پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
ظاهرا صنعت لوازم خانگی در سال جدید باید با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کند و شرایط نسبت به یکی دو سال اخیر برای این صنعت دشوارتر به نظر می رسد.
کد خبر: ۴۹۸۴۴
تیتر20 - صنعت لوازم خانگی طی دو سال اخیر بواسطه تحریم و خروج شرکت های خارجی به آرامی مسیر توسعه را بیش از گذشته پیمود و با سرمایه گذاری شرکت های داخلی توانست جای خالی برندهای خارجی را پر کند و بازاری که در سالیان نه چندان دور در قبضه کالاهای خارجی بود را به خوبی تامین و نیازهای کشور را برطرف کند.
اما ظاهرا صنعت لوازم خانگی در سال جدید باید با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و شرایط نسبت به یکی دو سال اخیر برای این صنعت دشوارتر به نظر می رسد.
نخستین چالش پیش رو برای این صنعت زمزمه های بازگشت رقبای خارجی به بازار داخلی است، با تغییر رئیس جمهور آمریکا و رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن روند سیاست دولت آمریکا تغییر کرد و این کشور که از برجام خارج شده بود به میز مذاکرات برجام برگشت، این بازگشت موجب شد تا زمزمه های برداشتن تحریم ها به گوش برسد.
هنوز نه مذاکرات برجام به سرانجام رسیده و نه تحریم لغو شده، زمزمه های بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی به کشور به گوش می رسد و در این بین بگو مگوهایی نیز بین طرفداران و مخالفان بازگشت برندهای خارجی صورت گرفته است، طرفداران بازگشت معتقدند نباید حق استفاده از کالای باکیفیت را از مصرف کنندگان گرفت بلکه باید به آنها حق انتخاب داد اما از آن سو مخالفان بازگشت برندهای خارجی معتقدند این شرکت ها که در سخت ترین زمان ممکن و با کوچکترین فشار از سوی آمریکا بازار ایران را ترک و مصرف کنندگان را در تامین کالا با مشکل مواجه کردند نباید با برطرف شدن تحریم ها آن هم زمانی که تولیدکنندگان داخلی سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند به راحتی مجددا به بازار کشور دسترسی پیدا کنند.
جدا از بگو مگوهایی که در این باره وجود دارد اما در صورت بازگشت برندهای خارجی قطعا عرصه برای فعالیت برندهای داخلی تنگ تر خواهد شد و شرکت های داخلی باید بیش از زمان فعلی روی کیفیت و قیمت کالاهای خود تجدیدنظر کنند تا همچنان بتوانند نظر مصرف کنندگان را به خود جلب نمایند امری که قطعا کار را برای این برندها بسیار دشوار می کند.
چالش دوم پیش روی این صنعت، افزایش نرخ ارز و مواد اولیه و سایر مولفه های تولید است که تا حد زیادی این صنعت را در تنگنا قرار داده است.
افزایش ۳۹ درصدی دستمزد و افزایش نرخ مواد اولیه به خصوص مس، فولاد و آلومینیوم هزینه قیمت تمام شده را برای این صنعت به شدت افزایش داده است،در حالی که بخش زیادی از مواد اولیه موردنیاز این صنعت در داخل تولید می شود اما تولیدکنندگان داخلی آن را با قیمت جهانی به شرکت های داخلی می فروشند که مشکلات زیادی را برای این شرکت ها در بر داشته است.
در کنار این موارد نباید به سادگی از کنار نرخ ارز نیز گذشت که با تغییرات مداوم و رو به رشد خود شرکت های داخلی را برای تامین آن و خرید بخشی از مواد اولیه از خارج از کشور به دردسر انداخته است و نقش بسزایی نیز در تعیین قیمت ایفا می کند.
چالش بعدی که در سال جاری شرکت های لوازم خانگی باید به جنگ آن بروند، تورم است که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده می شود و به هر اندازه که تورم افزایش یابد قیمت لوازم خانگی نیز رشد خواهد کرد.
با توجه به اینکه افزایش تورم ارتباط مستقیم با قدرت خرید جامعه دارد هر چه میزان تورم افزایش یابد بواسطه آن قدرت خرید کاهش می یابد و همین موضوع شرکت های داخلی را با چالش مواجه می کند.
طی ماه های اخیر تورم در کشور به اندازی رشد کرده که بخش زیادی از جامعه توان خرید لوازم خانگی موردنیاز خود را ندارند به همین دلیل تقاضا در این بازار به شدت کاهش یافته است و تا کسی ناچار نباشد دست به خرید نخواهد زد، این در حالی است که پیش بینی می شود سطح قیمت ها در این بازار حداقل 15 درصد دیگر رشد داشته باشد که کار را بیش از گذشته برای تولیدکنندگان سخت خواهد کرد.
همین موضوع موجب شده تا تولیدکنندگان برای نیفتادن در دام رکود به فکر چاره جدید برای فروش کالاهای خود بیفتند و در حال حاضر اقدام به فروش اقساطی کالاهای خود کرده اند به همین دلیل تولیدکنندگان با همکاری برخی از بانک ها اقدام به پرداخت تسهیلات برای خرید می کنند تا بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند.
تمام عوامل ذکر شده حاکی است 1400 سال سختی برای صنعت لوازم خانگی خواهد بود و شاید اوضاع بر وفق مراد این صنعت پیش نرود.