دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
میزان تولید خودروسازان بخش خصوصی در حالی افزایش یافته است که میزان اعتراض دارندگان این خودرو‌ها در خصوص عدم دریافت خدمات پس از فروش مناسب نیز اضافه شده است. آیا مونتاژ کاران در تامین قطعات کوتاهی می‌کنند؟
کد خبر: ۷۱۲۶۹

تیتر20  -  تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشورکه از سال 97 و با خروج آمریکا از برجام آغاز شد ، همانطور که سمت و سوی دیگری به بازار خودرو داده است به همان اندازه نیز در افزایش تیراژ محصولات مونتاژی یا همان خودروهای چینی اثرگذار بوده و به طور کلی بازار خودرو را از اساس با تغییرات زیادی مواجه کرده است.


همچنین این اقدام که به منظور زمین زدن صنعت مهم و بزرگ خودروسازی ایران صورت گرفت از یک جهت با ممنوعیت واردات خودرو توام شد و از جهت دیگر با توجه به فاصله قیمتی شدید بازار و کارخانه سیل جدید تقاضا را روانه بازار خودرو کرد.


رفتن شرکای خارجی ، افزایش نرخ ارز ، اصرار برتثبیت قیمت کارخانه و سودی که در این تفاوت قیمت وجود داشت ، با سرعت اعجاب آوری نظم عرضه و تقاضا را مختل و تعادل بازار را بر هم ریخت.


متولیان امر برای کنترل اوضاع ، ناکام گذاشتن تحریم ها و افزایش عرضه چاره ای جز افزایش تولید پیش رو نداشتند.


به همین علت از افزایش تیراژ در دستور کار قرارداده شد. دراین شرایط بسیاری از خودروسازان غیر دولتی در کنار دو خودروساز بزرگ کشور با تمام توان هدف مشترکی را دنبال کردند. حتی برخی از واردکنندگان نیز به جرگه خودروسازان پیوستند.


این در شرایطی بود که غیر از چین آنهم با هزار حرف و حدیث و ناز و ادا ، سایر مسیر ها به روی خودروسازان داخلی بسته بود.


بااین حال باید تولید به هر طریقی که می شد افزایش می یافت. خودروسازان نیز در این مسیر با تحمل تمام سختی ها و مشقت ها توانستند ، مانع از تحقق هدف تحریم کنندگان یعنی خاموشی چراغ صنعت خودروسازی شوند. البته این مهم با تحمل هزینه های گزاف حاصل شد.


اما به نظر می رسد که کیفیت تولید این خودروها متناسب با  افزایش تولید پیش نرفته است. در همین شرایط و به رغم بیشتر شدن تنوع محصولات چینی بازار ، مشکلات خریداران نیز بیشتر شده است.


این موضوع در افزایش اعتراض ، وایرال شدن  تصاویر و فیلم های مرتبط با خرابی محصولات خودروسازان غیردولتی قابل مشاهده و بررسی است. 


به بیان دیگر از یک سو افت کیفیت برخی محصولات پرتیراژ و اتفاقات عجیب مانند شکستن اکسل  و از سوی دیگر ناتوانی در خدمات پس از فروش به مشکل جدید خریداران خودروهای چینی بدل شده است.


در این میان پرسش این است که اصلا چرا خودروهایی که به تعمیرنیازدارند باید با کمبود قطعه مواجه باشند ؟


چرا اخیرا مونتاژکاران  در حوزه تامین قطعات ضعیف شده اند؟ در حالی که بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی در دو ساله گذشته با افزایش تولید و رشد قابل توجهی همراه بوده اند ؛ آیا تمام توان خود را وقف تامین قطعات اصلی برای افزایش تولید و عرضه کسب درآمد سود بیشتر کرده اند؟


 آیا آنها برخلاف ادعا توجه کافی و لازم را به تامین قطعات ندارند ؟ آیا فروش و استقبال مصرف کنندگان باعث شده است که آنها فقط بخش تولید را تقویت کنند و زیرساخت های افزایش آن را ارتقاء بدهند ؟ آیا مدعی هستند که محصولات آنها به این زودی ها نیازی به تعمیر پیدا نمی کند ؟ بخش نظارتی در این خصوص چه اقداماتی انجام داده و می دهد ؟


 آیا این خودروسازان در سایه سکوت و بی توجهی نهادهای نظارتی این گونه رفتار می کنند ؟


 آیا ناتوانی در تامین  و تخصیص ارز ، سفارش گذاری ها را با مشکل مواجه کرده است ؟


 آیا برخلاف ادعا ، به جای اینکه از قطعات خط تولید برای برطرف کردن مشکلات دارندگان محصولات خود استفاده کنند ، از موجودی های انبار قطعات خدمات پس از فروش برای تولید استفاده می کنند؟ آیا تغییر قوانین ثبت سفارش روی کار آنها اثر گذاشته است،یعنی تا ارز تخصیص پیدا نکند ، نمی توانند ثبت سفارش کنند ؟


 آیا توقف ثبت سفارش برنامه های آنان را به هم ریخته است؟


 اساسا چرا آنها متناسب با افزایش تولید در خدمات پس از فروش پیش نمی روند ؟


 یا اینکه سیستم خدمات پس از فروش آنها از تولید و افزایش عرضه جامانده است ؟ آیا آنها از نیاز مردم سوء استفاده می کنند ؟


 با این شرایط اگرروزی درهای کشور به روی سایر خودروسازان باز شود ، آنها می توانند به حیات خود ادامه دهند ؟ آیا اصولا بخش رضایت مندی مشتری دیگر برای آنها اهمیتی ندارد؟

ارسال نظرات
موضوعات روز