سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود به سراغ اجرای طرح جامع اکتشاف در فاز‌های مختلف رفته تا با تامین پایدار مواد اولیه ظرفیت تولید در واحد‌های کنسانتره و گندله سازی خود را افزایش دهد. اما در این بین چالش‌هایی مانند معارضان محلی پیش روی مدیران این مجموعه قرار داشته است.  
کد خبر: ۷۱۳۳۶

تیتر20- طرح جامع اکتشاف معادن از مهمترین دستاوردهای صبانور برای سال 1402 اجرای فاز 1  و شروع فاز 2 آن بود  که در حال اجرا است. 
ظرفیت سالانه استخراج از معدن باباعلی 600 هزار تن است که 550 هزار تن سنگ ‌آهن دانه‌بندی مورد نیاز کارخانه کنسانتره اسدآباد از این معدن تامین می ‌شود. معدن ظفرآباد در استان کردستان و در دیواندره است که ذخیره آن قابل قبول نیست. دیگر تامین‌کننده خوراک کارخانه کنسانتره اسدآباد، معدن گلالی با ظرفیت پروانه 500 هزار تن است. معدن شهرک نیز با ظرفیت پروانه ۲ میلیون تن در سال در استان کردستان فعال است. در مجموع سقف ظرفیت معادن ما 3 میلیون و 100 هزار تن است.

 
با اجرای این طرح جامع شرکت صبانور به دنبال توسعه حداکثری است که می تواند در ادامه به توسعه زنجیره ارزش نیز کمک کند. 
این مجموعه در سال گذشته در راستای اجرای این طرح تلاش بر افزایش عملیات معدنی خود داشت، در سال 1402، موفق به استخراج ۳،۸۵۷،۷۵۶ تن سنگ آهن پرعیار، ۱۶۸،۴۸۳ تن سنگ آهن کم‌عیار و ۶،۳۰۸،۱۹۲ تن باطله‌برداری شده‌است؛ جمع عملیات معدن‌کاری در سال پیش به ۱۰،۳۳۴،۴۳۱ تن رسید که این میزان با رشد 19 درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود. 


اما یکی از نکات مهم در طرح جامع اکتشاف این مجموعه، توسعه معادن در استان های مرزی است. هرچند صبانور به سراغ ذخایر غرب کشور رفته است تا بتواند با بهره برداری از آنها به ارزش افزوده بیشتری دست پیدا کند، اما عموما این معادن در استان های مرزی و در مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفته اند. 
این موضوع می تواند روند فعالیت های اکتشافی این شرکت را با چالش هایی همراه کند که در ادامه توسعه زنجیره نیز از نظر زمانی متاثر از آن باشد.

فراموش نکنیم این مجموعه توسعه از معدن تا فولاد را در برنامه های خود دارد و برای تحقق آن باید به ذخایر معدنی پایدار دست پیدا کرده تا تولید کنسانتره و گندله نیز دستخوش تغییر نشود. درنتیجه تکمیل حفاری‌ها و بهبود اکتشافات و در ادامه اصلاح پروانه ‌ها و افزایش ذخیره های معدنی این شرکت را از برنامه های آتی این شرکت است.

 
این مجموعه در حال حاضر  مناقصه احداث کارخانه ۲ میلیون تنی کنسانتره گلالی را برگزار کرده  که پیشنهادها در حال بررسی است. همچنین یک فاز کنستانتره یک میلیون تنی را در شهرک دارد که در حال بررسی است تا اگر ذخایر اجازه دهند و زیرساخت ها مهیا باشد، این ظرفیت را به ۲ میلیون تن افزایش یابد.


درواقع اصلی ترین برنامه این مجموعه افزایش ذخایر معدنی خود است اما در این بین با توجه به شرایط منطقه معارضان محلی می تواند چالش اصلی صبانور برای پیش برد برنامه توسعه ای خود باشد.

 
این چالش با توجه به اینکه پروژه های صبانور در استان های مرزی است می تواند جدی تر و سخت تر باشد. یکی از مواردی که می تواند این چالش را کم کند بحث استفاده از نیروهای بومی منطقه است که امروز نه تنها صبانور بلکه سایر شرکت های معدنی و صنایع معدنی نیز آن را در دستور کار دارند. اما در ادامه توسعه برنامه های صبانور این مجموعه باید نیروهای تخصصی خود را افزایش دهد. درنتیجه این مجموعه باید در کنار استفاده از نیروی بومی به تربیت نیروی کارشناس و متخصص از دل این مناطق نیز وارد کار شود. 


نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه واحدهای تولیدی محسوب می شود که عدم توجه به این ظرفیت می تواند آن را به معارضان محلی در بخش معدن تبدیل کند. البته فراموش نکنیم این موضوع تنها مربوط به استفاده از نیروی بومی نیست بلکه گاها عدم رعایت مسائل زیست محیطی می تواند معارضان محلی را پیش روی صبانور قرار دهد. درنتیجه حفظ محیط زیست و رعایت استانداردهای آن در بهره برداری از ذخایر معدنی می تواند این چالش را کم کند.

 
هرچند که مدیران این مجموعه معتقدند با رفع معارضان محلی توسعه امروز در صبانور در دستور کار است. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز