جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
تیتر20 گزارش می دهد:
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان یکی از بازیگران اصلی زنجیره فولاد که نقشی 30 درصدی ایفا می کند، این بار خواسته های بخش معدن و گلوگاه های موجود را در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد تا بتواند نقش بخش معدن در اقتصاد کشور را افزایش دهد.
کد خبر: ۵۳۷۱۳
از توسعه کرمان تا رشد اقتصاد کشور؛ گل گهر صدای بخش معدن در حسینه امام خمینی (ره)
تیتر20 - چندی پیش جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولان اقتصادی و صنعتی با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار ایمان عتیقی، مدیر عامل شرکت گل‌گهر به نمایندگی از شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور به ارائه مسائلی پرداخت که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. 

اینکه ایمان عتیقی به عنوان یک مدیر جوان معدنی در حضور مقام معظم رهبری از مشکلات و دغدغه های بخش معدن و صنایع معدنی کشور سخن گفته را می توان به اهمیت جوانگرایی و نگاه به روز در بخش معدن تعبیر کرد. به هر حال مدیران جوان با نگاه و برنامه های جدید می توانند به  چرخ توسعه را با سرعت بیشتری بچرخانند. 

این موضوع نشان می دهد، توجه به جوانگرایی در میان دولت و حاکمیت وجود دارد و حائز اهمیت است. البته عتیقی در صحبت های خود بر اینکه باید به مدیران معدنی جسارت داد تاکید کرد. 

این مطلب نشان از آن دارد که همچنان مدیران شرکت های معدنی آن طور که باید نمی توانند با خیالی آسوده و براساس منافع ملی و درون سازمانی خود وارد عمل شوند. در حالی که بررسی عملکردی آنها حاکی از موضوعی دیگر است. به عنوان مثال ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که گل گهر نقش مهمی در آن ایفا کرد، نشان می دهد مدیران معدنی کشور امروز دغدغه توسعه در مقیاس ملی را دارند و در کنار آن می توانند پروژه های بزرگی همچون این پروژه را بدون حمایت مالی از سوی دولت اجرایی کنند. 

اینکه مدیران از جسارت کافی در تصمیم گیری ها و عملکرد برخوردار باشند می تواند نتایج بسیار خوبی را برای بخش اقتصادی کشور به همراه داشته باشد. اینکه مدیری دغدغه تولید، اشتغال و درآمدزایی داشته باشد در گام اول به نفع کشور پس از آن به نفع استان مربوطه و در نهایت به نفع آن مجموعه خواهد بود. 

امروز بخش تولید، کشور نیازمند مدیران جسوری است که هوشمندانه برای مقابله با مشکلات و تحریم تصمیم گیری کرده و راهکارهای به روزی برای برون رفت از این شرایط دارند. 

وجود چنین مدیرانی در بخش های مختلف اقتصادی منجر به پویایی بیشتر خواهد شد. مدیران جوان و کارآمدی که عهده دار هدایت مجموعه هایی بزرگ از جمله گل گهر می شوند باید چنین جسارتی را داشته باشند تا بتوانند بر این شرایط بحرانی فائق آیند. 

اما در بخشی دیگر از صحبت های عتیقی تاکید بر توسعه اکتشاف مطرح می شود. اینکه معدن و صنایع معدنی در شرایط تحریمی توانسته در حوزه صادرات غیر نفتی سربلند شود به معنای مهر تایید بر شعار «معدن به جای نفت است». 

خوشبختانه موقعیت زمین شناسی کشور به صورتی است که می توان با بهره برداری از این پتانسیل شاهد جبران تحریم های نفتی بود. بخش معدن و صنایع معدنی کشور با در اختیار داشتن پتانسیل های فراوان می تواند در اشتغالزایی و کاهش بحران های اجتماعی در مناطق محروم ایفای نقش کند. اما این کار باید از کجا کلید زده شود. همانطور که مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در این دیدار تاکید کرد، باید اکتشافات بیش از گذشته مورد تاکید قرار بگیرد. 

