سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
کادیلا یکی از جدیدترین محصولات پارس خودرو است که برپایه خودروی محبوب و موفق ال ۹۰ ساخته شده است. اما آیا این محصول همان کیفیت را دارد؟ با توجه به تغییر نحوه تامین قطعات آیا نقطه قوت ال ۹۰ نقطه ضعف کادیلا به شمار می‌آید؟
کد خبر: ۷۱۳۴۸

تیتر20  -  ال 90 یکی از محبوب ترین خودروهای بازار ایران در دو دهه گذشته به شمار می آید.محصولی که در پی همکاری خودروسازان ایرانی با رنو فرانسه وارد بازار خودرو شد.


این محصول با توجه به نوع همکاری رنو با ایران خودرو و سایپا با کیفیت بسیارخوبی تولید و عرضه شد. این کیفیت نه تنها با استقبال خوب مصرف کنندگان همراه شد، بلکه به دلیل کیفیت ساخت بالای قطعات تا امروز و به رغم رفتن شرکای فرانسوی همچنان به عنوان یک مثال از توانمندی قطعه سازان ایرانی از آن یاد می شود.


درواقع می توان گفت که ال 90 با توجه به حساسیت ها ، سختگیری ها شریک تجاری ایرانی ها ، به اندازه خود باعث ارتقاء صنعت قطعه سازی کشور نیز شده است.


به عبارت بهتر ال 90 با سابقه بیش از 15 سال از حضور درایران همچنان به عنوان یکی از بهترین ها در کلاس خود به شمار می رود.اما تحریم ها مانع از ادامه همکاری ها شد.


رنو نیز مانند بسیاری از شرکای خارجی خودروسازان ایرانی با اعمال مستقیم تحریم صنعت خودروسازی ایران ، کشور را ترک کرد.


این مساله علاوه بر آسیب هایی که تولید ، عرضه و بازار خودرو وارد کرد ، دسترسی خودروسازان به قطعات اصلی فرانسوی را نیز محدود کرد.


 البته در طول سال های تولید ال 90 میزان داخلی سازی آن به طرز چشمگیری افزایش یافت. زنجیره تامین این محصول به قدری خوب کار کرده بود که حتی برخی از محصولات تولیدی آنان به سایر سایت های رنو نیز صادر می شد.


ولی درهر حال تولید این محصول با تحریم ها متوقف شد. دراین میان پارس خودرو با توجه به زیر ساخت های موجود تلاش کرد تا این محصول را دوباره و با به روز آوری احیاء و عرضه آن را دوباره آغاز کند.


ولی با توجه به نام گذاری این محصول ، "کادیلا" به نظر می رسد این خودرو بیش از بازار داخلی برای بازار صادراتی در نظر گرفته شده بود. 


در همین رابطه مدیرعامل سابق سایپا نیزدلیل این نام گذاری را ایجاد بازار برای این خودرو در کشور روسیه عنوان کرد. 


به بیان دیگر اساس و پایه این خودرو برای صادرات به روسیه در نظر گرفته شده است.


چون صنعت خودرو روسیه در طول سالیان گذشته، شریک اصلی رنو بوده و فرانسوی‌ها به شرکای روس خود در توسعه اتومبیل کمک‌های قابل توجهی ارائه کرده‌اند.


 با این حال پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تحریم صنعت خودروسازی روسیه، تمامی خودروسازان اروپایی از این کشور خارج شدند.


به همین دلیل دو طرف با توجه به فراهم بودن زمینه های تولید این خودرو تلاش کردند تا از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و این محصول را با نام و نشان دیگری تولید کنند.


بنا بر آمار تا کنون صادرات این محصول به روسیه موفق آمیزنبوده است و در این زمینه هم چینی ها گوی سبقت را از ایرانی ها ربوده و بازار خودروی روسیه را به نام خود سند زده است.


دراین میان با توجه به نوع تولید این محصول به نظرمی رسد که حق با آنها باشد. در واقع برخلاف ال 90 کادیلا دیگر با موتور رنو به تولید نمی‌رسد و از موتور  1.6 لیتری ME16 بهره می رود.


 این موتورنسخه ایرانیزه از موتور EC5 پژوسیتروئن است که توسط سایپا تولید می‌شود. سایپا اعلام کرده است که این پیشرانه براساس نقشه‌های رسمی سیتروئن که در زمان همکاری با سایپا در اختیار شریک ایرانی قرار گرفته بود، ساخته شده است. 


اما در هر صورت کادیلا، ال 90 نیست. شاید درحال حاضر با توجه به تاکید بر ایرانیزه کردن این خودرو را یک محصول ایرانی بدانند. ولی به رغم این ادعا، پلتفرم این محصول همان لوگان داچیا است که طی سال های اخیر نسل های جدیدی از آن تولید و عرضه شده است.


البته نباید فراموش کرد که طراحی کادیلا با تغییراتی همراه شده است.اما برخلاف ال 90 که با نظارت دقیق فرانسوی و قطعات اصلی به تولید می رسید، کادیلا در شرایط تحریم وارد خط تولید شده است.


هر چند که قطعه سازان همچنان توان تولید قطعات ال 90 را دارند، اما دیگر خبری از مواد اولیه و نظارت های سخت و سنگین شریک تجاری سابق نیست و جای تمام آنها را چین پرکرده است.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز