پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند:
چندی پیش محمدیاسر طیب نیا مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری با موضوع بررسی مشکلات شرکت‌های بورسی باحضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از فرصت استفاده کرده و مشکلات صنعت فولاد را به گوش مسئولان رساند. 
کد خبر: ۶۸۸۵۸

تیتر20- صنعت فولاد در سال های تشدید تحریم ها با راهکارهای مدیریتی، افزایش تولید و صادرات، توانست درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات غیر نفتی را افزایش دهد. این در حالی است که با چنین شرایطی باید حمایت های بیشتری از این صنعت می شد و دولت باید گام هایی اساسی برای رفع مشکلات آنها بر می داشت. 


اما حالا این صنعت به جای برنامه ریزی برای توسعه حداکثری در حال یافتن راهکارهایی است که بتواند از چالش های پیش رویش عبور کند. این مشکلات و چالش ها به جایی رسیده است که مدیرعامل فولاد مبارکه در جلسه چندی پیش خود در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مشکلاتی اشاره کرده است که رفع آنها منجر به چابکی هرچه بیشتر این صنعت خواهد شد. 


اما آن طور که صحبت ها یا بهتر است بگوییم درد و دل های مدیرعامل فولاد مبارکه نشان می دهد، عمده مشکلات این صنعت در بخش سیاستگذاری ها مقرراتی است که بدون نگاهی کارشناسی به مرحله اجرا می رسد. 


کاهش حاشیه سود فولاد سازها شمشیر دولبه ای است که هم تولید و هم اشتغال را تهدید می کند، این تهدید به اندازه ای جدی است که برخی فعالان این صنعت معتقدند ممکن است واحدهای کوچک تولید را متوقف کنند. درواقع افزایش هزینه های تولید به مرحله سرریز شدن رسیده است و مستقیما سوددآوری را نشانه گرفته است. در چنین حالتی هرچند دولت از ابزار قیمت گذاری دستوری و عرضه در بورس کالا استفاده می کند، اما افزایش قیمت نهاده و افزایش نرخ ارز این سوددهی را تحت تاثیر قرار داده است. 


در کنار این موارد صنعت فولاد که تنها صنعتی است که  موفق به تحقق سند چشم انداز 20  ساله خود شده است حالا به دلیل عدم توسعه در بخش های دیگر با چالش هایی از جمله چالش تامین انرژی مواجه است. عدم تامین برق و گاز در سال گذشته توانست زیانی 3میلیارد دلاری به این بخش وارد کند، در حالی که این رقم می توانست صرف توسعه هر چه بیشتر شود. 


در چنین شرایطی فولاد مبارکه با مدیریت توانست برنامه های توسعه ای خود را پیش ببرد. یکی از  مهمترین اقدامات فولاد مبارکه برنامه ریزی برای سود حاصل از تلفیق آن بود. سال گذشته سود حاصل از تلفیق فولاد مبارکه حدود ۸۹ همت بوده، ۵۰ همت آن مستقیما بین سهامداران توزیع شده که عمدتا سهام عدالت و صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی و... را شامل بوده که عملا مشمولان آن بیش از ۶۰ میلیون ایرانی بوده اند. حدود ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در توسعه و اقدامات زیرساختی برای کشور همچون ساخت نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی، نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی، خرید لوکوموتیو و طرح های زنجیره فولاد بوده و مابقی هم در قالب مالیات مستقیم‌ و ارزش افزوده پرداخت شده است.


مسئله این است که فولاد مبارکه  با وجود تمامی چالش ها نه تنها برنامه تولیدی خود را محقق کرده است، بلکه توانست با سود حاصل زیرساخت هایی را که باید از سوی دولت تامین می شد را ایجاد کند. 


سرمایه گذاری 300  میلیارد تومانی فولاد مبارکه در  حوزه زیرساخت ها نشان می دهد که این مجموعه با برنامه مشخص به سمت توسعه حداکثری در حرکت است اما در این بین چالش هایی که خارج از ید آن است مانند سیاسگذاری ها، می تواند همچون سرعت گیر در این مسیر عمل کرده و کار را سخت تر کند. 


بی شک دولت باید با فراهم کردن بسترهای  لازم به حمایت هرچه بیشتر واحدهایی بپردازد که علاوه بر تامین نیاز داخل در ارز آوری از محل صادرات غیرنفتی نیز نقش آفرین هستند. از سویی دیگر فراموش نکنیم توسعه فعالیت های فولاد مبارکه در ادامه منجر به توسعه اجتماعی خواهد شد.  پس رفع مشکلات این صنعت  منجر به توسعه ملی خواهد شد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز