سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - 2025 March 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
تیتر20 بررسی می کند؛
بروز تغییرات و تحولات جدید در ایران خودرو با توجه به انتقاد‌ها و اعتراضاتی که همچنان ادامه دارد، باعث شده است که بررسی کارنامه مدیریت دولتی در این صنعت از نظر مخالفان دور بماند. این در حالی است که حداقل پیرو مدیریت ۴۵ ساله دولت و عملکرد فاجعه بار آن حداقل شرط انصاف این است که باید به مدیریت جدید ایران خودرو فرصت داد.
کد خبر: ۷۴۸۶۲

تیتر20  -  جدی شدن زمزمه خصوصی سازی و خروج دولت از صنعت خودروسازی هر چند با استقبال خودروسازان و بسیاری از کارشناسان روبرو شد ، اما مطرح شدن نام شرکت صنایع کروز این موضوع را با انتقادها و مخالفت های صریح همراه کرد.


ولی در هر صورت مجمع سهامداران ایران خودرو 17 بهمن ماه سال جاری برگزار شد. برخلاف تصور مخالفان ، آنها با استناد به حضور سهامداران ، عدم حضور نمایندگان کروز و اتمام مهلت 2 ساله ماموریت هیات مدیره قبلی ، اقدام به برگزاری کردند. البته این انتخابات به سادگی پیش نرفت و با 7 ساعت تاخیر و به نوعی یک ماراتن 10 ساعته به سرانجام رسید و هیات مدیره جدید انتخاب شد.


سهامداران در این مجمع به مدیریت بخش خصوصی رای دادند. همین مساله آتش اختلافات را بیشتر کرد. به نحوی که تا زمان تائید و قانونی بودن این مجمع از سوی سازمان بورس ، کلید مدیریت را تحویل تیم جدید ندادند.


اما مخالفان و منتقدان تیم جدید ایران خودرو یک نکته مهم و اساسی را در لابلای انتقادهای خود به طور کل فراموش کرده اند و آن این است که خودروسازی دولتی تا به امروز چه گلی به سرمردم و مصرف کننده نهایی زده است. فقط کافی است که آنها نگاهی به کارنامه و عملکرد دولت در این بیش از 4 دهه داشته باشند.
آیا توانسته اند قدمی برای بهبود وضعیت بازار و خریداران و مصرف کنندگان واقعی بردارند؟


بر اساس آمار مدیریت دولتی در این سال ها منجر به تحمیل بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته به خودروسازان شده است. 500 هزار میلیارد تومان رانت آشکار یا سوبسید سیاه ناشی از قیمت گذاری دستوری توزیع شده است.


آیا مخالفان به دنبال ادامه مسیر فعلی هستند؟ آیا به بهانه کروز می خواهند مسیر خصوصی سازی را منحرف کنند؟ آیا رانت های پنهان دلیل این مخالفت است؟


در همین حال به نظر می رسد که اگر آنها واقعا منصف باشند باید به یک نکته اساسی دیگر نیز توجه کنند. حاکمیت بیش از 40 سال به مدیریت دولتی اجازه فعالیت داده و نتیجه خاصی نگرفته است. بنابراین باید این فرصت را در اختیار بخش خصوصی هم قرار بدهند. برای توانمندی این بخش نیازبه مراجعه به مطالعات سنگین و طاقت فرسا هم وجود ندارد، فقط کافی است به روند رشد تولید و توسعه آنها در همین سال های اخیر نگاهی ساده داشته باشند.


پیش از هر مساله ای باید در نظر داشت که کروز در حال حاضر حداقل روی کاغذ و بر اساس اسناد ، نقش وسهمی در هیات مدیره جدید ایران خودرو ندارد. آنها می دانند که همچنان پرونده مفتوح قضایی داشته و شورای رقابت رای بر خروج دو شرکت پویا نمایان رستا و تدبیر سرمایه آراد داده است. ضمن اینکه به حساسیت ها نیز آگاهی دارند.


دراین شرایط اما کروز همچنان بیش از 30 درصد از سهام ایران خودرو را دراختیاردارد.سهمی که در سال های اخیر هیچ برتری خاصی به آنان نداده و تنها دو عضودرهیات مدیره نصیبشان شده است. دو عضوی که پیرو قانون تجارت در تصمیم گیری هایی که شرکت های تابعه ذی نفع باشند ، اجازه و حق رای ندارند.


این مساله در خصوص هیات مدیره جدید نیز صادق است،چرا که قانون تغییرنکرده و همچنان به قوت خود استوار است.


بنابراین آنچه که دراین شرایط می تواند به کمک کروز بیاید این است که از یک سو برکیفیت قطعات خود بیافزاید و از سوی دیگر از نظر قیمتی نیز شرایط ایده آل تری را پیش روی ایران خودرو قرار بدهد.


به عبارت ساده تر کروز می توان مزیت های رقابتی خود را تقویت کند. به نحوی که انتخاب محصولات تولید این شرکت شک و شبهه ای ایجاد نکند.


درهمین حال از یک طرف چارچوب چگونگی واگذاری مدیریت و سهام به نوعی مشخص شده است و از سوی دیگر کروز اگر هم بخواهد نمی تواند دست بالا را داشته باشد. چرا که نظارت ها با توجه به حساسیت ها بیش از گذشته خواهد شد.


بنابراین آنچه که می تواند در این وضعیت به مدد کروز بیاید همانطور که اشاره شد افزایش مزیت های رقابتی و استفاده از تجربه مدیرانی است که به این شرکت نزدیک تر هستند. در حال حاضر به نظر می رسد که هرکدام از مدیران این شرکت علاوه بر آشنایی با حوزه خودرو، درسمت درستی قرارگرفته اند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز