پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ نکات مثبت عملکرد بانک گردشگری در پنج‌ماهه نخست ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند؛
بررسی صورت‌های مالی بانک گردشگری و اقدامات انجام‌شده، به‌ویژه طی پنج‌ماهه نخست امسال، بیانگر عملکرد مثبت این بانک در حوزه افزایش درآمد‌های عملیاتی و سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری است.
کد خبر: ۷۱۵۵۹

تیتر20 - سودآوری عملیاتی بانک‌ها از موضوعات مهم نظام بانکی است. کسب درآمد آنها  از دو روش درآمدهای مشاع مانند درآمدهای حاصل از اعطای تسهیلات و درآمدهای غیرمشاع مانند کارمزدهای ناشی از بانکداری الکترونیک یا سایر خدمات باکیفیت و نوآورانه صورت می‌گیرد.


در این زمینه، اطلاعات کدال نشان می‌دهد مجموع درآمدهای عملیاتی بانک گردشگری که با نماد «وگردش» در بورس فعال است، در حوزه تسهیلات اعطایی، از ابتدای سال مالی تا پایان مردادماه 1403، حدود 8.942 میلیارد تومان بوده که حدود 1.145 میلیارد تومان از این درآمد تسهیلات اعطایی به مردادماه اختصاص داشته است. درآمد عملیاتی و سود بالا نشان می‌دهد شرکت‌ها سرمایه لازم برای عملکرد موفقیت‌آمیز را دارند. 


نکته مهم دیگر، بررسی درآمدهای کارمزدی بانک است. بر این اساس، درآمد کارمزدی بانک گردشگری طی پنج‌ماهه نخست امسال، بیش از 1.065 میلیارد تومان بوده است. این درآمد کارمزدی ضمن دور کردن بانک‌ از بسیاری ریسک‌‌‌ها به ارائه خدمات باکیفیت‌تر، افزایش نوآوری و سودسازی پایدار منجر می‌شود. 


همچنین گزارش کدال درباره عملکرد پنج ماهه منتهی به مردادماه 1403 نشان می‌دهد مجموع سود اعطاشده به سپرده‌های سرمایه‌گذاری، 15.273 میلیارد تومان بوده که سود سپرده‌های مردادماه، بیانگر رقم 4.242 میلیارد تومان است و حدود 28 درصد از کل سود پنج ماهه را شامل می‌شود. 


اگرچه هنوز عملکرد سه‌ماهه تابستان مشخص نیست اما گزارش‌‌های آماری بیانگر این است که بانک گردشگری در سه‌ماهه منتهی به خردادماه امسال، یعنی در فصل بهار، حدود 6.483 میلیارد تومان درآمد از محل تسهیلات اعطایی کسب کرده که نزدیک به 40 درصد آن، یعنی 2.636 میلیارد تومان، در خردادماه محقق شده است. این آمارها بیانگر تراز مثبت «وگردش» در این ماه است. 


اطلاعات حاصل از گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه بانک گردشگری در مردادماه نیز بیانگر افزایش 300 درصدی ضمانت‌نامه بانکی، 250 درصدی درآمدهای کارمزدی و نیز 37 درصدی درآمد کل است. علاوه بر اینها، جذب 1450 مشتری حقوقی بزرگ توسط بانک و نیز 5000 میلیارد ریال قرارداد گردشگری، همراه با افزایش سرمایه از 15 هزار به 30 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته، اعتماد و اعتبار بانک را نزد سهامداران، بیش از پیش افزایش می‌دهد. 


در همین رابطه، گزارش سال مالی 1402 در مجمع عمومی مردادماه امسال نشان می‌دهد درآمد عملیاتی بانک گردشگری در سال گذشته، 22.330 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی 1401، با درآمد 18.487 میلیارد تومان، رشد قابل‌توجهی داشته است. به نظر می‌رسد با تداوم این روند و افزایش درآمد عملیاتی بانک گردشگری، در نیمه نخست امسال، اتفاقات مثبتی را تا پایان سال در حوزه درآمدی شاهد باشیم.


نسبت کفایت سرمایه نیز شاخص مهمی برای ارزیابی میزان توانایی بانک در پوشش ریسک‌های مالی است. در این زمینه، بانک گردشگری از سال ۱۴۰۱، اجرای اصلاحات گسترده در این حوزه را شروع کرد تا این نسبت را بهبود بخشد که به حدود 5 درصد رسید. داده‌های منتشرشده درباره نسبت کفایت سرمایه بانک گردشگری حاکی است که این نسبت در سال ۱۴۰۲ با بهبود 1.22 درصدی همراه بوده است. 


البته طبق گزارش مجمع عمومی در نیمه مردادماه امسال، اعلام شد کفایت سرمایه بانک، از ۴.۶۶ درصد با اعمال دو سرمایه‌گذاری به ۲.۶۸ درصد تقلیل یافته اما اجرای برنامه‌های اصلاحی و پیشینه یکی دو سال اخیر نشان داد این نسبت، قابلیت رشد دارد. بهبود نسبت کفایت سرمایه به بانک اجازه می‌دهد ضمن پیشبرد مطمئن‌تر فعالیت‌های مالی، ریسک‌های مالی نیز بهتر مدیریت شود. این اقدام، به افزایش اعتماد عمومی به بانک و جذابیت بیشتر برای سرمایه‌گذاری بلندمدت منجر می‌شود.


یکی دیگر از اقدامات کلیدی، برنامه‌ افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی است. این استراتژی به بانک کمک می‌کند تا ضمن تقویت سرمایه خود، قدرت بیشتری برای توسعه فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های جدید پیدا کند. بانک‌های خصوصی باید تا سه سال سرمایه خود را به ۲۰ همت برسانند و بانک می‌تواند ۵ همت یا بیشتر از محل تجدید ارزیابی بگیرد. 


در این رابطه، طبق اعلام مدیران بانک گردشگری، با افزایش سرمایه بانک از 15 هزار به 30 هزار میلیاردریال، پیگیری مازاد تجدید ارزیابی در دستورکار قرار می‌گیرد. با اجرای این برنامه، بانک قادر است در پروژه‌های بزرگ‌تر و سودآورتر مشارکت کند و در نتیجه، جایگاه خود را در بازار مالی بهبود بخشد. 


عملکرد مثبت بانک گردشگری در سودسازی و کسب درآمد ناشی از تسهیلات اعطایی و ارقام سود سپرده، از یک‌سو، این بانک را به یک انتخاب جذاب برای سپرده‌گذاران تبدیل می‌کند و از سوی دیگر، منجر به افزایش جذب سپرده‌ها می‌شود. این موفقیت در حالی است که بازارهای موازی شاهد نوسانات مختلفی بوده‌اند و اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران و مشتریان حقوقی بزرگ به سمت بانک گردشگری سوق یافته‌اند.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز