دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
تیتر ۲۰ تولید خودرو در ۶ ماهه اول سال را بررسی کرد:
براساس آخرین آمار تولید، تولید خودروسازان بزرگ کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری کاهش یافته و با ۸ درصد افت همراه شده است. این در حالی است که قرار بود امسال برنامه تولید ۱.۷ میلیون دستگاهی محقق شود. دلیل کاهش تیراژغول‌های جاده مخصوص چیست؟
کد خبر: ۷۲۰۲۸

تیتر20  - آخرین آمار منتشر شده از میزان تولید خودروسازان بزرگ کشور،ایران خودرو و سایپا از کاهش تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر می دهد.


در6 ماه نخست امسال در مجموع ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه انواع سواری از خط تولید غول های جاده مخصوص خارج شده است. اما آنها در سال گذشته و در همین مدت ۴۶۱ هزار دستگاه انواع سواری تولید کرده بودند. این آمار نشان می دهد که تولید سواری توسط ایران خودرو و سایپا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8 درصد افت داشته است.


به گفته کارشناسان عمده ترین علت افت تولید را باید در کمبود نقدینگی ، ارز و قطعی مکرر برق جست و جو کرد. البته متولیان وزارت صمت مدعی شده اند که افت تیراژ در نیم سال دوم جبران و تولید طبق برنامه ریزی انجام خواهد شد.


به بیان دیگروزارت صمت مدعی است که  به رغم افت تولید و فاصله تقریبا 1میلیون و 275 هزار دستگاهی ، برنامه هدف گذاری شده ، محقق خواهد شد.


این در حالی است که شاید خودروسازان دیگر با قطعی برق مانند روزهای گرم سال همراه نشوند، اما اثرات کمبود نقدینگی و ارز همچنان سایه سنگینی بر سر آنها انداخته است. ضمن اینکه قیمت گذاری دستوری و افزایش زیان تولید و زیان انباشته نیز می توانند مشکل کمبود نقدینگی آنها را عمیق تر کند.


با این حال  وزارت صمت هنوز برنامه ای برای خروج از قیمت گذاری دستوری ندارد و راه جایگزین برای کاهش زیان نیز در نظرنگرفته است.


در هر صورت مشکلات تولید باعث شده است که خودروسازان بزرگ کشور نیمه نخست سال را با افت پشت سربگذارند.


ایران خودرو و کاهش 40 هزاردستگاهی
در 6 ماهه اول سال جاری ایران خودرو به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 40 هزاردستگاه کمتر تولیدکرده و ۶.۵ درصد افت کرده است.


درمدت مشابه سال 1402 ، آبی پوشان جاده مخصوص 280 هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع سواری تولید کرده بودند که تیراژ در سال جاری به ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه کاهش پیدا کرده است.


بنابرآمار منتشر ، بیشترین تولید سواری در ایران خودرو به پژو اختصاص داشته است. "در این مدت ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه پژو در ایران خودرو تولید شده است. گروه سورن نیز ۵۱هزار و ۱۱۳دستگاه  از تولید ایران خودرو را به خود اختصاص داده است. ایران خودرو در 6 ماه ابتدایی امسال ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه دنا را به تولید رسانده است.


تا پایان شهریور امسال همچنین 7 هزار و ۶۶۸دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است. 

در6 ماه ابتدایی امسال 6هزار و ۸۷۱ دستگاه هایما نیز مونتاژ شده است. 


۳۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا نیز ازخط تولید این خودروسازخارج شده است.  در مجموع تولید انواع سواری در ایران خودرو نسبت به سال گذشته با 6.5درصد کاهش همراه شده است.


افت 6 درصدی سایپا
آمارها همچنین از افت 6 درصدی سایپا در نیمه نخست سال جاری خبر می دهد.


۱۳۶ هزار دستگاه انواع سواری در این مدت توسط سایپا تولید شده است .  بیش‌ترین حجم تولید با ۱۲۱هزار و ۲۴۴ دستگاه به خانواده ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوییک و ساینا) اختصاص داشته است. 


در این مدت ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهین تولید شده است. آریا نیز برخلاف سال گذشته تولید نشده است.البته سال گذشته تنها  دستگاه از این خودرو تولید شده بود. در آمار منتشر شده روی سامانه کدال هم در مقابل گزینه " سایر" عدد ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاه ثبت شده است که مشخصا عناوین محصولات در آن درج نشده است. 


پارس خودرو و ثبت افت تولید 15 درصدی
پارس خودرو هم به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ که زیرمجموعه سایپا به شمار می رود،6 ماه ابتدایی سال جاری را با افت 15 درصدی پشت سرگذاشته است.


پارس خودرو درمدت مشابه سال قبل ۵۷ هزار و ۱۵۰ دستگاه انواع سواری تولید کرده بود که این تیراژ در نیم سال نخست 1403 به ۴۵ هزار و ۳۸۹ دستگاه رسیده است.


بنابرگزارش ها این خودروساز۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاه محصول از  گروه Q200 همچنین  هزار و ۲۳۴ دستگاه کوییک معمولی دنده ای و چهار هزار و ۸۴۹ دستگاه سهند را به تولید رسانده است. ۹ هزار و ۷۳۲ دستگاه ساینا اس را در نیم سال نخست 1403 تولید شده است.


این آمار نشان می دهد که مشکلات تولید در هر سطح و جایگاه و با هرزیرساختی به شدت خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 


شاید در این مدت بازار خود به دلیل چشم انتظاری بلند مدت برای ورود خودروهای صفر و کارکرده خارجی و تعیین تکلیف قیمت و جهت بازار با رکود و به نوعی یخ زدگی همراه بوده است. 


اما در عین حال نباید فراموش کرد که این بازار به دلیل قیمت گذاری دستوری همچنان مستعد انفجار است. استقبال بیش از 3 میلیون نفر برای 124 هزار دستگاه در آخرین پیش فروش ایران خودرو ، هنوز پیش چشم بازار قرار دارد و به راحتی نباید از کنار آن عبور کرد. کاهش تولید می تواند آینده بازار را تحت تاثیر قرار بدهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز