يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
دو چالش بزرگ ایران خودرو در 1402
تیتر20 - خودروسازان کشور امسال با چالش های مختلفی مواجه هستند و در این بین، ایران خودرو به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران طعم این چالش ها را بیشتر خواهد چشید.

آبی های جاده مخصوص چه به لحاظ کیفیت، چه از جنبه تولید و چه از منظر کنترل قیمت ها در بازار، بار اصلی را بر دوش دارند و هم توقع سیاستگذار و هم انتظار مصرف کنندگان از آنها بیش از دیگر خودروسازان است. از همین رو ایران خودرو باید برای مقابله با چالش هایی که امسال با آنها در عرصه های مختلف مواجه خواهد بود، برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

در بین چالش های موجود، به نظر می رسد اصلی ترین آنها تحقق برنامه ریزی تولید (همانی که وزارت صمت تعیین کرده) است. طبق برنامه ریزی وزارت صمت، امسال قرار است یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید برسد که سهم اعظم آن به ایران خودرو اختصاص دارد. به نظر می رسد آبی های جاده مخصوص باید طی امسال حدود 800 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند.

 هرچند ظرفیت چنین تولیدی در ایران خودرو وجود دارد، با این حال تحقق آن زیرساخت های دیگری را نیز می طلبد، به خصوص تامین نقدینگی برای تهیه قطعات موردنیاز از داخل و خارج. 

بنابراین تامین نقدینگی بابت تولید 800 هزار دستگاهی می تواند اصلی ترین چالش ایران خودرو در سال جاری باشد. 

اگر ایران خودرویی ها در تعیین قیمت محصولات شان مختار بودند، این موضوع (تامین نقدینگی) چالش خاصی را ایجاد نمی کرد، اما چون پای قیمت گذاری دستوری در میان است، ماجرا فرق می کند.

 فعلا شورای رقابت و وزارت صمت قیمت خودروها را تعیین می کنند و با توجه به شعار امسال –مهار تورم- بعید است قیمت ها تغییری متناسب با نیاز ایران خودرو را به خود ببینند.

 طبعا اگر ایران خودرو نتواند محصولات خود را با قیمتی مناسب (قیمتی که زیان ندهد و سود هم داشته باشد) بفروشد، در تامین نقدینگی بابت تهیه قطعات از داخل و خارج به مشکل بر خواهد خورد و نمی تواند تیراژ 800 هزار دستگاهی را محقق کند.

چالش دیگر ایران خودرو در سال جاری اما تعهد 780 هزار دستگاهی این شرکت به مشتریان است. در جریان فروش بزرگ خودرو در اواخر اسفند سال گذشته، ایران خودرویی ها حدود 780 هزار دستگاه محصول را در قالب فروش فوق العاده و پیش فروش فروختند و حالا باید بر اساس اولویت بندی صورت گرفته، آنها را تحویل دهند.

 در واقع ایران خودرو تقریبا کل تولید امسال خود را فروخته است. در حالت کلی، اینکه خودروسازی با چنین تقاضایی روبرو شود و تمام تولید یک ساله اش را پیش پیش بفروشد، اتفاق بسیار خوبی به شمار می رود، اما مشکل اینجاست که اولا ایران خودرو باید محصولات موردنظر را با نرخ های دستوری عرضه کند و ثانیا با توجه به چالش های موجود بر سر راه تولید، ممکن است با دردسر بزرگی به نام تعهدات معوق مواجه شود.  

در واقع فروش یکجای تولید یک ساله زمانی به نفع ایران خودرو تمام می شود که این شرکت در قیمت گذاری آزاد باشد و این موضوع سبب رشد درآمد و سودآوری اش خواهد شد. با این حال اما ایران خودرو مانند دیگر خودروسازان کشور گرفتار قیمت گذاری دستوری است و باب میلش این است که وقتی قیمت رسمی (از سوی شورای رقابت و وزارت صمت) باز هم بالا رفت،  خودروهای خود را بفروشد. از سوی دیگر، عدم رشد تولید در ایران خودرو (رشد تولید به اندازه ای که پاسخ تعهدات را بدهد) می تواند این شرکت را با چالش بزرگی به نام تعهدات معوق مواجه کند.

 تعهدات معوق علاوه بر اینکه اعتراض مشتریان و فشار دولت و مجلس شورای اسلامی را به دنبال خواهد داشت، کلی جریمه تاخیر را هم روی دوش بزرگترین خودروساز ایران خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
موضوعات روز