که از ابلاغ آئین نامه واردات می گذرد، در مجموع کمتر از 20 هزار دستگاه وارد کشور شده است. البته وزیرصمت چندی پیش ادعا کرد که بیش از 50 هزار دستگاه به بنادرکشوروارد شده است و بنادر دیگر ظرفیت ندارند. 


اما آنچه که دیده می شود با آنچه که ادعا می کنند تفاوت بسیار زیادی دارد.


گذشته از مسائلی مانند تامین ارز، نقدینگی و الزامای مانند بحث خدمات پس از فروش و انتقال تکنولوژی ، به نظر می رسد یکی از اصلی ترین گلوگاه ها ، حضور و ورود شرکت های پرتعداد نوپا به بحث واردات باشد.


البته در این میان شرکت هایی هستند که سال های سابقه فعالیت وارداتی را در کارنامه خود داشته و به اصطلاح دربخش خاکستری بازار فعال بوده اند.حتی برخی از آنان بخش عمده ای ازنیاز شرکت های بزرگ را نیز تامین می کردند. 


با این حال غیر از چند شرکتی که در دور جدید به صورت حرفه ای و اصولی فعالیت های خود را آغاز کرده اند ، سایر حاضران این لیست رنگارنگ قدمی درست و حسابی برنداشته و نتوانسته اند در مسیر واردات به درستی حرکت کنند.


این امر موجب شده است که بسیاری از برندهای غیر چینی عرضه شده نیز با استقبال چندانی مواجه نشود. این مساله در شرایط فعلی بازار و پس از یک عطش 5 ساله که به لطف وزارت صمت به بیش از 6 سال رسیده است ، جای تعجب فراوان دارد؟


در اصل پرسشی که مطرح می شود چرایی عدم استقبال مردم است؟ شاید برخی چینی بودن برندهای عرضه شده را دلیل این موضوع بدانند.اما در هر صورت محصولات غیر چینی ولو اینکه درچین هم تولید شده باشند ، در ظاهر تحت لیسانس و شراکت با شرکت های اصلی از خطوط تولید خارج شده اند. بنابراین پیش از هر نکته ای چرایی این مساله باید باردیگر از سوی متولیان و مسئولان تحلیل و بررسی شود.


اولین مساله را باید در بلاتکلفیی و بی توجهی شرکت های جدید در زمینه خدمات پس از فروش جست و جو کرد. شرکت هایی که از سال گذشته با تبلیغات زیاد حضور خود را به صورت رسمی اعلام کرده اند اما تا به امروز قدمی برای خدمات پس از فروش برنداشته اند.


این شرکت ها گویا قصد دارند که ابتدا محصولات ثبت سفارش شده را وارد ، ترخیص و به فروش برسانند و پس از آن ، اقدامات لازم را به عمل بیاورند. آیا خریداران اجباری به اعتماد و خرید از این نوع شرکت ها دارند ؟


شاید به همین علت باشد که آخرین دور عرضه ، به نوعی با تهدید برای افرادی توام شد که از اسفند ماه سال 1401 ثبت نام کرده و اولویتشان مشخص شده است.


به نظر می رسد که این نوع شرکت ها که به کمک آئین نامه جدید فرصت حضور در عرصه واردات را پیدا کرده اند ، در تامین ارز ناتوان بوده و نتوانسته اند تعداد زیادی ثبت سفارش کنند. یا اینکه منتظر مانده اند تا در نهایت تکلیف خودشان با واردات مشخص شود.


به عبارت دیگر آنها از یک سو با یک برند اعلام ورود کرده اند و از سوی دیگر به دلیل مشکلات موجود با سرعت و قدرت زیادی حرکت نمی کنند. همین مساله باعث شده است که آنها کمتر به زیرساخت ها توجه کنند. عدم توجه آنها نیز موجب بی اعتمادی مردم شده است.


 در همین حال به دلیل تعدد واردکنندگان و محدودیت در واردات، تیراژ چندان بالا نیست و این مساله نیز بر قیمت تمام شده تاثیر داشته و مانع از عرضه با قیمت هایی دارد که مردم توقع آن را داشته و دارند.


در این میان باید دید که آیا اصلا می توان این نوع شرکت ها را واردکننده به شمار آورد ؟ آیا مردم می توانند به آنها اعتماد کنند؟ آیا این نوع شرکت ها توان ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات به مردم را دارند یا فقط آمده اند تعداد محدودی خودرو فروخته ، سودی کسب کنند و خریدار را به حال خود رها کنند و بروند؟

ارسال نظرات
موضوعات روز