يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۰
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
بیمه تجارت نو در سال ۱۴۰۳ با وجود سهم بازار محدود ۱.۵ درصدی، به لطف مدیریت پرتفوی و تمرکز بر بیمه‌های زندگی، نسبت خسارت مطلوبی را به ثبت رسانده است. با این حال، چالش اصلی این شرکت، کنترل خسارت در رشته‌های درمان و شخص ثالث است.  
کد خبر: ۷۵۵۹۷

تیتر20 - بیمه تجارت نو از بنگاه‌های فعال در قلمروی بیمه‌های تجاری است که ۱.۵ درصد از تولید حق بیمه کشور را در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ سهم خود کرده است. 
با توجه به اینکه برترین شرکت بیمه‌ای کشور (به لحاظ سهم از بازار تولید حق بیمه)، ۲۰.۷ درصد از بازار سهم دارد، تجارت نو به لحاظ مقیاس فعالیت، شرکت کوچکی محسوب می‌شود. 


با این وجود، تجارت نو، در مقایسه با کل بازار بیمه‌های تجاری، در میانه قرار می‌گیرد. با توجه به عمر حدود ۹ساله این شرکت و فعالیت آن در اکثر رشته‌های بیمه‌ای، انتظار می‌رفت که سهم از بازار بزرگتری داشته باشد. 


اما تجارت نو با سهم ۱.۵ تا ۱.۶ درصدی، از برخی شرکت‌های بیمه‌ای که در دهه ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، کوچکتر (سهم از بازار کمتر) دارد. 


نسبت خسارت شمشیری دولبه  
با وجود این سهم از بازار، نسبت خسارت این شرکت در سال ۱۴۰۳ به ۴۸.۲۵ درصد می‌رسد. این نسبت نشان می‌دهد که شرکت تنها ۴۸.۲۵ درصد از درآمد حق بیمه را صرف خسارت کرده و مابقی یعنی حدود ۵۱.۷۵ درصد را برای هزینه‌های عملیاتی، ذخایر فنی و سود خالص باقی گذاشته است. 


البته نسبت خسارت مطلوب بیمه تجارت نو، نقاط ضعف و قوتی در اجزای خود (حق بیمه به خسارت پرداختی) دارد. از جمله نقاط قوت پرتفوی تولید حق بیمه تجارت نو که موجب کاهش قابل ملاحظه نسبت خسارت این شرکت شده، سهم بالای زندگی اندوخته دار (۳۶ درصد) است. 


بیمه زندگی اندوخته دارِ تجارت نو، به لحاظ میزان جذب حق بیمه، بالاترین قدرت را در پرتفوی این شرکت ایجاد کرده است؛ به ویژه در وضعیتی که ۱۶ درصد خسارت‌ها سهم بیمه زندگی اندوخته دار شده است. 


پاشنه آشیل پرتفوی و چالش اصلی
در مقابل، سهم بالای رشته درمان با خسارت بالا، پاشنه آشیل تجارت نو است. ۱۸ درصدِ تولید بیمه در برابر ۳۳ درصدِ پرداخت خسارت، سهم رشته درمان از پرتفوی تجارت نو شده است. 


با درجه اهمیت کمتر، رشته ثالث اجباری با ۲۲ درصد تولید و ۲۹ درصد خسارت، به پاشنه آشیل تجارت نو تبدیل شده است. بر همین اساس، ۴۰ درصد تولید و ۶۲ درصد خسارت، متعلق به درمان و ثالث اجباری است. 


نسبت خسارت بالا در این دو رشته، ایجاب می‌کند که تجارت نو با قدرت بیشتری به سمت اصلاح پرتفوی خود در سال ۱۴۰۴ حرکت کند تا بتواند نسبت خسارت خود را پایین‌تر از ۵۰ درصد حفظ کند. 


جهش جذب حق بیمه زندگی 
خوشبختانه بیمه تجارت نو، با سرعت بالایی متوجه مزایای بیمه‌های زندگی (عمر) برای اصلاح پرتفوی خود، شده است. روندِ جهش جذب حق بیمه در ۸ ماهه ابتدای ۱۴۰۳، شاهدی بر تحرکات جدید این شرکت است. 