عتیقی در این باره اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث کمرنگ شدن ایفای نقش معادن در کشور شده، نداشتن سیستم جامع اکتشافی است. در این زمینه باید فکری کرد، راهی ساخت و سیاستی نوشت. از نظر بنده و کارشناسان علاوه بر تکمیل زنجیره محصولات معدنی، اکتشاف نقش بسیار مهمی دارد.

متاسفانه در سال های گذشته آن طور که باید اکتشاف به عنوان اولین و مهمترین حلقه فعالیت های معدنی مورد توجه قرار نگرفته است. درواقع بی توجهی به این حوزه بود که امروز نگرانی ها درباره تامین مواد اولیه و تحقق برنامه های 1404 را افزایش داده است. هرچند شرکت های بزرگ همچون گل گهر، چادرملو، ملی مس و... خود گام های بزرگی در توسعه اکتشافات برداشته اند اما فراموش نکنیم با توجه به بالا بودن ریسک اکتشافات باید دولت حمایت های لازم از این حوزه را داشته باشد. 

از سویی دیگر حضور دیگر سازمان ها همچون سازمان انرژی اتمی، منابع طبیعی و محیط زیست در بحث اکتشافات توانسته سرعت اقدامات در بخش هایی از کشور را کند کرده و گاها آنها را متوقف کند. نبود تعامل کافی میان بخش معدن و سازمان های یاد شده در سال های گذشته توانست بهره برداری از برخی ذخایر مهم را به حاشیه برده و بیش از گذشته این بخش ها را در تقابل با معدن قرار داد. البته تلاش های فعالان بخش معدن و وزارت صمت تا حدودی از این تعامل کم کرد و امروز شرکت های معدنی برای فعالیت های اکتشافی با مشکلات کمتری مواجه هستند اما همچنان این برخی مسائل پابرجاست و توانسته سرعت فعالیت ها را کم کند. 

هرچند امروز نیز فرصت بسیاری در این زمینه از دست رفته است اما ادامه این موضوع می تواند در پی توسعه فعالیت صنایع معدنی به ویژه فولادی ها و تحقق برنامه های 1404، نیاز به واردات مواد اولیه به مرحله اجرا خواهد رسید و توجیه اقتصادی واحدهای ایجاد شده را کاهش خواهد داد. این اتفاق می تواند سهم صادراتی ایران را نیز کاهش دهد زیرا با واردات مواد اولیه قیمت تمام شده افزایشی و توان رقابت پذیری نیز کاهش خواهد یافت. 

اما در ادامه عمده تمرکز صحبت های عتیقی معطوف به گل گهر می شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نقشی 30 درصدی در زنجیره فولاد کشور ایفا می کند به همین دلیل باید این مجموعه را موثر در توسعه صنعت فولاد و در ادامه توسعه منطقه و استان کرمان دانست. 

اینکه گل گهر بزرگترین تولید کننده کنسانتره در سال 99  بوده و حالا با افزایش تولید و فروش سعی بر حفظ این جایگاه دارد، نشان از اهمیت و وزن بالای این مجموعه دارد. گل گهر اولین منطقه ای است که زنجیره فولاد از اکتشاف تا فولاد را در اختیار دارد و نقش مهمی در توسعه و اشتغالزایی ایفا کرده است اما بی شک ادامه این توسعه و نقش آفرینی نیازمند حمایت هایی از سوی دولت خواهد بود. 

نکته مهم دیگر نقش آفرینی گل گهر در بورس کالا است که در جایگاه پنجم در میان شرکت های بورسی قرار گرفته است. تلاش این مجموعه برای افزایش تولید و فروش توانسته از ابتدای امسال بازدهی پنجاه درصدی را برای «کگل» به همراه داشته باشد و این بر اطمینان سهامداران به ویژه در شرایط فعلی بازار سرمایه می افزاید و اتفاقی مثبت برای اجرای پروژه های توسعه ای گل گهر خواهد بود. 

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که مجموعه های بزرگ در تلاش برای توسعه هرچه بیشتر بوده و در این میان نیازمند همراهی و حمایت های دولت و حاکمیت هستند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز