جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
عدم نظارت کافی، آموزش و تجهیزات به روز باعث شده تا هر ساله بخش معدن شاهد وقوع حوادثی باشد که در پی آن جان تعدادی از کارگران معدن گرفته شود.  
کد خبر: ۶۹۸۳۱

تیتر20- روز یکشنبه 27 خرداد در پی حادثه ای در معدن شازند 4 راننده در زیرآوار گرفتار و جان خود را از دست دادند. تکرار چنین حوادثی در بخش معدن زنگ خطری برای میزان ایمنی و نظارت بر فعالیت های معدنی را به صدا در آورده است. 


هرچند فعالیت های معدنی یکی از پرریسک ترین فعالیت های کاری محسوب می شوند اما با رعایت نکاتی و در اختیار داشتن تجهیزات ایمنی می توان  درصد وقوع آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داد. 


یکی از اصلی ترین دلایل وقوع حوادث معدنی دست کم در سال های اخیر، عدم توجه به هشدارهای مسئول فنی یا حتی عدم حضور چنین مسئولی در معدن بوده است. در بسیاری از گزارش هایی که به نقل از منابع آگاه نقل شده است، برخی معادن یا مسئول فنی ندارند یا با پرداخت مبالغی مسئول فنی را مجاب به چشم پوشی از برخی کاستی ها می کنند. 


حادثه انفجار معدن زمستان یورت همچنان از تلخ ترین حوادث معدنی کشور محسوب می شود که به دلیل عدم توجه به هشدارهایی درباره تجهیزات ایمنی به وقوع پیوست. هرچند پس از وقوع این اتفاق سازمان های مربوطه همچون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با برگزاری دوره های آموزشی و همچنین امضای تفاهم نامه هایی برای نوسازی تجهیزات ایمنی سعی بر کاهش وقوع حوادث داشتند اما همچنان تا به امروز شاهد تعداد زیادی از حوادث معدنی بودیم که جان کارگران را گرفته است.

 
نظارت را جدی بگیریم
یکی از اصلی ترین موضوعاتی که می تواند میزان وقوع این حوادث را کاهش دهد، بحث نظارت است. داشتن  مسئول فنی در معدن از الزامات قانونی و جزو وظایف سازمان های صمت استان ها است. در واقع این سازمان باید بر معادن نظارت داشته  و حضور مسئول فنی را بررسی کند. گاها این موضوع با بی توجهی همراه می شود که در نهایت اثر آن را باید در وقوع چنین حوادثی دید.

 
آموزش حلقه مفقوده در معادن 
اما در کنار نظارت سازمان های مرتبط با ایمنی معادن، آموزش حلقه مفقوده ای است که چندان مورد توجه معدنکاران به ویژه صاحبان معادن کوچک قرار نمی گیرد. بالا بودن هزینه های معدنکاری و برخی قوانین و مقررات باعث شده تا معدنکاران چندان توجهی به موضوع آموزش کارگران خود نداشته باشند.


 جالب است بدانید بسیاری از حوادث معدنی در معادن سنگ به دلیل عدم آموزش کار با دستگاه ها رخ می دهد. لازم است تا سازمان های مرتبط با بخش معدن و همچنین معدنکاران بحث آموزش را جدی گرفته و با برگزاری دوره های پی در پی سطح آگاهی کارگران معدنی نسبت به فعالیت های معدنی را به روز کنند. 


نوسازی تجهیزات ایمنی
در کنار دو موضوع مهم یادشده باید به بحث نوسازی تجهیزات نیز اشاره کرد. در سال های گذشته به دلیل تشدید تحریم ها و همچنین هزینه های بالای واردات تجیهزات ایمنی شاید به روز رسانی تجهیزات ایمنی کار چندان آسانی نبود. اما امروز با توجه به افزایش همکاری شرکت های معدنی با شرکت های دانش بنیان می توان انتظار داشت که دسترسی به تجهیزات جدید چندان کار سختی نخواهد بود، بلکه نیازمند سرمایه گذاری و اولویت قرار گرفتن این موضوع است. 


حال قرار گرفتن هر سه موضوع یاد شده در کنار هم باعث شد تا حادثه ای همچون ریزش معدن شازند رخ دهد و چندین خانواده عزادار شوند. بدون شک تا زمانی که هر سه نکته در بخش معدن اجرایی نشود این موضوع ادامه دار خواهد بود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز