تیتر۲۰- معاون مهندسی و کیفیت شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو در اینباره گفت: با توجه به عرضه خودروی برقی لونا و در آستانه ورود دو محصول برقی دیگر با نامهای FAW بستیون NAT و E70 دانگ فنگ، شرکت ایساکو توصیههایی به منظور افزایش عمر باتری و عملکرد بهینه خودرو ارایه کرده است. رعایت این نکات میتواند تجربه کاربری مشتریان را بهبود بخشد و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.
محمدحسین محمدتقیزاده گفت: رعایت موارد زیر طول عمر خودرو را بهبود میبخشد و از آسیبهای احتمالی به باتری جلوگیری میکند.
نکات کلیدی:
۱. شارژ اولیه، مهمترین قدم
پس از تحویل خودروهای برقی، باتری خودرو برای نخستین بار باید به طور کامل شارژ شود. این فرآیند به تنظیم سیستم مدیریت انرژی و افزایش بهرهوری باتری کمک میکند. همچنین، برای نمایش صحیح و دقیق درصد شارژ باتری در جلوآمپر خودرو (شاخص SOC)، ضروری است، شارژ اولیه با استفاده از شارژر ارایه شده همراه خودرو انجام شود.
۲. شارژ باتری در بازه ایمن
در صورتی که خودرو برای مدت طولانی استفاده نمیشود، باتری باید در بازه ۴۰ تا ۶۰ درصد شارژ نگه داشته شود. اگر خودرو بیش از ۳۰ روز مورد استفاده قرار نگیرد، شارژ باتری باید به این بازه بازگردانده شود تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود.
۳. احتیاط در رانندگی پس از پارک طولانی
اگر خودرو برای مدت طولانی پارک شده باشد، قبل از اولین استفاده، باتری باید به طور کامل شارژ شود. همچنین، برای جلوگیری از آسیب به سیستمهای خودرو، پیشنهاد میشود در اولین سفر از رانندگی با سرعت بالا و شتاب زیاد خودداری شود.
۴. دشارژ کنترلشده برای نگهداری طولانیمدت
برای خودروهایی که بیش از سه ماه استفاده نمیشوند، باتری ابتدا باید تا ۳۰ درصد دشارژ و سپس به بازه ایمن ۴۰ تا ۶۰ درصد شارژ بازگردانده شود. این فرآیند با فعال کردن سیستم تهویه در حالت «READY» انجام میشود و برای تنظیم بهینه باتری بسیار موثر است، برای این منظور، در فصل سرما، سیستم تهویه روی بالاترین دما و در فصل گرما سیستم تهویه روی پایینترین دما تنظیم شود.
۵. رانندگی دورهای، ضامن سلامت خودرو
حتی در صورت عدم استفاده مداوم، هر سه ماه یکبار خودرو روشن و حداقل ۵۰۰ متر رانندگی شود. این اقدام ساده میتواند سلامت باتری و سیستمهای خودرو را حفظ کند و نقش بهسزایی در حفظ سلامت سیستم باتری و موتور خودرو دارد.
۶. نگهداری باتری ۱۲ ولت
علاوه بر باتری اصلی، باتری ۱۲ ولت موجود در محفظه موتور نیز نیازمند نگهداری ویژه است و بدین صورتکه اگر خودرو به صورت روزانه استفاده نمیشود، هر ۳۰ روز باتری ۱۲ ولت باید شارژ شود.
برای این کار کافی است خودرو متوقف و در حالت «READY» باشد. در دمای زیر صفر، حداقل هشت ساعت و در دمای بالای صفر، حداقل چهار ساعت در حالت «READY» بماند. در این زمان، شاخص SOC خودرو باید حداقل ۶۰ درصد باشد.
۷. شارژ همزمان ممنوع
در زمان شارژ باتری اصلی پیشرانه، استفاده از باتری کمکی ۱۲ ولت (باتری به باتری کردن) ممنوع است. این اقدام میتواند به سیستم برق خودرو آسیب وارد کرده و اختلالات جدی ایجاد کند.
محمدتقیزاده همچنین توصیه کرد: مشتریان حتما باید ضمن مطالعه دقیق دفترچه راهنمای خودرو، آگاهی لازم را برای استفاده بهینه از خودرو را کسب کنند و برای انجام سرویسهای دورهای در زمانهای اعلام شده به نمایندگیهای منتخب ایرانخودرو مراجعه کنند.
دارندگان خودروهای برقی ایرانخودرو برای دریافت راهنمایی بیشتر میتوانند ضمن تماس با شماره ۰۹۶۴۴۰ مرکز پاسخگویی و امداد ایرانخودرو و با فشردن عدد یک، با کارشناسان متخصص این خودرو گفتوگو کنند.
معاون ایساکو در پایان گفت: امیدواریم دارندگان محصولات برقی گروه صنعتی ایرانخودرو، با رعایت این نکات، نهایت بهره را از خودروی خود ببرند و از تجربهای ایمن و مطمئن برخوردار شوند./ایکوپرس