دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
تیتر20 بررسی می کند؛
موضوع حمایت یا اسپانسرینگ یکی از ابزارهای مهم در مدیریت تبلیغات است که فرد یا گروهی با قراردادن امکانات و سرمایه از فرد، گروه یا پروژه ای به منظور دستیابی به هدفی مشخص حمایت می کند.
کد خبر: ۳۱۳۲۹
آیا بانک ملت با هزینه در فیلم لس آنجلس - تهران به هدف رسید؟

تیتر20 - موضوع حمایت یا اسپانسرینگ یکی از ابزارهای مهم در مدیریت تبلیغات است که فرد یا گروهی با قراردادن امکانات و سرمایه از فرد، گروه یا پروژه ای به منظور دستیابی به هدفی مشخص حمایت می کند.

در دنیای ارتباطات و تبلیغات، اسپانسرینگ را باید یکی از ابزارهای مهم در ارتباطات یکپارچه بازاریابی دانست، که امروزه بسیارمهم و پراهمیت تلقی می شود. بر اساس تئوری های علوم ارتباطات، حامی گری از رویدادها و موضوعات مهم فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی یکی از شیوه های کارآمدی است که به نهادها و بنگاه ها فرصت می دهد تا پیام و برند خود را به شیوه ای موثر به مخاطب عرضه نمایند.

بر همین اساس است که بانک ها با در اختیار داشتن بودجه و سرمایه های بالا سالهاست در بخش های مختلفی از جمله ورزش و سینما و تلویزیون به عنوان حامی حضور دارند، اما نکته قابل تامل اینجاست که حامی گری یا اسپانسرینگ دارای ظرافت های خاص و ویژه ای است که متاسفانه بسیاری از نهادها و بنگاههای ایرانی از درک آن عاجزند و کورکورانه وارد این بخش می شوند و در نهایت بدون داشتن دستاوردی مشخص فقط سرمایه خود را از بین می برند!

اسپانسرینگ بانک ها در ایران دامنه بسیار گسترده ای دارد و در واقع خیلی ها در بسیاری از بخش ها، از بانک ها توقع دارند، اما در بخش سینما داستان حمایت بانک ها از فیلم های سینمایی، داستان پر غصه ای است که همیشه با حرف و حدیث هایی همراه بوده و البته نمونه تجربی چندان موفقی نیز در این زمینه وجود نداشته است.

یکی از همین تجربیات، داستان حمایت مالی بانک ملت از فیلم در حال اکران لس آنجلس تهران است، فیلمی که علی رغم موفقیت نسبی در گیشه، با انتقادات بسیار گسترده ای از سوی مخاطبین و منتقدین مواجه بوده و بسیاری حتی حضور بانک ملت را در این فیلم مصداق هدردادن منابع و زیان آشکار به سهامداران بانک تلقی نموده اند.

پرسشی که مطرح است اینست که این حمایت بر اساس چه رویکردی شکل گرفته و اساسا چه سودی برای شرکت بورسی بانک ملت در پی داشته است؟ اگر این حمایت در راستای عمل به وظایف اجتماعی و حمایت از بخش فرهنگ و هنر عنوان شود، آیا واقعا می توان این فیلم را انتخابی مناسب و فرهنگی تلقی کرد؟!

اگر صرفا یک قرارداد تجاری و سرمایه گذاری مالی بوده است باید پرسید آیا بانک ها می توانند بدون درنظرگرفتن منافع کلان و صرفا با رویکرد اقتصادی فارغ از شرایط و ویژگی های یک اثر هنری از آن حمایت مالی نمایند و اساسا آیا یک بانک مجاز هست که در چنین مراودات اقتصادی وارد و سرمایه گذاری نماید؟!

بخش های تصمیم گیر در بانک ملت در این مورد علاوه بر اینکه باید پاسخگوی اعتبار برند تجاری خود نزد مخاطبان و ذی نفعان بانک باشد، باید در خصوص منابع مالی صرف شده در این فیلم و دستاوردهای حاصل از آن نیز نزد سهامداران، پاسخ های قابل قبول و قابل دفاعی ارائه نماید. 

در چنین شرایط اقتصادی که بحران های مالی و اقتصادی از همه سو دامن گیر اقتصاد و مردم است، آیا روا است که منابع یک بانک برای چنین فیلمی هزینه شود؟! آیا در چنین شرایطی وظایف و رسالت های مهم تری برای بانک ها قابل تصور نیست؟! آیا بخش ها و پروژه های حیاتی و مهم تری برای حمایت قابل تصور نبوده و نیست!؟ قطعا حمایت از هنر و سینما بخش مهم و قابل احترامی است اما آیا هر نوع سرمایه گذاری در هر نوع فیلمی را می توان مصداق این مدعا قلمداد نمود؟

البته که باید تصریح کرد متاسفانه این فقط مختص بانک ملت نبوده و در بسیاری از موارد اسپانسرینگ بانک ها نتایج چندانی برای آنها نداشته است، چرا که برای موفقیت در حمایت مالی باید نکاتی مهم و اصولی را در نظر گرفت. حامی گری باید با اهداف ارتباطی کاملا مشخص صورت گیرد و لزومی ندارد که بانک حامی هر فیلمی شود.

در حامی گری باید بانک ها به سراغ انتخاب فیلم هایی بروند که کاملا با پیام بانک و اهداف آن مطابقت داشته باشد نه اینکه فقط برند خود را به اسامی و ستاره های سینمایی گره بزنند.

به نظر می رسد بانک ملت باید در بحث اسپانسرینگ مکانیزم های مدیریت و نظارت خود را بازبینی نماید، چرا که در غیر اینصورت علاوه بر اینکه سودش را از دست خواهد داد، نتایج عکس نیز به همراه خواهد داشت.


ارسال نظرات
موضوعات روز