جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
سايپا در يك سال اخير با توجه به بازارهاي مالي و اقتصادي، ارتباط سيستماتيك مناسب با بانك مركزي و ساير بانك هاي عامل، بازار بورس و اوراق بهادار، مراكز حسابرسي و مالي و ساير حوزه هاي مربوط به اين بخش توانست اوضاع سرمايه اي خود را به سرعت سامان دهد
کد خبر: ۸۴۵۵

تیتر20 -  اين روزها يكي از مهم ترين اتفاقات در تاريخ صنعت خودروسازي ايران رقم خورده و گام مهمي در راستاي توسعه اين صنعت براي آيندگان برداشته شده است و آن حضور يكي از بزرگ ترين و مهم ترين نام هاي موجود در صنعت خودروسازي دنيا به نام سيتروئن فرانسه است كه در زمينه هاي مختلف طراحي و توليد خودرو به عنوان يك توليدكننده صاحب سبك شناخته مي شود،  سيتروئن به عنوان يكي از مطرح ترين خودروسازان در سطح جهان محسوب شده و توليداتش قابل عرضه و رقابت در تمامي بازارهاي جهاني است، اساسا اين كه چطور اين شركت حاضر شد به ايران بيايد و زير برگه‌هاي قرارداد با سايپا را امضا كند و 300 ميليون يورو از ثروت و سرمايه خود را با تمام حساسيت هاي كه دارد براي خريد سهام يك سايت توليدي سايپا بپردازد قابل تامل است.
همه مي دانند كه، شركت‌هايي در حد و اندازه سيتروئن براي هر سنت از سرمايه‌شان برنامه دارند و به اين راحتي حاضر نمي‌شوند پول خود را در جايي هزينه كنند كه در سود و زيان آن شك و ترديد وجود داشته باشد؛ اما چرا سيتروئن دست به اين اقدام زده؟
پاسخ اين سوال را مي‌توان در شريك ايراني سيتروئن يافت، شريكي كه يقيناً اقدامات و تصميماتش در كنار شرايط و وضعيت فعلي‌اش به طور گسترده مورد رصد و مطالعه فرانسوي ها قرار گرفته و آن ها به خوبي به اين نتيجه رسيده اند كه سايپا در آينده چه شرايطي خواهد داشت. آن ها به خوبي دريافتند كه سايپا در دو حوزه اصلي مربوط به خود يعني كار و توليد و همچنين بازار سرمايه و پول تا چه ميزان با برنامه و موفق عمل كرده و اگر فرانسوي ها آن را ناديده بگيرند، قطعاً شركت هاي ديگر اين اشتباه را مرتكب نخواهند شد.
 سايپا در يك سال اخير با توجه به بازارهاي مالي و اقتصادي، ارتباط سيستماتيك مناسب با بانك مركزي و ساير بانك هاي عامل، بازار بورس و اوراق بهادار، مراكز حسابرسي و مالي و ساير حوزه هاي مربوط به اين بخش توانست اوضاع سرمايه اي خود را به سرعت سامان دهد. در نگاه تحليل گران مدير عامل گروه خودروسازي مهدي جمالي در زماني سكان مديريت اين شركت را به دست گرفت كه سايپا از لحاظ مالي، وضعيت چندان خوبي نداشت. وي در بدو امر با تصميم سازي در تجديد ساختار دارايي‌ها، سرمايه مورد نياز اين شركت را فراهم كرد و توانست شركت را نجات دهد. هر چند قبلا در فروش سهام سايپا اشتباهاتي انجام شده بود كه شركت را با چالش‌هاي جدي مالي مواجه كرده و باعث شده بود سايپا در چند سال گذشته به شدت با كمبود نقدينگي مواجه شود و اين مساله فشار زيادي به اين شركت وارد ‌كرد.
