جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
قدس: پیشرفت و رشد صنعت پخش در کشور ما به سیاستگذاری دولت و رها شدن دولت از اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی نیاز دارد.
کد خبر: ۶۲۵۴۳
چرا در صنعت پخش پیشرفت نکرده‌ایم؟
تیتر20 - محمداسماعیل قدس از پیشگامان صنعت پخش در یادداشتی که در دنیای اقتصاد منتشر شده است به موضوع "کاستی‌های ایران در صنعت پخش" پرداخته است.

در بخشی از یادداشت آقای قدس درباره موانع این صنعت آمده است:  
ما به چند دلیل فاصله بسیار زیادی با کشورها داریم. اولین دلیل این است که زیرساخت‌ها در همه جای دنیا فراهم شده‌اند، اما ما به آنها دسترسی نداریم. ما یک اینترنت قوی با فیبر نوری قوی و وصل به ماهواره و بدون قطعی نداریم. ما یک زیرساخت جاده‌ای کامل و شبکه‌ای که به همه روستاها وصل و قابل استفاده باشد، نداریم. ما شبکه سرد نداریم؛ یعنی مانند همه جای دنیا انبارداری‌های سرد چه بالای صفردرجه، چه زیر صفردرجه که بتوان کالاها را در آنها نگه داشت و به صورت جمعی استفاده کرد، نداریم.

 آنچه قبل از انقلاب به عنوان انبارهای عمومی قابل استفاده بوده است. ما از انبارهای مکانیزه استفاده نمی‌کنیم و همه انبارهای ما امروز دستی است. در حالی که در دنیا زمانی که کالا تولید می‌شود، از خط تولید مستقیماً و بدون دخالت دست به انبار مکانیزه می‌رود و با برنامه نرم‌افزاری ERP  که BI  برای آنها طراحی کرده، به صورت اتوماتیک از انبار بیرون می‌آید و در کامیون بارگیری و پخش می‌شود.

ما نیروی انسانی منسجم و بافکری که این موارد را با جزئیات در کنار هم قرار دهد، نداریم. ما حتی کامیون‌های مجهز به ساندویچ پانل با یخچال‌های سرد زیر صفر و بالای صفردرجه به اندازه کافی در کشور نداریم. قوانین و مقررات صحیح استفاده از این سخت‌افزار را هم نداریم.

 در شهری کامیون اجازه ورود ندارد و در شهری دیگر کامیون اجازه ورود دارد. در یک منطقه ساعت حمل بار را شب و در یک جای دیگر ساعت آن را روز اعلام می‌کنند. اینها همه مسائلی است که با آنها مواجهیم. 

ما یک پست خصوصی فعال که بتواند بسته‌ها را از یک انبار حمل کند و تحویل دهد و هزینه‌ها را پایین بیاورد، نداریم. در حالی که در کشورهای دنیا فدکس،UPS ، USP، TNT و شرکت‌های متعددی وجود دارد که به صورت سراسری در همه دنیا حضور دارند و در همه شهرها و روستاها شعبه و وسایل حمل دارند و با نرم‌افزارهای تهیه‌شده به حمل کالا می‌پردازند. 

حتی مشتریان مطلع هستند که کالای سفارش داده‌شده کجاست و امکان رهگیری و تعقیب کالا و زمان تحویل آن وجود دارد. فاصله ما با آنها هنوز بسیار زیاد است، اما اگر اراده شود، می‌توانیم به همه اینها دست پیدا کنیم.

ارسال نظرات
موضوعات روز