جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
تیتر 20 بررسی می کند
در حالی که سرمایه گذاری زیادی در بخش لوازم خانگی صورت گرفته اما عرضه گسترده کالای قاچاق در بازار تولیدکنندگان داخلی را در برزخ قرار داده است.
کد خبر: ۵۰۲۸۳
صنعت لوازم خانگی در برزخ قاچاق و مالیات
تیتر 20 -  بازار لوازم خانگی سال های زیادی است که بواسطه گستردگی مرزهای کشور از معضل قاچاق رنج برده است و برندهای مختلف بدون مشکل و به صورت فراوان در کشور در دسترس بوده اند اما پس از اعمال دور جدیدی از تحریم ها که بواسطه آن برندهای خارجی  بویژه دو برند معروف کره ای سامسونگ و ال‌جی بازار کشور را ترک کردند، پدیده قاچاق گستردگی بیشتری پیدا کرده است.

پس از خروج دو برند کره ای که بخش زیادی از بازار لوازم خانگی را در اختیار داشتند خلاء بزرگی در این بازار بوجود آمد و تا زمانی  که برندهای داخلی بتوانند این خلاء را پر کنند کالاهای قاچاق بخش زیادی از بازار را در اختیار خود گرفتند.

البته عرضه لوازم خانگی قاچاق در مناطق مختلف کشور متفاوت است و هر چه به سمت استان های مرزی پیش می رود این موضوع گستردگی بیشتری می یابد، به گفته برخی از فعالان این صنعت روزانه بین یکهزار تا سه هزار خودرو لوازم خانگی قاچاق وارد کشور و توزیع می شود.

ورود لوازم خانگی قاچاق به حدی در بازار فراوان شده که گردش مالی چشمگیری و ارقام بزرگی از 2 میلیارد دلار تا 200 میلیارد دلار برای آن عنوان می شود! 

در حالی این ارقام از قاچاق لوازم خانگی بیان می شود که مسئولان نظارتی معتقدند به شدت در حال برخورد با قاچاق هستند و طرح های مختلفی را نیز اجرا کرده اند.

حتی طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی نیز اجرا شد تا فروشندگان لوازم خانگی ملزم شوند کالاهایی که از گذشته در انبار داشته اند را نیز شناسه دار کنند تا در آینده کالای قاچاق به اسم کالای در انبار مانده به بازار عرضه نشود تا بتوان سرو سامانی به وضعیت قاچاق داد.

علی رغم تمام اقدامات صورت گرفته اما همچنان کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی جولان می دهند و به راحتی می توان این کالاها را تهیه کرد.

با کمی وقت گذاشتن و چرخیدن در بازار امین حضور که مرکز فروش لوازم خانگی در پایتخت است به راحتی می توان کالاهای ساخت خارجی بویژه دو برند معروف کره ای را یافت کرد که علی رغم عدم تولید در کشور همچنان در بازار عرضه می شوند هر چند شاید بخش بسیار اندکی از این کالاها از گذشته در انبارها باقی مانده باشد اما وجود کالاهایی با برند سامسونگ و ال جی که ساخت مصر هستند به وضوح وجود کالای قاچاق در بازار را نشان می دهد.

 وفور کالای قاچاق در بازار در حالی مشاهده می شود که پس از تحریم و خروج برندهای خارجی تولیدکنندگان داخلی سرمایه گذاری زیادی در این بخش صورت دادند تا بتوانند خلاء عدم حضور برندهای خارجی را پر کنند و با شیوع کرونا حتی هزینه های بیشتری را نیز متحمل شدند.
تولیدکنندگان داخلی که با مشکلات عدیده ای در راه تولید مواجه هستند باید با کالاهای قاچاق  در بازار نیز رقابت کنند کالاهایی  که به دلیل نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های گمرکی و سایر هزینه های دیگر با قیمت ارزان‌تر از تولیدات داخلی در دسترس هستند و نظر خریداران را به سمت خود جلب می‌کنند.

اما علی رغم وعده‌های داده شده برای برخورد با لوازم خانگی قاچاق در مبادی ورودی و سطح عرضه چندان کارساز نبوده است و همانطور که پیش تر بیان شد در سطح بازار کالای قاچاق به وفور یافت می شود و علاوه بر آن  در فضای مجازی نیز تبلیغ می شود و عده ای نیز با دریافت پول آنها را گارانتی می کنند، به‌نظر می‌رسد با توجه به گردش مالی بسیاری که در این بخش وجود دارد اراده کافی برای برخورد با لوازم خانگی قاچاق در مبادی و سطح عرضه وجود ندارد. 

در حالی که تولیدکنندگان داخلی ناچار به پرداخت حقوق ورودی، مالیات ارزش افزوده هستند و سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند و در حال رقابت نابرابربا کالاهای قاچاق هستند انتظار دارند تا دولت در مبارزه با قاچاق با شدت بیشتری برخورد کند تا تولیدکنندگان داخلی در این بین متضرر نشوند و سرمایه گذاری در کشور به خطر نیفتد از طرفی با توجه به اینکه کشور از نظر تامین ارز با محدودیت مواجه است کالاهای قاچاق موجب خروج حجم زیادی از ارز به خارج  از کشور می شود نیازمند عزم جدید برای برخورد با این پدیده است.
ارسال نظرات
موضوعات روز