 به بيان ديگر بايد گفت با تدبير انديشيده شده در اصلاح ساختار دارايي‌هاي سايپا، علاوه بر اينكه باعث شد تا نسبت‌هاي مالي علي‌الخصوص نسبت مالكانه شركت سايپا بهبود يابد، شركت نيز از شمول ماده 141 اصلاحيه قانون تجارت خارج شده و توانايي اخذ وام‌هاي بيشتر را داشته باشد و همچنين نرخ بهره وام‌هاي جديد نيز كاهش يابد و در كنار اين موارد ارزش شركت در بازار سرمايه نيز افزايش يافته و سايپا با ارزش‌ترين شركت خودروساز در بازار سرمايه ايران باشد و بتواند جاي غول هاي خودروسازي كشور را در بازار سرمايه جابجا كند.
برخي كارشناسان معتقدند سايپا در اين مدت در بازار سرمايه خوب كار كرده و توانسته است به موفقيت‌هايي در اين حوزه دست بيايد، نظم مالي و اقتصادي در اين مجموعه حاكم شد، مسير نقدينگي موجود در گروه مشخص شد و سايپا توانست با ايجاد انضباط اقتصادي، ساختار سرمايه خود را اصلاح كرده و وضعيت خود را در اين حوزه منسجم و متمركز كند.
از سوي ديگر همين انتظام اقتصادي موجب بهبود وضعيت توليد اين گروه شد؛ سايپايي كه در چند سال اخير وقت و بي وقت توقف خطوط توليد و كاهش شديد تيراژ را تجربه كرده و توليد روزانه اش به زير 800 دستگاه رسيده بود، به يكباره اوضاع خود را چنان سامان داد كه با افزايش 174درصدي توليد روزانه از 831 دستگاه در مهر 94 به 2295 دستگاه در مرداد ماه 95 رسيد، به نوع ديگر مي‌توان گفت در 4 ماهه اول امسال توليد سايپا با رشد بيش از 18 درصدي نسبت به سال 94 و حدود 21 درصدي نسبت به سال 93 مواجه شده و نرخ تحقق محصول سايپا به عدد خيره كننده 93 درصد رسيده است، همچنين با افزايش تنوع در محصولات سايپا، ‌امروز نرخ تركيب محصول اين گروه خودروسازي افزايش يافته در حوزه فروش نيز، سهم بازار سايپا نسبت به سال 93 نيز 4.7 درصد رشد نموده و به حدود 39 درصد رسيده است، در كنار اين موارد بايد به بازگشت به برخي حوزه‌هاي فروش نيز اشاره كرد كه به طور مثال مي‌توان گفت گروه سايپا در فروش ناوگاني به ويژه تاكسيراني نيز پس از سال ها غيبت حضور يافته و توانسته نياز اين بخش از بازار را دوباره تحت پوشش محصولات جديد خود قرار دهد و آن طور كه از اخبار اين گروه پيداست، در مركز تحقيقاتش نيز اقداماتي براي طراحي و توليد پلت فرم جديد خودرو صورت گرفته  و وعده داده شده كه به زودي خودروهايي با برند سايپا به بازار عرضه شود كه قابل رقابت با تمام خودروهاي وارداتي به كشور خواهند بود.
آن چه كه از صحبت هاي مديران شريك ايراني سيتروئن مي توان استنباط كرد، طراحي مگاپلت فرم در كنار توليد و عرضه حدود پنج خودرو جديد بر روي آن از جمله برنامه‌هاي گسترده اي است كه سايپا براي يكي دو سال آينده در دستور كار قرار داده است.
همه اين موارد مي تواند به خوبي نشان دهد كه سايپا در حال حاضر دو چهره دارد، اين شركت از يك سو در حال ايفاي نقش يك هلدينگ بزرگ اقتصادي در گستره اقتصاد كلان كشور است كه جايگاه خوبي در بازار پولي دارد و از سوي ديگر يك كارخانه بزرگ توليدي با انبوهي از تجهيزات، ابزارآلات، نيروي انساني، دانش فني و مهم تر از همه برنامه هاي بلندپروازانه براي آينده است. طبيعتا شركتي كه چنين وضعيتي دارد، براي سيتروئن و رقبايش يك مورد جذاب و خاص محسوب مي شود و آن ها به خوبي مي‌فهمند كه هر يك روز تاخير در آغاز همكاري با اين خودروساز ايراني چقدر دير است!/ایرنا/سایپا نیوز

ارسال نظرات
موضوعات روز