سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
تیتر20 بررسی می کند؛
پیش از تحریم ها،خودروسازان بزرگی در سرزمین تزار هاحضور داشتند و بازار در اختیار آنان بود.اما حالا با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است،سایپا جای خالی رنو در روسیه را پر می کند.
کد خبر: ۶۱۹۰۱
سایپا جای خالی رنو در روسیه را پر می کند
تیتر۲۰  - طی سال های اخیر بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا با سرمایه گذاری و تولید انواع و اقسام خودروها، به شدت در روسیه با هم رقابت می کردند و بازار خودروی آن کشور را در اختیار گرفته بودند.

شرایط برای طرفین خوب پیش می رفت و هر یک به آنچه می خواستند دسترسی داشتند.شرکت خودروساز، با حضور در بازار روسیه ضریب نفوذشان را افزایش داده بودند و سود می بردند.روسیه نیز علاوه بر کسب تجربه و افزایش دانش فنی،به سهم خود هم سود می برد و هم میزان اشتغال نیروی کارش بیشتر می شد.

در عین حال تجربه و تخصص همان نیروها نیز بیشتر می شد.ضمن اینکه تحرک و فعالیت و سرعت رشد خودروسازن روسی نیز بیشتر می شد و شهروندانش خودروهای روز دنیا را می توانستند در اختیار داشته باشند.در واقع حضور خودروسازان غیر روسی برای آنان بازی برد برد به شمار می آمد.

اما با آغاز درگیری روسیه و اوکراین و در ادامه تحریم هایی که علیه این کشور اعمال شد، ورق برگشت و شرکای تجاری صنعت خودروسازی اش،خواسته یا ناخواسته روسیه را ترک کردند. در این کشور نیز یکباره شرایطی ایجاد که پیشتر و در چند نوبت در ایران به وجود آمده بود. صنعت خودروسازی روسیه در شرایطی قرار گرفت که اصلا نه تنها تجربه نکرده بود،بلکه نحوه مواجه با ان را نیز نمی دانستد.

در مقابل اما خودروسازان ایرانی در این فقره آب دیده شده بودند.هر چند صنعت خودروسازی ایران با توجه به تحریم مستقیم، با توجه به سرمایه گذاری ها مشترک با شرکای خارجی شوک  سنگینی را تحربه کرد.

با این حال،آمادگی بیشتر و حرکت هایی که در سال های قبل آغاز شده بود، این شوک را به قوه محرک بدل کرد. به نحوی که بر خلاف تصور تحریم کنندگان،نه تنها صنعت خودروسازی ایران به زانو درنیامد،بلکه با تحمل بحران به وجود آمده،توانست از گردنه پر پیچ و خم و بد قلق تحریم ها عبور کند.

هر چند همچنان فاصله معناداری در این صنعت با سطح اول جهان وجود دارد.با این حال از یک سو نباید دستاوردهای امروز را فراموش کرد و درعین حال آبدیده شدن تولید کنندگان را باید بخشی از نتایج این تحریم ها دانست.

البته سال گذشته خودروسازان ایرانی با حضور در نمایشگاه خودروی روسیه توانستند پیامی واضح و روشن را به آن سوی آب ها ارسال کنند.

ولی حالا با توجه به سخنان مدیرعامل سایپا، قرار است به زودی برخی محصولات ایرانی در روسیه هم تولید شوند.چندی پیش محمد علی تیموری با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای منطقه از جمله روسیه آرزو دارند که صنعت خودروی ایران را داشته باشند،گفت : ساندروی ایرانی یا همان p90 به روسیه خواهد رفت. همچنین با روسیه مذاکراتی انجام شده که برخی محصولاتمان را در خطوط تولید روسیه تولید کنیم.

یعنی صنعت خودروسازی ایران طی سال اخیر و تحریم های مستقیم غیر مستقیم به مرحله ای رسیده است که می تواند به بازاری ورود کند که پیشتر برخی غول های جهان در آن حضور داشتند.

حالا استفاده از تجربه سال های تحریم و  آغاز حرکت به سمت تعمیق داخلی سازی به همراه توان تولید قطعات می تواند آزمون جدی برای حضور خودروسازان ایران در آن سوی مرزها باشد.

هر چند بسیاری منتقد این موضوع هستند و حتی  به عقد قرار داد 700 میلیون دلاری قطعه سازان  با روسیه با دیدگاه انتقادی نگاه می کنند و به عدم حمایت این کشور از ایران در زمان تحریم اشاره می کنند.

با این حال و با هر دیدگاهی به وضعیت باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد.فرصتی که از یک می تواند برای ایران ارزاوری داشته باشد و در استفاده صحیح ،بلند مدت و برنامه ریزی شده از این فرصت می تواند،مسیر ایران برای حضور در سایر بازارها را باز کند.می تواند سنجه ای برای توان رقابت ایران در سایر بازارها باشد.

البته ایران پیشتر در بازارهایی نظیر عراق،سوریه و تا حدی ونزوئلا و در مقطعی لبنان هم حضور داشته است.اما جنس این حضور با موارد قبلی متفاوت است.هر چند پیوندهای  سیاسی در  این داد و ستد  بی تاثیر نیست.به نظر می رسد بر خلاف سایر کشورهایی که در آنها حضور خودرویی هم داشته ایم، این بار روسیه برای ایران یک فرصت متفاوت خواهد بود.

به عبارت ساده تر سایپا با پی ۹۰ ایرانیزه شده،می خواهد جا پای رنو بگذارد. این حضور بدون تردید با چالش هایی همراه خواهد شد.در واقع در بازار و صنعتی که بزرگان حضور داشته، پر کردن جای خالی انها سخت خواهد بود.یعنی هم بازار به انها عادت کرده است و هم تفاوت تکنولوژی ها ممکن است به چشم بیاید.

با این حال سایپا با محصولی که انتخاب کرده است،علاوه بر اینکه می تواند نقش زیادی در بازار خودروی روسیه ایفا کند،می تواند نوع نگاه به خودروسازی ایران را نیز تغییر بدهد.

بازار و صنعتی که تولید کنندگان آلمانی،ژاپنی،کره ای و فرانسوی در آن حضور داشته و شاهد رقابت با برخی غول های چینی نیز بوده اند،حتما سخت گیر خواهد بود.شاید در وضعیت فعلی چاره ای نداشته باشد.

اما باید در نظر داشت که از یک سو چینی ها همچنان حضوری و پر رنگ و فعال دارند و این میتواند شرایط کار و رقابت را برای سایپا سخت کند و از سوی دیگر سایپا این فرصت را خواهد داشت که خودروسازی ایران در بازار روسیه را تثبیت کند.

ساده تر اینکه نحوه حضور،تولید،عرضه و خدمات پس از فروش سایپا باید به گونه ای باشد که نه تنها با برچیده شدن تحریم های روسیه، باز هم جز انتخاب های اول بازار قرار داشته باشد،بلکه می تواند نقش سفیر خودروسازی و صنعتی  ایران را نیز عهده دار شود.

مسلم است که نارنجی پوشان به این موارد توجه دارند و به روسیه عنوان دروازه ورود به سایر کشورها نگاه می کنند.آنها می دانند که اگر چه در حال حاضر جای خالی رنو را پر خواهندکرد ولی در آینده ای نه چندان دور قطعا باید با رنو و سایر غول ها رقابت کنند.


ارسال نظرات
موضوعات روز