بر این اساس، تجارت نو، رشد بیش از ۷۳۵ درصدی در جذب حق بیمه تولیدی (ارزش ریالی) را در ۸ ماهه ابتدای ۱۴۰۳ در رشته بیمه زندگی تجربه کرده است. این در شرایطی است که میانگین نرخ رشد حق بیمه تولیدی این شرکت (کل رشته‌ها) حدود ۱۱۴ درصد است. 


استراتژی صدور بیمه‌نامه
البته تجارت نو، در زمینه تعداد بیمه‌نامه‌های صادره برای بیمه زندگی، تحرکات قوی و روندمندی را از خود بروز نداده است. بر این اساس، تعداد بیمه‌نامه‌های زندگی صادره این شرکت در ۸ ماهه ابتدای ۱۴۰۳ تنها ۵.۲۸ درصد رشد کرده است. 


تجارت نو در صدور بیمه‌نامه، عمده تمرکز خود را بر روی رشته نفت و انرژی (رشد ۶۸۴ درصد)، حوادث راننده (رشد ۶۵ درصدی)، شخص ثالث و مازاد (رشد ۶۵ درصدی) و آتش سوزی (۶۱ درصد) گذاشته است. 


البته این نکته را باید در نظر داشت که تجارت نو، تمرکز صدور بیمه‌نامه را به این علت بر روی نفت و انرژی، حوادث راننده و شخص ثالث و مازاد گذاشته که تعداد موارد خسارت‌های این رشته‌ها، پایین‌تر از بیمه زندگی است. 


در نتیجه، استراتژی شرکت در زمینه بیمه زندگی، جذب ریالی بیشتر، و در زمینه بیمه‌های یاد شده، رشد فروش بیمه‌نامه است اما در بلند مدت، تجارت نو برای کاهش نسبت خسارت خود به بیمه‌نامه‌های پولساز مانند بیمه زندگی نیاز دارد؛ به ویژه اگر بخواهد درآمدهای عملیاتی و سود خود را از سطوح کنونی، افزایش دهد. 


پرتفوی تجارت نو بزرگترین گواه بر ضرورت پرداختن این شرکت به بیمه زندگی در سال ۱۴۰۴ و سال‌های آتی است. بر این اساس، بیش از ۲ هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان از حق بیمه‌های تولیدی شرکت مربوط به درمان و ثالث-اجباری است. 


در مقابل، بیش از ۲ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان، تولید بر روی بیمه زندگی (اندوخته دار و غیراندوخته دار) در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته است. 
در مجموع حدود ۴۰.۵ درصد کل حق بیمه تولیدی تجارت نو در سال ۱۴۰۳ سهم بیمه زندگی شده است؛ رقمی در حدود ۲ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان از کل حق بیمه ۱۴۰۳ (۶ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان). 


تجارت نو در آستانه بلوغ پرتفوی
بررسی عملکرد بیمه تجارت نو در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این شرکت علی‌رغم مقیاس کوچک‌تر خود در بازار بیمه‌های تجاری، با تمرکز هوشمندانه بر توسعه بیمه‌های زندگی موفق شده نسبت خسارت مناسبی را حفظ کند. 


رشد چشمگیر حق بیمه زندگی، به ویژه رشد ۷۳۵ درصدی ارزش ریالی آن، گواه بر تغییر رویکرد این شرکت به سوی پرتفویی سودآورتر است. 


با این حال، چالش جدی در رشته‌های زیان‌دهی همچون درمان و ثالث اجباری همچنان پابرجاست و کاهش سهم این رشته‌ها از پرتفوی، کلید اصلی تثبیت نسبت خسارت زیر ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۴ خواهد بود. 


تجارت نو اگر در کنار رشد ریالی بیمه‌های زندگی، بر افزایش تعداد بیمه‌نامه‌های این بخش نیز تمرکز کند، می‌تواند مسیر سودآوری پایدارتر و توسعه بلندمدت خود را هموار کند. 
آینده این شرکت در گرو تداوم استراتژی‌های جسورانه و اصلاح‌گرایانه‌ای است که در سال ۱۴۰۳ کلید خورده‌اند.

ارسال نظرات
موضوعات روز